Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół Nr 16/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska z dnia 20 czerwca 2012 r.
Protokół nr 16/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 20 czerwca 2012 r.
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 20 czerwca 2012 r.
Obecni
według listy obecności oraz pani Zofia Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Zofia
Reszka – Sekretarz Powiatu, p. Stanisław Rzepiński – Z-ca Naczelnika
Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody.
Posiedzeniu przewodniczył pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 4 członków Komisji.
Tematyka posiedzenia:
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poprosił panią Skarbnik o przedstawienie informacji o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że Komisja opiera się na sprawozdaniu opisowym, opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i wniosku Komisji Rewizyjnej. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej nie jest ani pozytywna, ani negatywna. Zadłużenie na koniec grudnia 2011 roku wynosiło 61,9 %. RIO podkreśliło, że miało na to też wpływ niewpłynięcie środków z Urzędu Marszałkowskiego i wykup wierzytelności. Umowa wykupu wierzytelności jest na kwotę 10,5 miliona złotych. Do długu należało wliczyć całą tą kwotę. W 2011 roku należało przeliczyć też kwotę z 2010 r. Wskaźnik wynosił ponad 50 %. W rzeczywistości wskaźnik za 2010 r. był wyższy niż za 2011 rok. Sama obsługa długu wynosiła prawie 2 miliony złotych. W tej chwili wydatki zostały ograniczone do minimum. Trzeba zrobić coś, aby obniżyć wskaźniki. Powiat dysponuje tylko majątkiem szpitala.
p. Przewodniczący – uważa, że bardziej niepokojąca jest kwestia płynności. Zadłużenie wcześniej było podobne, ale płynność była większa.
p. Skarbnik – zauważyła, że wtedy w budżecie była nadwyżka, a deficyt wynosił 2 miliony złotych. W ubiegłym roku deficyt wyniósł 8 milionów złotych. To się pogłębia i płynność finansowa jest zagrożona. Na dzień dzisiejszy środki są zabezpieczone. Nie wiadomo jednak co będzie dalej.
p. Przewodniczący – oprócz zaległości z Urzędu Marszałkowskiego środki w wysokości 400.000 zł była winna Powiatowi Gmina Gostycyn. Zapytał, czy te środki wpłynęły.
p. Skarbnik – te środki wpłynęły i dotyczyły inwestycji tegorocznej. Dodała, że twórca ustawy pisząc artykuł, który mówi o przekroczeniu wskaźnika zadłużenia nie przypuszczał, że do czegoś takiego w ogóle może dojść.
p. J. Kiedrowski – zauważył, że po raz pierwszy w czterech kadencjach Powiatu płynność została częściowo zachwiana. Wpłynęło na to kilka czynników. Niezrozumiałe jest, że Regionalna Izba Obrachunkowa co roku ocenia budżet i wcześniej nie zwracała uwagi na stopień zadłużenia. Przyszedł okres najtrudniejszy, ale trzeba podjąć działania w celu zbycia wierzytelności na rzecz spółki. Przyszedł okres, w którym mówimy o zadłużeniu, a nie możemy mówić o inwestycjach. Nadal nie ma wpływu środków z Urzędu Marszałkowskiego. Przedłużanie rozliczani projektów musi mieć podstawy. Zapytał, jaka wielkość środków pozostaje do zwrotu z Urzędu Marszałkowskiego.
p. Sekretarz – poinformowała, że z programu Bory Tucholskie w Labiryntach Natury Powiat oczekuje kwoty 1.227.304,64 zł. Z programu dotyczącego wyposażenia szkół Urząd Marszałkowski musi jeszcze przekazać kwotę 166.000 zł. Projekt został zrealizowany w ubiegłym roku, a teraz zarzucono, że zrobiliśmy niepoprawnie procedury dotyczące zamówień publicznych i chciano obniżyć kwotę o 10 %. Powiat odwołał się i okazało się, że wszystko zostało zrobione poprawnie. Nie ma jednak ostatecznej decyzji. W sprawie Labiryntów Natury dzisiaj wpłynęło pismo o dokonanie poprawek. Do końca czerwca nie należy spodziewać się płatności.
