Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 29/2013 z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia z dnia 25 listopada 2013 r.
Protokół nr 29/2013
z posiedzenia Komisji Polityki
Społecznej i Zdrowia
które odbyło się 25 listopada 2013 r.
Obecni
według listy obecności (6 osób) oraz p. Zofia Łącka – Skarbnik
Powiatu, p. Aleksandra Myszka – Kierownik Specjalistycznego Ośrodka
Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, p. Katarzyna Bronikowska – Dyrektor
Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej, p. Hanna Zielińska – przedstawiciel
Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, p. Anna Liegmann – Dyrektor Domu Dziecka, p.
Lucyna Karnowska – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Zdrowia, p. Wiktor
Metkowski Wicestarosta Tucholski.
Posiedzeniu przewodniczył pan Andrzej
Myszkowski – Przewodniczący Komisji.
Tematyka posiedzenia:
1.
Informacja kierowników instytucji z zakresu zdrowia i pomocy
społecznej o aktualnej sytuacji finansowej i wykonaniu przypisanych im
zadań.
2.
Wypracowanie stanowiska w sprawie projektu budżetu na 2014
r.
3.
Analiza
materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poprosił Panie kierownik o przedstawienie krótkiej
informacji na temat aktualnej sytuacji finansowej jednostek.
p. A. Myszka – poinformowała, że ośrodek działa na bieżąco. Na zewnątrz przydałoby
się zrobić dach i elewację ale to już byłaby inwestycja. Na razie musi pozostać
tak jak jest. Jednostka wykonuje remonty w pomieszczeniach z własnych środków.
Występowali do Wojewody o środki na remont dachu, ale odpowiedź była odmowna. W
chwili obecnej dach nie przecieka. W Ośrodku przebywa na chwilę obecną 7 osób w trzech
pokojach. W poniedziałek zostanie przyjęta kolejna osoba. Ten rok jeżeli
wszystko pójdzie dobrze zakończy się bez problemów finansowych.
p. P. Mówiński – zapytał, czy do Ośrodka trafiają panowie.
p. A. Myszka – w tej chwili nie ma panów. Jest osiemnastolatek, który doświadczył
przemocy. Panów korzystających z ośrodka ambulatoryjnie jest sporo.
p. Przewodniczący – zapytał, czy Komisja mogłaby w czymś pomóc. Komisja
może podkreślić, że jest jakiś problem.
p. A. Myszka – największym problemem, który prędzej czy później trzeba będzie
rozwiązać jest dach. W ubiegłych latach zawsze na wniosek otrzymywali dodatkowe
środki. Zmienia się program krajowy i dotacja ma być większa. Ten program
wchodzi od 2015 roku.
p. A. Liegmann – poinformowała, że budżet uda się zamknąć. Wnioskowała do Zarządu o
kwotę 5.000 zł na opłatę paliwa. Dom Dziecka korzysta z samochodu Specjalnego
Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Na przyszłość będzie prosić o możliwość zakupu
pojazdu, bo jest bardzo dużo wyjazdów, m.in. do poradni, w których leczą się
dzieci. W związku z tym widzi potrzebę posiadania samochodu. Dom Dziecka
otrzymuje dary z różnych instytucji i od osób prywatnych. Jednak potrzeby są
dużo większe. Na 2014 rok planowany budżet jest niższy od budżetu tegorocznego.
Zmniejszy się również kwota na wychowanka.
p. Przewodniczący – zapytał z czego wynika zmniejszenie tej kwoty.
p. A. Liegmann – kwotę ten nalicza się poprzez zliczenie wydatków z ubiegłego roku
zmniejszonych o inwestycje, podzielonych przez liczbę wychowanków i pomnożone
przez wskaźnik inflacji. W najbliższych latach domy dziecka czekają zmiany.
Mają być placówki 14 osobowe. Tucholski Dom dla 14 osób jest za duży.
Wnioskowała o środki na inwestycje, bo psuje się piec centralnego ogrzewania.
