Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 22/2013 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska z dnia 11 marca 2013 r.
Protokół nr 22/2013
z posiedzenia Komisji Rolnictwa,
Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 11 marca 2013 r.
Obecni
według listy obecności oraz p. Dorota Gromowska – Starosta Tucholski, p. Łącka
– Skarbnik Powiatu, p. Zofia Reszka – Sekretarz Powiatu, p. Jerzy Szwankowski – Naczelnik Wydziału Geodezji
Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody, p. Edward Mielcarski –
Kierownik Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
p. Michał Mikołajczak – Powiatowy Lekarz Weterynarii.
Posiedzeniu przewodniczyła pani Teresa Cherek Kanabaj – Przewodnicząca Komisji. W posiedzenie rozpoczęło się z udziałem 3 członków Komisji.
Tematyka posiedzenia:
- Informacja z działalności Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Lekarza Weterynarii.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Przewodnicząca poddała pod głosowanie
protokół z 21 posiedzenia Komisji, który został przyjęty 3 głosami za, przy
braku głosów przeciwnych i wstrzymujących.
Ad. 1.
p. Przewodnicząca – powitała zaproszonych gości. Poprosiła Pana Edwarda
Mielcarskiego – Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji
Rolnictwa o przedstawienie informacji.
Na
posiedzenie przybył radny Michał Mróz. W posiedzeniu uczestniczy 4 członków
Komisji.
p. E. Mielcarski – poinformował, że Agencja Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa jest agencją płatniczą. Nie tworzy i nie stymuluje
działalności rolniczej poprzez działania doradcze. Agencja stymuluje rozwój
poprzez transfer środków do rolników. W ubiegłym roku o wsparcie wystąpiło 2530
rolników. Cztery sprawy zostały przekazane do innych powiatów, bo jeżeli rolnik
nie mieszka na terenie Powiatu Tucholskiego do kierownik biura powiatowego nie jest
właściwym do rozpatrywania wniosków. Większość wniosków została już załatwiona.
Pozostało jeszcze 156 wniosków nie zrobionych. Nie ma w tych przypadkach jest
raportów z kontroli na miejscu. 4 sprawy dotyczą transferów bo właściciele albo
zmarli, albo przekazali gospodarstwa. Złożono 2187 wniosków na ONW. Pozostały
do wydania decyzje dla 120 rolników. Mówi się, że na programy środowiskowe
będzie jeszcze większe wsparcie finansowe od 2014 roku. Złożono 605 wniosków
dotyczących programów rolno-środowiskowych. Decyzje są już na ukończeniu. Nie
wszystkie decyzje są wysyłane do rolników. Jeżeli żądanie zostaje w pełni
zaspokojone to do rolnika jest wysyłany tylko przelew. Na przelewie jest wtedy
adnotacja, że nie przesłano decyzji, ale została ona wydana. Jeżeli chodzi o
renty strukturalne to zbiega się to teraz z terminem zmian wysokości.
Prezes ZUS ogłosił kwotę najniższej emerytury. Wszystkie renty strukturalne też
podlegają temu prawu i są przeliczane o 4 %. Te renty są nieco wyższe niż
najniższe emerytury i są wypłacane w kwocie netto. Przy płatnościach
obszarowych występują limity powierzchni. Minimalna wielkość musi wynosić 1 hektar. Górnej granicy
nie ma, jednak od 2012 roku jest tak zwana modulacja. Jeżeli płatność wynosi
powyżej 5 tysięcy euro to jest zmniejszana o 10 %. W powiecie około 25 %
rolników dotyczyła ta modulacja. W przypadku ONW jest limit do 300 hektarów. Do 50 hektarów płatność
jest stuprocentowa. Jeśli chodzi o płatności obszarowe do rolników w większości
dotarły już wnioski do składania. Był problem, bo pewna firma zaczęła się
podszywać pod Agencję. W lata 2004 – 2006 przyznano 179 rent strukturalnych, a
od 2007 roku 15 rent. Na chwilę obecną Agencja obsługuje 169 rent, bo część
osób zmarła. Zwierzęta są rejestrowane w systemie. Na terenie Powiatu jest 1081
stad bydła, w których znajduje Sue 16.555 sztuk zwierząt. Jest 36 stad kóz
liczących w sumie 100 zwierząt. Owce znajdują się w jednym gospodarstwie.