p. Przewodniczący – zauważył, że na koniec roku 2011 brakowało wpływu środków w wysokości 4 milionów złotych.
p. Sekretarz – poinformowała, że wpłynęły środki za ścieżkę Tuchola – Świt – Tuchola. Powiat oczekuje jeszcze na środki za wniosek złożony w lutym 2011 r. W tej chwili brakuje środków od Marszałka w wysokości około 1.900.000 zł.
p. M. Mróz – zapytał, jakie środki brakują, aby nie było zagrożenia płynności.
p. Skarbnik – poinformowała, że miesięcznie około 700.000 zł dokłada się do ponoszonych wydatków. Jest decyzja o blokowaniu środków. Realizowane są tylko płatności wynikające z wcześniej podpisanych umów i wypłata wynagrodzeń. Jest też decyzja o tym, aby oddziały w szkołach miały maksymalną ilość uczniów, aby subwencja w pełni pokryła potrzeby oświaty. Trwa przeliczanie wydatków w szkołach. Gdyby zostały doliczone koszty Powiatowego Zakładu Obsługi i pracowników Starostwa pracujących na rzecz oświaty, kredyty na remonty i budowę hali to w budżecie oświaty brakuje około 2 milionów złotych.
p. Przewodniczący – zauważył, że kiedyś była mowa, aby dług zaciągnięty na modernizację szpitala przekazać spółce, bo to poprawiłoby wskaźniki. Zapytał, jak daleka droga jest do przekazania tego długu.
p. Skarbnik – takie przekazanie długu poprawiłoby wskaźniki i spowodowało zwiększenie wiarygodności Powiatu dla banków. Nie wiadomo jednak czy uda się przykazać całą wierzytelność, czy tylko jej część.
p. M. Mróz – zapytał, czy po przeniesieniu długi i obniżeniu wskaźników nie trzeba będzie brać kredytu. W 2010 roku wszystko weszło do długu i wskaźniki wzrosły. Teraz robi się wszystko, aby te wskaźniki obniżyć nie ważne jakim sposobem. Zapytał, czy księgowość we wszystkich jednostkach i Powiatowy Zakład Obsługi nadal pozostaną.
p. Skarbnik – poinformowała, że będą starali się unikać kolejnych kredytów. Księgowość musi być prowadzona zgodnie z przepisami, dlatego musi to tak pozostać. Oszczędności poczyniono też w Starostwie. Umowa, która kończyła się w kasie nie została przedłużona. Do kasy przeniesiono pracownika z Zarządu Dróg Powiatowych wraz ze środkami.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2011 r. i uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Tucholskiego z tytułu wykonania budżetu za 2011 r. (4-0-0).
p. J. Kiedrowski – wskaźniki są jakie są, ale Zarząd Powiatu ma przez to więcej pracy, niż w przypadku gdyby te wskaźniki były mniejsze. Zaangażowanie jest przekierowane na bieżące funkcjonowanie Powiatu. Utrata płynności może w końcu nastąpić. To powoduje nienajlepszą atmosferę. Szkoda, że ta sytuacja przeszła z kadencji na kadencję. Nie mówimy tu o zwiększaniu zatrudnienia i wzroście funduszu płac, bo zatrudnić bardzo łatwo, a zwolnić trudno, a koszty są duże. Stanowisko Komisji Rewizyjnej jest nieobiektywne, świadczy o tym, że strona, która miała władzę w poprzedniej kadencji, nie chce tego przyjąć do wiadomości.
p. Przewodniczący – wszyscy powinni teraz patrzeć na to, aby działać wspólnie.
p. J. Kiedrowski – była decyzja o przeszacowaniu zadłużenia, ale poprzedni rządzący powinni spojrzeć na to, że jest to efekt poprzedniej kadencji.
