Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
7
Protokół nr 7/2011
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 14 czerwca 2011 r.
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska,
które odbyło się 14 czerwca 2011 r.
Obecni według listy obecności oraz pani
Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Stanisław Rzepiński – Z-ca
Naczelnika Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zasobami Przyrody,
p. Marek Borowski – Wiceprezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, p. Marek Reder –
Biuro Powiatowe Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej, p. Jerzy Karnecki – p.o.
Kierownika Rejonowego Zespołu Doradców ODR.
Posiedzeniu przewodniczy pan Damian Kożuch – Przewodniczący Komisji.
Komisja przyjęła następujący porządek posiedzenia:
- Informacja z działalności Izb Rolniczych.
- Informacja z działalności Rejonowego Zespołu Doradców w Tucholi Kujawsko – Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
- Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za 2010 r.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
Informacja z działalności Izb Rolniczych:
p.
M. Borowski
– przekazał informację pisemną o działalności Izby Rolniczej. Poinformował, że
izby rolnicze to samorządy, którym postawiono tylko zadania opiniowania,
lobbowania itd. Corocznie w zakresie rolnictwa jest do zaopiniowania około 200
aktów prawnych. Powiat Tucholski na tle innych powiatów wygląda dobrze. Rolnictwo
zmienia się szybkimi krokami. Produkcją mleka zajmuje się coraz mniej
gospodarstw rolnych, ale produkcja mleka nie maleje. Rolnicy polscy nie muszą
popadać w kompleksy, ani czuć się gorsi. Polska jest liderem w produkcji
wołowiny. Sektor gospodarki żywnościowej jest jedynym, który ma nadwyżki w handlu
zagranicznym. Jest wiele zagrożeń, z którymi rolnicy nie potrafią sobie
poradzić. Pogłowie bydła spadło o 40 % do poziomu z lat sześćdziesiątych.
p. M. Mróz – należy jednak zauważyć, że w latach sześćdziesiątych w sklepach wszystkiego brakowało, a teraz chociaż pogłowie się zmniejszyło to towaru jest mnóstwo.
p. M. Borowski – zauważył, że zmniejszyła się znacznie zawartość mięsa w wyrobach. Podziękował za zaproszenie na posiedzenie.
p. Przewodniczący – zapytał o plany na najbliższą kadencję. Dodał, że Izba zapewne będzie lobbować, aby dopłaty były zrównane z krajami „starej” Unii.
p. M. Borowski – nierozsądnym byłoby, aby nie dążyć do tego, aby mieć takie same prawa i obowiązki. W Unii wyrobili sobie pewny sposób działania. Organizacje rolnicze są zrzeszone w Europejskiej Federacji. Polacy muszą zmienić swoje schematy myślenia. Tam robi się to, czego społeczeństwo oczekuje.
p. S. Kożuch – uważa, że należy wrócić do skupu interwencyjnego.
p. Przewodniczący – to musiałby być skup na zdrowych zasadach. W krajach piętnastki te środki są inaczej na rolnictwo rozdzielane. Izba jest w specyficznej sytuacji. Wydaje się, że Izba jest jeszcze mało widoczna i ma słabą prasę.
p. M. Mróz – zauważył, że jest przepaść, która dzieli w zakresie wiedzy rolniczej między miastem a wsią. Dopóki miasto nie zrozumie prawideł dotyczących cen na półkach, nie będzie zrozumienia. Miasto zazdrosnym okiem patrzy na dopłaty. Jako grupa zawodowa chcielibyśmy dla całego sektora załatwić równe prawa. Dopóki sami Polacy nie zrozumieją pracy rolnika to będzie to przypominało pukanie o wizy do USA. W Europie Zachodniej tworzy się gospodarstwa ekologiczne. Polscy rolnicy przy zastosowaniu tych wszystkich środków i tak produkują ekologiczną żywność. Brak zrozumienia powoduje też to, że sektor rolniczy jest bardzo słaby i słabo lobbowany w Parlamencie. Jak rolnik na zachodzie ma problem i organizuje protest, to jego sprawa wchodzi na wokandę Parlamentu. Jednak sami rolnicy na niektóre elementy nie są gotowi. Rolnicy nie dążą do współdziałania. Dla organizacji rolniczych to duże pole do działania. Ta kadencja Izby zapewne będzie bardzo pracowita.