Świnie natomiast występują w 1169 gospodarstwach w ilości 54.862 sztuk.
Rolników obowiązują zasady wzajemnej zgodności. W tym roku wchodzi obszar C –
dobrostan zwierząt. Od spełnienia wymogów uzależnione będą dopłaty
bezpośrednie.
p. Przewodnicząca – zapytała, jak kierownik Agencji ocenia rolnictwo w
Powiecie, czy się poprawiło, czy może jest jeszcze dużo do zrobienia. Poprosiła
też o kilka słów dotyczących grup producenckich.
p. E. Mielcarski – w 2004 roku kiedy powstawała Agencja była
niepewność ze strony rolników. Teraz współpraca jest lepsza, bardziej
konkretna. Można zauważyć, że rolnictwo się zmieniło. Dodatkowo rolnicy mogą
otrzymać wsparcie od Oddziału Regionalnego. Tam są takie działania jak „młody
rolnik”, czy „modernizacja gospodarstw”. Ponad 2000 wniosków zostanie
załatwionych pozytywnie. To wpłynie korzystnie na rozwój gospodarstw. Odnośnie
grup producenckich jest możliwość dofinansowania z PROW. Z tymi grupami
sytuacja jest dość trudna. Zawiązują się one, ale niezbyt wiele.
p. Przewodnicząca – widziała takie spółdzielnie w Tyrolu. Tam one
bardzo dobrze działają.
p. E. Mielcarski – tam nikt nie zmuszał do tworzenia spółdzielni, a
wręcz były zachęty. W społeczeństwie jest jakaś przeszkoda. Ma to
prawdopodobnie związek z przymusem z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych
ubiegłego wieku.
p. Przewodnicząca – ludzie nie są nauczeni współpracy w grupie. Takie
grupy mają sens, bo w chwili obecnej na rolnikach zarabiają jeszcze pośrednicy.
Zapytała, ile hektarów rolnik musi mieć, aby utrzymać się z rolnictwa.
p. E. Mielcarski –dochód z hektara ogłaszany jest co roku przez Urząd
Statystyczny. Jest to kwota około 2.000 zł z hektara przeliczeniowego.
Płatności bezpośrednie nie są kierowane do produkcji tylko do powierzchni.
Trudno odpowiedzieć na pytanie, ile potrzeba hektarów, aby się utrzymać z
rolnictwa. Dodał, że korzystanie z dopłat nie wymaga prowadzenia produkcji
zwierzęcej.
p. Przewodnicząca – zapytała,
do kiedy można się spodziewać dopłat bezpośrednich.
p. E. Mielcarski – odpowiedział, że na pewno do 2020 roku. Później
będzie to uzależnione od tego, jak się Unia porozumie. Jeżeli taka tendencja
się utrzyma, to prawdopodobnie będą one dalej, ale być może mniejsze.
Radni nie mieli pytań, dlatego
Przewodnicząca podziękowała Panu Kierownikowi za przybycie i zamknęła ten punkt
porządku posiedzenia.
Ad. 2.
p. Przewodnicząca – podziękowała, za sensowne i krótkie sprawozdanie.