p. M. Mróz – pan Przewodniczący Komisji nie był radnym poprzedniej kadencji, ale poczuwa się do wzięcia odpowiedzialności, a Ci którzy współtworzyli uchwały i wspólnie wydawali pieniądze tej odpowiedzialności wziąć nie chcą. Ci, co będą przeciwko absolutorium nie poczuwają się do wzięcia odpowiedzialności.
p. Skarbnik – wszystkie inwestycje w ramach Labiryntów Natury po pięciu latach przestają być gestii Powiatu.
p. M. Mróz – zauważył, że jest to efekt porozumień z gminami w trakcie poprzedniej kadencji.
p. Sekretarz – na początku był zapis, że każdy z partnerów w ramach Labiryntów Natury odpowiada za siebie. W tej chwili jest blokada nieważne kto popełnił błąd.
p. M. Mróz – na Komisjach jako powody podaje się bieżące działania. Jeżeli jako powód podaje się to, że się nie widziało pisma, to jest to oderwane od rzeczywistości. Oceniany jest budżet za rok 2011, a jest tam zawartych sporo porozumień z poprzedniej kadencji.
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
2) projekt uchwały sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2012 – 2024
p. Skarbnik – przedstawiła projekt uchwały, który znajduje się w materiałach sesyjnych. Poprosiła o dokonanie poprawki w paragrafie drugim uchwały. Jest tam błędny zapis, że wydatki zwiększą się. Należy wpisać, że zmniejsza się je. Na sesję zostanie wprowadzona autopoprawka. Dochody ulegają zmniejszeniu o kwotę 3.404.884,96 zł. Największe zmniejszenie dotyczy subwencji oświatowej i wynosi 2,347,728 zł. Wydatki ulegają zmniejszeniu o kwotę 3.338.431,60 zł. Z planu usunięto też wszystkie drobne inwestycje. Wprowadzono oszczędności w wydatkowaniu środków i renegocjowane są umowy w celu obniżenia kosztów. Zmieniona została między innymi umowa z firmą Enea. Przyjęto do budżetu dwa projekty, jeden realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy a drugi przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Zmianie ulegnie też Wieloletnia Prognoza Finansowa. W 2010 r. wskaźnik zadłużenia wynosił 62,09 %. W 2010 roku weszło w życie rozporządzenie nakazujące wliczać wykup wierzytelności do długu. To spowodowało znaczny wzrost wskaźników.
p. J. Kiedrowski – zapytał na czym polega zmiana umowy z Eneą.
p. Sekretarz – poinformowała, że prowadziła rozmowy z Eneą, aby wynegocjować inne stawki. Po półtora miesiąca rozmów udało się wynegocjować zmniejszone stawki dla Starostwa i jednostek. W skali roku oszczędności będą rzędu 20.000 zł.
p. M. Mróz – o tyle jest to dobre, że podwyżki cen zwykle następują od 1 stycznia. Niestety umowy zawierane są tylko na okres roku.
p. Przewodniczący – zapytał, czy jest już przygotowany program naprawczy.
p. Skarbnik – poinformowała, że po przegłosowaniu uchwały zostanie przygotowane pismo do Regionalnej Izby Obrachunkowej z takim programem.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r. (4-0-0).
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2012 – 2024 (4-0-0).
p. Sekretarz – zapytała, czy są pytania odnośnie projektu Statutu Powiatu. Poinformowała, że cztery osoby złożyły swoje uwagi do projektu. Ponadto radni otrzymają trzy dodatkowe projekty uchwał na sesję. Pierwsza uchwała dotyczy upoważnienia Zarządu Powiatu do zawarcia porozumienia z Gminą Gostycyn w celu określenia zasad realizacji zadania pod nazwą „Poprawa i rozwój infrastruktury turystycznej związanej z akwenami wodnymi poprzez wykonanie trasy turystycznej polegającej na budowie ścieżki pieszo – rowerowej na odcinku Gostycyn – Piła”. Środki na ten cel zostaną pozyskane z LGR „Borowiacka Rybka”. Gmina Gostycyn wystąpiła z propozycją wykonania tego zadania przy drodze powiatowej i pokrycie wszelkich kosztów z tym związanych. Dwa kolejne projekty uchwał dotyczą wyrażenia zgody na zawarcie umów dzierżawy i najmu. Pierwsza dotyczy najmu pomieszczeń dydaktycznych dla Społecznego Towarzystwa Edukacyjnego w Bydgoszczy na potrzeby Społecznego Liceum Ogólnokształcącego dla Młodzieży – Tucholskiej Szkoły Realnej w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych. Drugi projekt dotyczy dzierżawy gruntu pod działalność gastronomiczną dla „Auto – Serwis Kometa”. Grunt znajduje się na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Kolejna uchwała jest w trakcie przygotowywania przez panią Radcę i będzie gotowa na jutro.