p. J. Karnecki - dodał, że w tej chwili w Polsce najbardziej ustabilizowana jest produkcja mleka. Spowodowało to kwotowanie mleka. W innych dziedzinach nie ma granic produkcji i to powoduje problemy.
p. M. Mróz – dodał, że świński rynek jest szybkim cyklem i bardzo szybko można zwiększyć lub zmniejszyć produkcję.
p. Przewodniczący – wzrasta produkcja drobiu. Teraz jest wzrost o 50 % w stosunku do 10 lat wcześniej.
p. M. Mróz – zagrożenie jest dwojakie. Pierwsza rzecz to można wypaść z rynku zbytu, a druga rzecz to cena.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia. Posiedzenie opuścili pan Marek Borowski i pan Marek Reder.
Ad. 2.
Informacja z działalności Rejonowego Zespołu Doradców w Tucholi Kujawsko – Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie:
p. J. Karnecki – odczytał informację o działalności Rejonowego Zespołu Doradców, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu.
p. Przewodniczący – zapytał, jak oceniana jest zmiana podległości i przejście pod Marszałka Województwa.
p. J. Karnecki – odpowiedział, że minął już okres destabilizacji. Drgnęło coś, jeżeli chodzi o nieruchomości. ODR prowadzi działalność doradczą i komercyjną. Urząd Marszałkowski nie gwarantuje w pełni środków i należy dorabiać, poprzez działalność komercyjną.
p. Przewodniczący – chodziły głosy dotyczące prywatyzacji ODR. Zapytał, czy jest duże zainteresowanie dotyczące programu Nowy zawód – nowa szansa.
p. J. Karnecki – 12 osób jest już po kursie na operatora koparki. Największe zainteresowanie jest na prawo jazdy, operatora koparki, opiekunki do dzieci, spawaczy.
p. M. Mróz – zapytał, czy na zachodzie jest też tyle różnych programów odnośnie dopłat.
p. J. Karnecki – poinformował, że na zachodzie są dopłaty do produkcji. W Polsce wielu rolników nie zakwalifikowałoby się do takich dopłat.
p. Przewodniczący – poinformował, że wpłynęło pismo od Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego o podjęcie przez rady uchwał w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski. Zapytał, czy Komisja jest za podjęciem tego typu uchwały. Uważa, że wyraziłoby to poparcie dla działań Ministra Rolnictwa.
p. M. Mróz – uważa, że czas, w którym jest to wystąpienie, powoduje że jest to sprawa polityczna. Jest za tego typu uchwałą, ale po wyborach. W piśmie Prezes powołuje się na różnego rodzaju dane liczbowe. Takimi danymi dysponuje na pewno Minister Rolnictwa. Te dane należałoby zweryfikować. Uważa, że należy wystąpić do Ministra Rolnictwa o uwierzytelnienie tych danych.
p. Przewodniczący – prezydencja zaczyna się niedługo. To czy my to podejmiemy ma tylko wymiar symboliczny. Jest za podjęciem tego na sesji.
Komisja zdecydowała, że wystąpi do Rady Powiatu o podjęcie stanowiska w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski.
p. S. Rzepiński – poinformował, że przez ostatnie 3 lata Marszałek Województwa udzielał dotacji dla gmin i osób fizycznych na zbiorniki małej retencji. Właściciel musiał przygotować dokumentację. Na rok 2011 zostały również złożone takie wnioski. W marcu Marszałek na piśmie poinformował, że dotacje nie będą udzielane. Zaproponował, aby Komisja wystąpiła do radnego wojewódzkiego Tadeusza Zaborowskiego w tej sprawie.
Komisja zdecydowała, że wystąpi z pismem do pana Tadeusza Zaborowskiego o interwencję w tej sprawie.
Ad. 3.
Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za 2010 r.:
p. Skarbnik – poinformowała, że realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni 2010 roku przebiegała bez większych zakłóceń. Podsumowując rok 2010 dochody budżetu powiatu planowane w kwocie 63.837.119,64 zł zostały wykonane tylko w 88,09 % w kwocie 56.233.474,15 zł, to jest 7.603.645,49 zł nie wykonanych dochodów w 2010 r. Nie wykonane dochody to przede wszystkim dochody majątkowe, które powinny wpłynąć w 2010 roku jako zwrot zrealizowanych inwestycji. Dochody bieżące wykonano w 100,15 %. Jednakże dochody majątkowe tylko w 53,96%. Pomimo wykonania tak nisko dochodów są one wyższe od uzyskanych w roku 2009 o 7.016.823,04 zł tj. o 14,26 % więcej. Największy wpływ na niski poziom uzyskania dochodów miały dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2010 w kwocie 11.372.501,38 zł, wykonano w 2010 roku w 35,85% tj. w kwocie 4.077.201,85 zł. Uzyskane dochody z UE są o 2.875.056,34 zł wyższe od dochodów uzyskanych w roku 2009. W strukturze dochodów największy udział mają subwencje - stanowią 55,56%, dotacje 12,77%, dochody własne 25,42%, środki z UE 7,25%. Realizacja dochodów wykazała znaczące odchylenia od założonego planu. Nie zrealizowano wpływów, które były zaplanowane w budżecie ze sprzedaży majątku tj. sprzedaży Kamienicy, a przede wszystkim przedłużające się procedury zwrotu środków z UE spowodowały niskie wykonanie dochodów. To zaważyło na wykonaniu deficytu, który został przekroczony o 442.874,15 zł. Wydatki po zmianach budżetowych planowane w wysokości 71.837.119,64 zł zostały wykonane w 2010 roku w kwocie 64.676,348,30 zł tj. w 90,03 % planu rocznego. Wydatki wykonane w 2010 roku są o 7.802.702,52 zł wyższe od wydatków wykonanych w 2009r. Wydatki bieżące wykonano w 94,21%, wydatki majątkowe w 80,48%. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 64.676.348,30 zł, 72,80 % stanowią wydatki bieżące w kwocie 47.082.913,36 zł, a 27,20 % wydatki majątkowe w kwocie 17.593.434,94 zł. W strukturze wydatków najwyższy poziom stanowią wynagrodzenia i pochodne 47,24%, wydatki majątkowe wynoszą 27,20%, dotacje udzielane z budżetu stanowią 1,33%, wydatki rzeczowe 24,22%. Dochody bieżące wynoszą 47.235.398,16 zł a wydatki bieżące 47.082.913,36zł. Różnica jako wynik operacyjny stanowi kwota 152.484,80 zł tj. 0,32 % do dochodów bieżących. Realizując inwestycje w 2010r. dołożono do wykonania inwestycji 8.595.358,95 zł w tym między innymi zaciągając kredyt w wysokości 8.000.000,00 zł. Przychody zaplanowane w kwocie 10.200.000,00 zł wykonano w 117,20 %, tj. w kwocie 11.954.309,65 zł, w tym: z tytułu kredytów: 8.000.000,00 zł, z tytułu innych źródeł w kwocie 3.954.309,65 zł. Rozchody zaplanowane w kwocie 2.200.000,00 zł, zostały wykonane zostały w 2010 roku w 99,77 % w kwocie 2.195.081,92 zł, w tym: z tytułu spłat kredytów i pożyczek 1.295.081,92 zł, z tytułu wykupu obligacji: 900.000,00 zł. W powiecie na koniec grudnia 2010 roku, nie występowały zobowiązania przeterminowane. Kredyty bankowe i wyemitowane obligacje przez powiat na 31.12.2009 roku stanowią kwotę 21.800.000,00 zł, w tym kredyty 8.700.000,00 zł, obligacje 13.100.000,00 zł. Zadłużenie Powiatu wynoszące zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2010r to kwota 27.604.918,08 zł co stanowi 49,1% w relacji do zrealizowanych dochodów zgodnie ze zmianą przepisów i włączeniu do długu wykupu wierzytelności oraz leasingu dług na koniec 2010r. wynosi 34.913.960,14 zł. Powiat nie udzielił poręczeń i gwarancji w roku 2010. Wykonanie