Poprosiła o kilka zdań na temat bieżącej sytuacji.
p. M. Mróz – zauważył, że problemem nie jest to, że konina
trafiła do obrotu tylko to, że jest dość znaczna różnica w cenie.
p. M. Mikołajczak – nie dotyczy to Powiatu Tucholskiego. Jeżeli ktoś
kupował mięso w dobrej wierze, to mógł nie rozpoznać. Bardzo często
właśnie z tego powodu mogło do tego dochodzić.
p. M Mróz – głośną sprawą jest też sprawa Violi. Produkcja
została wstrzymana, sprawa nagłośniona.
p. M. Mikołajczak – zauważył, że spowodowało to też problem dla naszych
rolników, bo bardzo dużo ludzi tam sprzedawało swoje zwierzęta.
p. D. Kożuch – zapytał, jak to się przekłada na nasze rzeźnie.
p. M. Mikołajczak – kontrole w Powiecie Tucholskim nie wykazały takiego
procederu. Ciężko wyłapać takie sytuacje. Zwykle takie rzeczy dzieją się nocą.
Nawet gdyby Inspekcja pojechała w nocy, to zakład o tym wie i nie robiłby
takich rzeczy. Inspekcja prowadzi też nadzór nad paszami i nie stwierdziła
uchybień. Wzrosła liczba podejrzeń w badaniach na gruźlicę u bydła. To się
przekłada też na ludzi.
p. Przewodnicząca – zapytała, czy Inspekcja zajmuje się też sprawami
złego traktowania zwierząt.
p. M. Mikołajczak – w przypadku zgłoszenia Inspekcja jedzie wraz z
policją. Były zgłoszenia na temat koni. Jedno potwierdziło się w Śliwicach.
Dużo spraw jednak dotyczy rozgrywek pomiędzy sąsiadami.
Przewodnicząca podziękowała za udzielone
wyjaśnienia i zamknęła ten punkt porządku posiedzenia.
Ad. 3.
Analiza
materiałów sesyjnych:
1) projekt
uchwały sprawie przyjęcia Regulaminu Starostwa Powiatowego w Tucholi
p. Sekretarz – poinformowała, że w Regulaminie znalazły się
głównie zmiany związane ze zmianą prawa. Pewne zadania zostały przeniesione
pomiędzy Wydziałem Organizacyjnym i Wydziałem Administracyjno – Gospodarczym.
Dodane został sprawy związane z elektronicznymi wnioskami w Wydziale
Budownictwa i Komunikacji. W schemacie organizacyjnym do tej pory było
dwóch członków Zarządu, Teraz będzie jeden członek Zarządu. Wydział Oświaty
będzie podlegał bezpośrednio Pani Staroście. Wygasa umowa dotycząca ISO i
Zarząd podjął decyzję, aby jej dalej nie przedłużać. Do tej pory był to projekt
realizowany przez Urząd Marszałkowski. W zamian będzie pełnomocnik do
spraw kontroli zarządczej.
p. Starosta – poinformowała, że rozmawiała na temat ISO z innymi
Starostami. Mówili oni, że Starostwa odchodzą od tego, no jest kontrola
zarządcza, gdzie te zadania są powielane.
p. Sekretarz – dodała, że kontrola zarządcza jest realizowana na
każdym stanowisku i wynika ona z ustawy o finansach publicznych.
p. Starosta – radnym została przedstawiona wersja, w której jest
tekst ujednolicony. Jeżeli jest potrzeba to Pani Sekretarz może omówić po kolei
wszystkie zmiany. Regulamin został sprawdzony przez radcę prawnego. Większość
zmian to zmiany kosmetyczne. Najważniejsza zmiana to zmniejszenie ilości
członków Zarządu. Wprowadzona jest funkcja Naczelnika Wydziału Oświaty.
Poinformowała również, że została zwiększona subwencja oświatowa o 325.000 zł.