Koszt będzie wynosił około 20.000 zł. Prace remontowe były wykonywane dlatego,
że kontrola zobowiązała Dom do wykonania wentylacji. Dużo jest jeszcze do
wykonania jeżeli chodzi o ochronę przeciwpożarową. Wykonanie tej instalacji
musi być zrobione do 2015 r. Należy również zabezpieczyć drewniane stropy i
zastąpić drewniane podłogi.
p. Wicestarosta – można do tego celu wykorzystać płyty gipsowo-kartonowe ognioodporne.
p. P. Mówiński – zauważył, że była zrobiona instalacja elektryczna.
p. Wicestarosta – albo się zakłada dodatkowe urządzenia alarmowe, albo jest
ekspertyza, która zaleca konkretne rzeczy.
p. Przewodniczący – stwierdził, że termin wykonania tych prac nie jest
odległy. Zapytał jak wygląda przekrój dzieci i czy były problemy wychowawcze.
p. A. Liegmann – problemy wychowawcze występują. W tej chwili jest grupa, która nie
chce chodzić do szkoły. Nie wszyscy rodzice dzieci są pozbawieni praw
rodzicielskich. Do motywowania dzieci potrzebne są środki finansowe. Żeby
zdopingować dzieci postanowiła ogłosić konkurs i nagrodą jest wyjazd do kina.
Jako Dyrektor występuje do sądu i czasem rozmowa z sędzią mobilizuje dane
dziecko do zmiany zachowania. Jeden chłopiec znajduje się w Młodzieżowym
Ośrodku Wychowawczym we Włocławku. Dzieci uczą się w różnych szkołach.
p. P. Mówiński zapytał, kiedy zaczynają się
problemy z frekwencją dzieci.
p. A. Liegmann – do podstawówki chodzą, a później zaczynają się problemy.
p. P. Mówiński – takie umieszczenie w ośrodku wychowawczym dzieci traktują jako karę.
Część z nich jest zbuntowana przez to, jak zostały potraktowane przez życie.
p. A. Liegmann pracownicy Domu Dziecka szkolą
się w tym zakresie, aby móc skuteczniej pomagać wychowankom.
p. Przewodniczący zapytał, czy
trudno pozyskać dziecko do Domu Dziecka.
p. A. Liegmann – nie ma trudności z pozyskaniem wychowanka. Prawo daje możliwość
analizy sytuacji dziecka i możliwość wyboru.
p. H. Zielińska – poinformowała, że budżet tegoroczny zostanie wykonany.
Przyszłoroczny budżet jest trochę obcięty, ale zapewni prawidłowe
funkcjonowanie PCPR. Jest duże zapotrzebowanie na porady realizowane w ramach
projektu pilotażowego. Zorganizowano również wiele szkoleń. Kolejnym
realizowanym projektem będzie projekt „Schematom Stop”.
p. Przewodniczący – zapytał, ile rodzin zastępczych jest w Powiecie
Tucholskim.
p. A. Liegmann –
poinformowała, że jest ponad 50 rodzin zastępczych. W tym jest jedna rodzina
zawodowa i jedna na zasadzie pogotowia opiekuńczego.
p. H. Zielińska – dodała, że są dwie nowe rodziny, które przeszły szkolenia. Jedna
rodzina powstała na mocy postanowienia sądu. Dodała, że środki z PFRON są
niskie i może w przyszłym roku będą wyższe.
p. Wicestarosta – poinformował, że jest w komisji opiniującej wnioski do PFRON. O wyjazdy
na turnusy rehabilitacyjne stara się wiele osób, które stać na normalne wczasy.
Te osoby najbardziej krzyczą.
p. H. Zielińska – do wydania są jeszcze środki na wózki i protezy. Te zadania są
modyfikowane. Doszedł nowy program „Student” dla niepełnosprawnych studentów i
uczniów w szkołach policealnych.
p. Wicestarosta – poinformował, że szefowa PCPR uchwałą Zarządu Województwa została
uhonorowana nagrodą Stalowego Anioła. Ta nagroda świadczy o pozyskiwanych
pieniądzach. Na gali podziękowała współpracownikom, dzięki którym udaje się to
zrobić.
p. Przewodniczący – życzył dalszych sukcesów i pozyskiwania kolejnych
środków.
p. K. Bronikowska – poinformowała, że w Domu Pomocy Społecznej odbył
się kolejny etap prac konserwatorsko –
restauratorskich. DPS otrzymał tylko środki od Konserwatora Zabytków w
wysokości 10.000 zł. Były składane wnioski do Marszalka Województwa i
Ministerstwa. Przeszły one ocenę formalną, ale środki nie zostały przydzielone.