Radni nie mieli pytań i uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
Ad. 2.
p. Przewodniczący – poprosił o zabranie głosu pana Stanisława Rzepińskiego i omówienie tematu.
p. S. Rzepiński – poinformował, że Wydział przygotował materiał, który znajduje się w materiałach sesyjnych. Poinformował, że zmieniło się prawo geologiczne i górnicze. Po zmianie można w ciągu roku wydobyć na własne potrzeby ze swojego gruntu piasek, żwir do 16 metrów sześciennych. Na 7 dni przed rozpoczęciem wydobycia należy powiadomić o tym Starostę. Ponadto na 2012 r. zostały podpisane aneksy do porozumień z Nadleśnictwami. Na terenie dwóch nadleśnictw odbywały się opryski. Zaczynają się problemy, bo schną świerki. Spółki wodne otrzymały umowy na dofinansowanie i rozpoczynają prace. W sumie przekazano na ten cel 10.000 zł.
p. Przewodniczący – zapytał, czy wiadomo coś na temat dyrektywy azotowej.
p. S. Rzepiński – nic na ten temat nie wiadomo, nie ma dalszych informacji. Jest projekt zmiany ustawy Prawo wodne. Dodał, że otrzymują środki na klasyfikację gruntów i one są wystarczające.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
Posiedzeniu przewodniczył pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji. W posiedzeniu uczestniczyło 4 członków Komisji.
Tematyka posiedzenia:
- Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za rok 2011 wraz ze sprawozdaniem finansowym.
- Informacja o stanie rolnictwa i zasobów naturalnych powiatu tucholskiego.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące
Ad. 1.
p. Przewodniczący – poprosił panią Skarbnik o przedstawienie informacji o sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że Komisja opiera się na sprawozdaniu opisowym, opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i wniosku Komisji Rewizyjnej. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej nie jest ani pozytywna, ani negatywna. Zadłużenie na koniec grudnia 2011 roku wynosiło 61,9 %. RIO podkreśliło, że miało na to też wpływ niewpłynięcie środków z Urzędu Marszałkowskiego i wykup wierzytelności. Umowa wykupu wierzytelności jest na kwotę 10,5 miliona złotych. Do długu należało wliczyć całą tą kwotę. W 2011 roku należało przeliczyć też kwotę z 2010 r. Wskaźnik wynosił ponad 50 %. W rzeczywistości wskaźnik za 2010 r. był wyższy niż za 2011 rok. Sama obsługa długu wynosiła prawie 2 miliony złotych. W tej chwili wydatki zostały ograniczone do minimum. Trzeba zrobić coś, aby obniżyć wskaźniki. Powiat dysponuje tylko majątkiem szpitala.
p. Przewodniczący – uważa, że bardziej niepokojąca jest kwestia płynności. Zadłużenie wcześniej było podobne, ale płynność była większa.
p. Skarbnik – zauważyła, że wtedy w budżecie była nadwyżka, a deficyt wynosił 2 miliony złotych. W ubiegłym roku deficyt wyniósł 8 milionów złotych. To się pogłębia i płynność finansowa jest zagrożona. Na dzień dzisiejszy środki są zabezpieczone. Nie wiadomo jednak co będzie dalej.
p. Przewodniczący – oprócz zaległości z Urzędu Marszałkowskiego środki w wysokości 400.000 zł była winna Powiatowi Gmina Gostycyn. Zapytał, czy te środki wpłynęły.