Posiedzenie opuścił radny Michał Mróz. W
posiedzeniu uczestniczy 3 członków Komisji.
p. Przewodnicząca – zapytała jak wygląda sprawa pożyczki z Ministerstwa
Finansów.
p. Starosta – poinformowała, że wszystkie dokumenty zostały
złożone. W czwartej jedzie na spotkanie do Ministerstwa.
p. Przewodnicząca – zauważyła, że nie ma środków na konkurs dla
organizacji pozarządowych.
p. Starosta – być może będzie możliwe coś w połowie czerwca.
p. Przewodnicząca – poinformowała, że Lokalna Grupa Działania chce się
stać lokalną organizacją grantową. Uznano, że skoro Gminy płacą składki, to te
środki mogą wracać do gmin.
Komisja
nie wypracowała opinii w tej sprawie.
2) projekt
uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
p. Skarbnik – omówiła zmianę do budżetu. Poinformowała, że
dochody i wydatki uległy zwiększeniu o kwotę 385.661,70 zł. Zwiększenie
następuje w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej. W wyniku decyzji
Wojewody Komenda otrzymuje 86.800 zł. Zwiększeniu uległa również część
oświatowa subwencji ogólnej o kwotę 325.772 zł. Część równoważąca subwencji
ogólnej została zwiększona o kwotę 209
zł. W wyniku decyzji Wojewody zmniejszeniu o 42.200 zł uległa kwota
przeznaczona na składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób
nie objętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego. Zwiększeniu o 7.600 zł
uległa dotacja Wojewody dla Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej. Te kwoty
znalazły swoje odzwierciedlenie w wydatkach.
p. Starosta – poinformowała, że został ogłoszony przetarg na
obsługę bankową. Został wybrany Getin Bank. Umowa jest korzystniejsza od
poprzedniej. Dodała, że na chwilę obecną płynność finansowa Powiatu jest dość
stabilna.
Komisja
w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących
pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2013 r.
3) projekty
uchwał związane z oświatą
p. Starosta – poinformowała, że w dwóch zespołach utworzone
zostaną nowe szkoły kształcące w kierunkach: w ZSLiA – technik obsługi
turystycznej i w ZSLiT – technik hotelarstwa. Powstanie Technikum nr 1 i nr 2,
pod które później będzie można podczepiać kolejne kierunki. Dodała, że
Regulamin Wynagradzania nauczycieli ma negatywną opinię związków zawodowych w
związku z planowanym obniżeniem dodatków motywacyjnych. Ten dodatek ma
motywować do pracy i nie jest elementem stałym. To działanie było zawarte w
programie naprawczym. Do końca roku szkolnego jednak on się nie zmieni. Na
posiedzeniu Zarządu był obecny Rektor i Kanclerz Wyższej Szkoły Zarządzania
Środowiskiem, którzy poinformowali, że otwierają technikum inżynierii
środowiska. To będzie szkoła niepubliczna. Spowoduje to obniżenie dochodów
Powiatu. W związku z tym Zarząd wypracował opinię, z którą Komisja została
zapoznana (opinia w załączeniu do oryginału protokołu). Sprawa ta ma być
wniesiona pod obrady Walnego Zgromadzenia Towarzystwa Rozwoju Regionalnego
„Promocja Borów Tucholskich”.
p. Przewodnicząca – zapytała, czy ta nauka będzie się odbywała
nieodpłatnie i czy Uczelnia ma pomieszczenia na ten cel.
p. Starosta – nie wiadomo czy będzie odpłatność. Powiat myśli o
utworzeniu technikum budowlanego.
p. D. Kożuch – zapytał, czy w Statucie czy akcie założycielskim
nie było zapisu, że może być to tylko wyższa uczelnia. Powiat dał kiedyś
pieniądze i było założenie, że są to pieniądze na szkołę wyższą. Jeżeli
Uczelnia działa przeciwko Powiatowi, to powinna zwrócić część tych środków.
Radni
nie mieli dalszych pytań i uwag.
Na
tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodnicząca
Komisji
Elżbieta
Damasiewicz Teresa Cherek Kanabaj
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (11 marca 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (4 czerwca 2013, 11:55:48)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1767