Starostwo ponownie złożyło wnioski w tym roku na kolejny etap prac. Z Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska otrzymali 12.000 zł na zazielenienie terenu wokół
budynku. Został zagospodarowany klomb na przedzie budynku. W ubiegłym roku
kiedy odbywała się Komisja nie było tak optymistycznych wiadomości. W chwili
obecnej w DPS przebywa 46 osób i jest kolejka oczekujących. 14 osób jest na
starych zasadach. Jeżeli gminy będą kierowały podopiecznych to będzie dobrze.
Skierowania są z Czerska, Chojnic, jedno z Tucholi. Większość ośrodków pomocy
społecznej pyta na wstępie o koszt utrzymania mieszkańca. Oszczędności
spowodowało też to, że w ubiegłym roku zaczęto ogrzewać budynek w połowie
września, a w tym roku w połowie października.
p. Skarbnik
– dodała, że wszystkie wydatki w Domu Dziecka i Domu Pomocy Społecznej zostaną
uregulowane w 2013 r., bo to podniesie koszt utrzymania.
p. W. Kroplewski – takie rozwiązania powinny być w ochronie zdrowia, bo najważniejszy
jest pacjent.
p. K. Bronikowska – poinformowała, że ma się zmienić ustawa i rodziny
również mają ponosić koszty utrzymania. W tej chwili cały koszt utrzymania
spada na gminy. Z rodzinami może być problem. Jest teraz kilka sytuacji,
że OPS występuje na drogę prawną, ale sąd zwykle staje po stronie rodziny. Przy
DPS działa stowarzyszenie. W tym roku odbył się piknik integracyjny
połączony z obchodami 50-lecia Domu.
p. Przewodniczący – podsumowując, stwierdził, że wszystkie jednostki z zaangażowaniem
podchodzą do swojej pracy. To pokazuje, że nie tylko pieniądze są ważne, ale
także oddanie i serce.
Ad. 2.
p. Przewodniczący – poprosił Panią Skarbnik o omówienie projektu
budżetu Powiatu na 2014 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że projekt budżetu na 2014 r. został
opracowany tylko i wyłącznie w możliwościach jakie jest w stanie wykonać
powiat. Dochody budżetu zostały ustalone w wysokości 52.409.697,33 zł, a wydatki
na poziomie 50.517.634,30 zł. Dochody bieżące zaplanowano w wysokości
48.106.802,70 zł, a dochody majątkowe 4.302.697,33 zł. Zaplanowano też
nadwyżkę budżetową w wysokości 1.892.063,03 zł, która zostanie
przeznaczona na finansowanie rozchodów. Rozchody zostały zaplanowane na kwotę
3.306.905,02 zł, które będą finansowane z nadwyżki budżetowej i wolnych
środków roku 2012 r. Planuje się rezerwę ogólną w wysokości 55.000 zł i
rezerwę celową w wysokości 75.000 zł. W dziale 851 – Ochrona zdrowia znajdują
się składki na ubezpieczenia zdrowotne dzieci przebywających w Domu Dziecka i
składki za bezrobotnych oraz kwota 120.000 zł z tytułu wpływu z dzierżawy
Szpitala. W dziale 852 – Pomoc społeczna dochody są ustalone na kwotę
3.203.330,12 zł. W rozdziale 85311 Rehabilitacja zawodowa i społeczna
osób niepełnosprawnych nie zaplanowano dochodów. Jest dotacja Wojewody na
Zespół Orzekania w wysokości 110.600 zł. W Urzędzie Pracy kończy się projekt i
trudno powiedzieć jak będzie to dalej wyglądało. W rozdziale 85395 jest
realizacja dwóch projektów z POKL. Są to projekty finansowane w całości ze
środków zewnętrznych. Po stronie wydatkowej środki zabezpieczono zgodnie z zapotrzebowaniem.