p. Skarbnik – te środki wpłynęły i dotyczyły inwestycji tegorocznej. Dodała, że twórca ustawy pisząc artykuł, który mówi o przekroczeniu wskaźnika zadłużenia nie przypuszczał, że do czegoś takiego w ogóle może dojść.
p. J. Kiedrowski – zauważył, że po raz pierwszy w czterech kadencjach Powiatu płynność została częściowo zachwiana. Wpłynęło na to kilka czynników. Niezrozumiałe jest, że Regionalna Izba Obrachunkowa co roku ocenia budżet i wcześniej nie zwracała uwagi na stopień zadłużenia. Przyszedł okres najtrudniejszy, ale trzeba podjąć działania w celu zbycia wierzytelności na rzecz spółki. Przyszedł okres, w którym mówimy o zadłużeniu, a nie możemy mówić o inwestycjach. Nadal nie ma wpływu środków z Urzędu Marszałkowskiego. Przedłużanie rozliczani projektów musi mieć podstawy. Zapytał, jaka wielkość środków pozostaje do zwrotu z Urzędu Marszałkowskiego.
p. Sekretarz – poinformowała, że z programu Bory Tucholskie w Labiryntach Natury Powiat oczekuje kwoty 1.227.304,64 zł. Z programu dotyczącego wyposażenia szkół Urząd Marszałkowski musi jeszcze przekazać kwotę 166.000 zł. Projekt został zrealizowany w ubiegłym roku, a teraz zarzucono, że zrobiliśmy niepoprawnie procedury dotyczące zamówień publicznych i chciano obniżyć kwotę o 10 %. Powiat odwołał się i okazało się, że wszystko zostało zrobione poprawnie. Nie ma jednak ostatecznej decyzji. W sprawie Labiryntów Natury dzisiaj wpłynęło pismo o dokonanie poprawek. Do końca czerwca nie należy spodziewać się płatności.
p. Przewodniczący – zauważył, że na koniec roku 2011 brakowało wpływu środków w wysokości 4 milionów złotych.
p. Sekretarz – poinformowała, że wpłynęły środki za ścieżkę Tuchola – Świt – Tuchola. Powiat oczekuje jeszcze na środki za wniosek złożony w lutym 2011 r. W tej chwili brakuje środków od Marszałka w wysokości około 1.900.000 zł.
p. M. Mróz – zapytał, jakie środki brakują, aby nie było zagrożenia płynności.
p. Skarbnik – poinformowała, że miesięcznie około 700.000 zł dokłada się do ponoszonych wydatków. Jest decyzja o blokowaniu środków. Realizowane są tylko płatności wynikające z wcześniej podpisanych umów i wypłata wynagrodzeń. Jest też decyzja o tym, aby oddziały w szkołach miały maksymalną ilość uczniów, aby subwencja w pełni pokryła potrzeby oświaty. Trwa przeliczanie wydatków w szkołach. Gdyby zostały doliczone koszty Powiatowego Zakładu Obsługi i pracowników Starostwa pracujących na rzecz oświaty, kredyty na remonty i budowę hali to w budżecie oświaty brakuje około 2 milionów złotych.
p. Przewodniczący – zauważył, że kiedyś była mowa, aby dług zaciągnięty na modernizację szpitala przekazać spółce, bo to poprawiłoby wskaźniki. Zapytał, jak daleka droga jest do przekazania tego długu.
p. Skarbnik – takie przekazanie długu poprawiłoby wskaźniki i spowodowało zwiększenie wiarygodności Powiatu dla banków. Nie wiadomo jednak czy uda się przykazać całą wierzytelność, czy tylko jej część.
p. M. Mróz – zapytał, czy po przeniesieniu długi i obniżeniu wskaźników nie trzeba będzie brać kredytu. W 2010 roku wszystko weszło do długu i wskaźniki wzrosły. Teraz robi się wszystko, aby te wskaźniki obniżyć nie ważne jakim sposobem. Zapytał, czy księgowość we wszystkich jednostkach i Powiatowy Zakład Obsługi nadal pozostaną.