Wydatki zostały zaplanowane na podstawie zgłoszonych potrzeb. Powiat w 2014
roku nie będzie realizował żadnych inwestycji. Zadania inwestycyjne zawarte w budżecie
będą realizowane przez samorządy gminne.
p. Przewodniczący – w planie Zakładu Aktywności Zawodowej są wpisane
wpływy z usług w wysokości 440.000 zł. Jest to spora kwota do wypracowania
w ciągu roku.
p. Skarbnik – zauważyła, że to wiąże się również z kosztami. Jest
to rozpisane w załączniku dotyczącym Zakładu. Na ZAZ wpłynie dotacja w
wysokości 647.000 zł. Powiat dokłada do tego kwotę 100.000 zł. To są środki na
wynagrodzenia i pochodne wszystkich zatrudnionych. W internacie Zespołu Szkół
Licealnych i Technicznych nie zaplanowano żadnych kosztów, bo całość przechodzi
pod ZAZ. Jeżeli nie będzie sprzedaży usług to będą wynagrodzenia i media.
p. Przewodniczący – to jest coś nowego, dlatego są obawy.
p. P. Mówiński – ZAZ będzie przygotowywał wyżywienie dla internatu,
więc jakieś środki wypracowane na pewno będą. Będą na pewno też jakieś obozy.
p. Przewodniczący – oczywiście trzeba podjąć jakieś ryzyko. To
zamierzenie to świetna sprawa. Obawa sprowadziła się do tego, że trzeba wziąć
to pod uwagę przy wyborze kierownika. Musi to być osoba energiczna.
p. Wicestarosta – jeżeli będzie realizowana wizja, o której wybrana
Pani kierownik mówiła to nie powinno być problemów. Na stanowisko kierownika
została wybrana Pani Angelika Koślińska. Uważa, że to dobra kandydatura. Jeżeli
będzie pracowała tak jak w Warsztatach Terapii Zajęciowej to powinno się to
udać. W tej chwili ZAZ to jedyne miejsce w Tucholi, gdzie można przenocować
cały autobus przyjezdnych. Uważa, że ZAZ będzie konkurencją dla innych firm. Na
razie są plany i założenia. Jednostka zostanie uruchomiona w dniu 27 grudnia.
Dzisiaj odbyły się dwa ostatnie przetargi. Trwa meblowanie pomieszczeń. W tym
tygodniu odbędzie się odbiór. Został zakupiony samochód do usług cateringu.
Jest też szansa na zakup busa do dowozu osób niepełnosprawnych. Zarząd szukając
kandydata na kierownika szukał osoby, która już współpracowała z osobami
niepełnosprawnymi.
Komisja
w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i dwóch głosach
wstrzymujących się pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu Tucholskiego
na 2014 r.
Ad. 3.
Analiza
materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2013 r.
p. Skarbnik - omówiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu
Powiatu Tucholskiego na 2013 r. Poinformowała, że dochody i wydatki ulegają
zwiększeniu o kwotę 709.596,45 zł. zmiany wynikają z potrzeb, z wykonanych
zadań i dostosowania paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 020 Leśnictwo następuje zmniejszenie o 2.328 zł. Jest to rozliczenie dotacji na
zwrot kosztów odnowienia powierzchni leśnej zniszczonej w wyniku trąby
powietrznej. W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa następuje
zwiększenie o 6.343,72 zł. W dziale 710 Działalność usługowa następuje
zwiększenie o kwotę 114.252,75 zł w związku z pracami geodezyjnymi w
sprawie ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy
danych. W rozdziale 71015 Nadzór
budowlany następuje zwiększenie o kwotę 71,91 zł w związku z dostosowaniem paragrafów
do wykonania po okresie sprawozdawczym. Dział 750 Administracja publiczna ulega
zwiększeniu o kwotę 65.211,95 zł w związku z dostosowaniem paragrafów do
wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 754 Bezpieczeństwo publiczne i
ochrona przeciwpożarowa następuje zwiększenie o kwotę 0,09 zł. Dział 756
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem ulegają zwiększeniu o kwotę 3.223 zł w
związku z dostosowaniem paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym.