p. Skarbnik – poinformowała, że będą starali się unikać kolejnych kredytów. Księgowość musi być prowadzona zgodnie z przepisami, dlatego musi to tak pozostać. Oszczędności poczyniono też w Starostwie. Umowa, która kończyła się w kasie nie została przedłużona. Do kasy przeniesiono pracownika z Zarządu Dróg Powiatowych wraz ze środkami.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2011 r. i uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Tucholskiego z tytułu wykonania budżetu za 2011 r. (4-0-0).
p. J. Kiedrowski – wskaźniki są jakie są, ale Zarząd Powiatu ma przez to więcej pracy, niż w przypadku gdyby te wskaźniki były mniejsze. Zaangażowanie jest przekierowane na bieżące funkcjonowanie Powiatu. Utrata płynności może w końcu nastąpić. To powoduje nienajlepszą atmosferę. Szkoda, że ta sytuacja przeszła z kadencji na kadencję. Nie mówimy tu o zwiększaniu zatrudnienia i wzroście funduszu płac, bo zatrudnić bardzo łatwo, a zwolnić trudno, a koszty są duże. Stanowisko Komisji Rewizyjnej jest nieobiektywne, świadczy o tym, że strona, która miała władzę w poprzedniej kadencji, nie chce tego przyjąć do wiadomości.
p. Przewodniczący – wszyscy powinni teraz patrzeć na to, aby działać wspólnie.
p. J. Kiedrowski – była decyzja o przeszacowaniu zadłużenia, ale poprzedni rządzący powinni spojrzeć na to, że jest to efekt poprzedniej kadencji.
p. M. Mróz – pan Przewodniczący Komisji nie był radnym poprzedniej kadencji, ale poczuwa się do wzięcia odpowiedzialności, a Ci którzy współtworzyli uchwały i wspólnie wydawali pieniądze tej odpowiedzialności wziąć nie chcą. Ci, co będą przeciwko absolutorium nie poczuwają się do wzięcia odpowiedzialności.
p. Skarbnik – wszystkie inwestycje w ramach Labiryntów Natury po pięciu latach przestają być gestii Powiatu.
p. M. Mróz – zauważył, że jest to efekt porozumień z gminami w trakcie poprzedniej kadencji.
p. Sekretarz – na początku był zapis, że każdy z partnerów w ramach Labiryntów Natury odpowiada za siebie. W tej chwili jest blokada nieważne kto popełnił błąd.
p. M. Mróz – na Komisjach jako powody podaje się bieżące działania. Jeżeli jako powód podaje się to, że się nie widziało pisma, to jest to oderwane od rzeczywistości. Oceniany jest budżet za rok 2011, a jest tam zawartych sporo porozumień z poprzedniej kadencji.
Radni nie mieli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
Ad. 3.
Analiza materiałów sesyjnych:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r.
2) projekt uchwały sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2012 – 2024
p. Skarbnik – przedstawiła projekt uchwały, który znajduje się w materiałach sesyjnych. Poprosiła o dokonanie poprawki w paragrafie drugim uchwały. Jest tam błędny zapis, że wydatki zwiększą się. Należy wpisać, że zmniejsza się je. Na sesję zostanie wprowadzona autopoprawka. Dochody ulegają zmniejszeniu o kwotę 3.404.884,96 zł. Największe zmniejszenie dotyczy subwencji oświatowej i wynosi 2,347,728 zł. Wydatki ulegają zmniejszeniu o kwotę 3.338.431,60 zł. Z planu usunięto też wszystkie drobne inwestycje. Wprowadzono oszczędności w wydatkowaniu środków i renegocjowane są umowy w celu obniżenia kosztów. Zmieniona została między innymi umowa z firmą Enea. Przyjęto do budżetu dwa projekty, jeden realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy a drugi przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Zmianie ulegnie też Wieloletnia Prognoza Finansowa. W 2010 r. wskaźnik zadłużenia wynosił 62,09 %. W 2010 roku weszło w życie rozporządzenie nakazujące wliczać wykup wierzytelności do długu. To spowodowało znaczny wzrost wskaźników.