W dziale 758, Rozdział 75801 Część
oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego następuje
zwiększenie w wyniku pisma Ministra Finansów dotyczącego zwiększenia części
oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu Tucholskiego na rok 2013 o kwotę
145.250 zł w związku z dofinansowaniem wydatków związanych z likwidacją szkód w
szkołach i placówkach oświatowych wywołanych zdarzeniami losowymi. W związku z
tym część oświatowa subwencji ogólnej dla Powiatu na rok 2013, po zwiększeniu
wynosi 22.185.074 zł. W dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się
zwiększenia o kwotę 25.688,65 zł w
związku z urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym. W dziale 852 Pomoc
społeczna dokonuje się zwiększenia o kwotę 182.618,52 zł. w związku z
urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym, które są wynikiem zawartych w
ciągu 2013 roku nowych porozumień z innymi powiatami. Dział 853 Pozostałe
zadania w zakresie polityki społecznej ulega zwiększeniu o 112.115 zł. W tym
znajdują się środki z PFRON na dofinansowanie kosztów tworzenia zakładu
aktywności zawodowej z przeznaczeniem na zakup 9 osobowego busa przystosowanego
do przewozu osób niepełnosprawnych. Te
same zmiany zostały zawarte w wydatkach do budżetu. Do projektu uchwały jest
autopoprawka. W Cekcynie odbyła się sesja Rady Gminy i zostały zwiększone
środki na chodniki. To zostanie wprowadzone do budżetu. Poinformowała również,
że w roku 2013 nie został uruchomiony debet, a na lokatach zarobiono około 70.000
złotych.
Posiedzenie opuścił Pan radny Michał Gaca.
Komisja w
wyniku głosowania 5 glosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących
zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2013 r.
2) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie
określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i
społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób
niepełnosprawnych na rok 2013
Komisja w
wyniku głosowania 5 glosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących
zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie
określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób
niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013.
3) Komisja
zapoznała się z następującymi projektami uchwał:
1)
w sprawie zamiaru przeniesienia kształcenia z Technikum
Mechanicznego, Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Technikum
Gastronomicznego, Technikum Informatycznego oraz Technikum Logistycznego w Zespole
Szkół Licealnych i Technicznych w Tucholi do Technikum nr 1 w Zespole Szkół Licealnych
i Technicznych w Tucholi,
2)
w sprawie zamiaru likwidacji Technikum
Mechanicznego, Technikum Ekonomicznego, Technikum Handlowego, Technikum
Gastronomicznego, Technikum Informatycznego oraz Technikum Logistycznego w Zespole Szkół Licealnych i
Technicznych w Tucholi,
3)
w sprawie zamiaru przeniesienia kształcenia z Technikum
Agrobiznesu, Technikum Ekonomicznego, Technikum Architektury Krajobrazu oraz
Technikum Rolniczego w Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w
Tucholi do Technikum nr 2 w Zespole
Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w Tucholi,
4)
w sprawie zamiaru likwidacji Technikum Agrobiznesu,
Technikum Ekonomicznego, Technikum Architektury Krajobrazu oraz Technikum
Rolniczego w Zespole Szkół Licealnych i Agrotechnicznych w Tucholi.
Pani Lucyna
Karnowska – Naczelnik Wydziału Oświaty, Kultury i Zdrowia omówiła przedstawione
projekty uchwał. Poinformowała, że tok postępowania został uzgodniony z
Wydziałem Nadzoru i Kontroli Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
Komisja w
wyniku głosowania 5 glosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących
zaopiniowała pozytywnie wymienione wyżej projekty.
p. Przewodniczący – stwierdził, że w przyszłym roku będzie bardzo mało
inwestycji.
p. Wicestarosta – jednak ten rok kończy się w lepszych nastrojach niż ubiegły. Jest
Zakład Aktywności Zawodowej. 50 osób znajdzie zatrudnienie. W czwartek w Dworze
Artusa będzie odbierana nagroda za Borowiackie Szlaki i Labirynty Natury.
Młodzież Zespołu Szkół Ogólnokształcących została wyróżniona na Camerimage za
przygotowany film.
p. Przewodniczący – stwierdził, że to dużo pozytywnych wieści. Dodał,
że w tym roku ani razu nie mówiono o Szpital. Szpital się rozwija, powstają
nowe usługi.
Przewodniczący poddał pod głosowanie
protokół z 28 posiedzenia Komisji, który został przyjęty 5 głosami za, przy
braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Andrzej Myszkowski
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (25 listopada 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (5 lutego 2014, 10:50:46)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1574