p. J. Kiedrowski – zapytał na czym polega zmiana umowy z Eneą.
p. Sekretarz – poinformowała, że prowadziła rozmowy z Eneą, aby wynegocjować inne stawki. Po półtora miesiąca rozmów udało się wynegocjować zmniejszone stawki dla Starostwa i jednostek. W skali roku oszczędności będą rzędu 20.000 zł.
p. M. Mróz – o tyle jest to dobre, że podwyżki cen zwykle następują od 1 stycznia. Niestety umowy zawierane są tylko na okres roku.
p. Przewodniczący – zapytał, czy jest już przygotowany program naprawczy.
p. Skarbnik – poinformowała, że po przegłosowaniu uchwały zostanie przygotowane pismo do Regionalnej Izby Obrachunkowej z takim programem.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2012 r. (4-0-0).
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2012 – 2024 (4-0-0).
p. Sekretarz – zapytała, czy są pytania odnośnie projektu Statutu Powiatu. Poinformowała, że cztery osoby złożyły swoje uwagi do projektu. Ponadto radni otrzymają trzy dodatkowe projekty uchwał na sesję. Pierwsza uchwała dotyczy upoważnienia Zarządu Powiatu do zawarcia porozumienia z Gminą Gostycyn w celu określenia zasad realizacji zadania pod nazwą „Poprawa i rozwój infrastruktury turystycznej związanej z akwenami wodnymi poprzez wykonanie trasy turystycznej polegającej na budowie ścieżki pieszo – rowerowej na odcinku Gostycyn – Piła”. Środki na ten cel zostaną pozyskane z LGR „Borowiacka Rybka”. Gmina Gostycyn wystąpiła z propozycją wykonania tego zadania przy drodze powiatowej i pokrycie wszelkich kosztów z tym związanych. Dwa kolejne projekty uchwał dotyczą wyrażenia zgody na zawarcie umów dzierżawy i najmu. Pierwsza dotyczy najmu pomieszczeń dydaktycznych dla Społecznego Towarzystwa Edukacyjnego w Bydgoszczy na potrzeby Społecznego Liceum Ogólnokształcącego dla Młodzieży – Tucholskiej Szkoły Realnej w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych. Drugi projekt dotyczy dzierżawy gruntu pod działalność gastronomiczną dla „Auto – Serwis Kometa”. Grunt znajduje się na terenie Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Kolejna uchwała jest w trakcie przygotowywania przez panią Radcę i będzie gotowa na jutro.
Radni nie mieli pytań i uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia.
Ad. 2.
p. Przewodniczący – poprosił o zabranie głosu pana Stanisława Rzepińskiego i omówienie tematu.
p. S. Rzepiński – poinformował, że Wydział przygotował materiał, który znajduje się w materiałach sesyjnych. Poinformował, że zmieniło się prawo geologiczne i górnicze. Po zmianie można w ciągu roku wydobyć na własne potrzeby ze swojego gruntu piasek, żwir do 16 metrów sześciennych. Na 7 dni przed rozpoczęciem wydobycia należy powiadomić o tym Starostę. Ponadto na 2012 r. zostały podpisane aneksy do porozumień z Nadleśnictwami. Na terenie dwóch nadleśnictw odbywały się opryski. Zaczynają się problemy, bo schną świerki. Spółki wodne otrzymały umowy na dofinansowanie i rozpoczynają prace. W sumie przekazano na ten cel 10.000 zł.
p. Przewodniczący – zapytał, czy wiadomo coś na temat dyrektywy azotowej.
p. S. Rzepiński – nic na ten temat nie wiadomo, nie ma dalszych informacji. Jest projekt zmiany ustawy Prawo wodne. Dodał, że otrzymują środki na klasyfikację gruntów i one są wystarczające.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (20 czerwca 2012)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (19 października 2012, 10:48:03)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2094