wydatków inwestycyjnych odbywało się zgodnie z planem finansowym na kwotę 17.593.434,94 zł. Gospodarka pozabudżetowa dotycząca rachunków dochodów własnych gospodarstw i funduszy przebiegała zgodnie z założeniami plany dochodów własnych po stronie dochodów zrealizowano w 68,80% a po stronie wydatków w 73,11%. Gospodarstwo przy TCEZ zamknęło rok ze stratą 33.512,51 zł, wykonując przychody w 47,19% natomiast koszty w 50,21%. Gospodarstwo w ciągu roku 2010 zostało zlikwidowane. Fundusz Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przychody zrealizowano w 114,58%, koszty zrealizowano w 117,71%. Do wykonania roku 2010 w wyniku zmiany ustawy o finansach publicznych należy się odnieść również do informacji o mieniu oraz o sprawozdaniu finansowym. Z informacji o mieniu wynika, że aktywa trwałe na koniec 2010 roku wynoszą netto 63.421.201,56 zł co jest zgodne z bilansem jednostek umieszczonym w sprawozdaniu finansowym. Wysokość aktywów wzrosła od ubiegłego roku o 18.861.623,62 zł. Wzrost nastąpił we wszystkich grupach aktywów trwałych. Powiązania sum wykazanych w sprawozdaniu finansowym są zgodne z danym w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
p. Przewodniczący – zauważył, że w wydatkach bardzo duży procent stanowią wynagrodzenia. Zapytał jak to wygląda w innych powiatach.
p. Skarbnik – przygotuje na sesję informację jak to wygląda w innych powiatach. W Powiecie Tucholskim jest dużo szkół, więc bardzo duży procent budżetu stanowią tam płace.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2010 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym (3-0-0).
Ad. 4.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że przedstawiony projekt uchwały dotyczy przyjęcia do dochodów kwoty 527.256,71 zł i zwiększenia wydatków o kwotę 1.377.256,71 zł. W związku z tym tworzy się deficyt w wysokości 850.000 zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami z roku ubiegłego. Po stronie dochodów w dziale 700 przyjmuje się kwotę 25.000 zł w związku ze sprzedażą nieruchomości w Kamienicy. O kwotę 13.000 zł zwiększają się dochody z tytułu zwrotu podatku VAT w Zarządzie Dróg Powiatowych, o 14.835,71 zł z tytułu wpływu środków z Unii Europejskiej dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Gmina Cekcyn przekazała środki w kwocie 5.000 zł na dofinansowanie dowozu uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Do uchwały wprowadzono również program „Uczeń zawodowiec – gwarancją sukcesu” na kwotę 171.819 zł. Po stronie wydatków zwiększa się udział własny na projekt Bory Tucholskie w labiryntach natury. Dotyczy to ścieżki Tuchola – Świt – Tuchola. W dziale ochrona zdrowia wprowadza się wydatki związane z wykupem udziałów w Spółce Szpital Tucholski od osób fizycznych na kwotę 85.000 zł.
p. S. Kożuch – zapytał, dlaczego Powiat wycofał się z wykupu gruntów pod ścieżkę po prawej stronie drogi Lińsk – Śliwice.
p. M. Mróz – zaproponował zapytać na sesji panią Starostę lub pana Wicestarostę.
p. Skarbnik – dodała, że zabezpieczono na wykupy przy tej drodze kwotę 160 tysięcy złotych. Brakuje środków na pokrycie wykupów przy ścieżce Tuchola – Świt – Tuchola.
p. M. Mróz – dodał, że jest też droga Gostycyn – Piła.
p. Skarbnik – dodała, że tam za operat szacunkowy zażądano 16.000 zł.
p. M. Mróz – Gmina Gostycyn ma załatwioną z drogami wojewódzkimi sprawę drogi od ronda w kierunku Kamienicy. Teraz ma być przebudowa od ronda w stronę Tucholi. Wtedy będzie problem, bo możemy nie wkomponować się ze ścieżką.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. (3-0-0).
2) projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024
p. Skarbnik – uchwała ta jest konsekwencją zmian budżetu oraz zmian, które zostały wprowadzone przez Zarząd. Zgodnie z zaleceniem Regionalnej Izby Obrachunkowej zostały rozpisane zadania na poszczególne lata.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024 (3-0-0).
3) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – zmiana spowodowana jest zwiększeniem przez PFRON w Warszawie kwoty środków o 161.219 zł. Środki te zostaną podzielone i rozdysponowane. 30.000 zł trafi na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się, natomiast kwota 131.219 zł trafi na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty i środki pomocnicze.
p. M. Mróz – zapytał, w jakiej części te środki będą wykorzystane na zobowiązania z 2010 r.
p. Skarbnik – te środki są w pełni zabezpieczone i teraz wszystko jest realizowane na bieżąco.
p. M. Mróz – najbardziej pocieszający jest fakt, że ten problem został rozwiązany. Poprzedni Zarząd postanowił o takim rozdzieleniu środków, a obecny o innym.
p. Skarbnik – dodała, że poprzedni Zarząd dał większą możliwość dysponowania środkami Kierownikowi PCPR. Było też więcej pieniędzy i na wszystko można było dać.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011 (3-0-0).
p. M. Mróz – należy jednak zauważyć, że w latach sześćdziesiątych w sklepach wszystkiego brakowało, a teraz chociaż pogłowie się zmniejszyło to towaru jest mnóstwo.
p. M. Borowski – zauważył, że zmniejszyła się znacznie zawartość mięsa w wyrobach. Podziękował za zaproszenie na posiedzenie.
p. Przewodniczący – zapytał o plany na najbliższą kadencję. Dodał, że Izba zapewne będzie lobbować, aby dopłaty były zrównane z krajami „starej” Unii.
p. M. Borowski – nierozsądnym byłoby, aby nie dążyć do tego, aby mieć takie same prawa i obowiązki. W Unii wyrobili sobie pewny sposób działania. Organizacje rolnicze są zrzeszone w Europejskiej Federacji. Polacy muszą zmienić swoje schematy myślenia. Tam robi się to, czego społeczeństwo oczekuje.
p. S. Kożuch – uważa, że należy wrócić do skupu interwencyjnego.
p. Przewodniczący – to musiałby być skup na zdrowych zasadach. W krajach piętnastki te środki są inaczej na rolnictwo rozdzielane. Izba jest w specyficznej sytuacji. Wydaje się, że Izba jest jeszcze mało widoczna i ma słabą prasę.
p. M. Mróz – zauważył, że jest przepaść, która dzieli w zakresie wiedzy rolniczej między miastem a wsią. Dopóki miasto nie zrozumie prawideł dotyczących cen na półkach, nie będzie zrozumienia. Miasto zazdrosnym okiem patrzy na dopłaty. Jako grupa zawodowa chcielibyśmy dla całego sektora załatwić równe prawa. Dopóki sami Polacy nie zrozumieją pracy rolnika to będzie to przypominało pukanie o wizy do USA. W Europie Zachodniej tworzy się gospodarstwa ekologiczne. Polscy rolnicy przy zastosowaniu tych wszystkich środków i tak produkują ekologiczną żywność. Brak zrozumienia powoduje też to, że sektor rolniczy jest bardzo słaby i słabo lobbowany w Parlamencie. Jak rolnik na zachodzie ma problem i organizuje protest, to jego sprawa wchodzi na wokandę Parlamentu. Jednak sami rolnicy na niektóre elementy nie są gotowi. Rolnicy nie dążą do współdziałania. Dla organizacji rolniczych to duże pole do działania. Ta kadencja Izby zapewne będzie bardzo pracowita.
p. J. Karnecki - dodał, że w tej chwili w Polsce najbardziej ustabilizowana jest produkcja mleka. Spowodowało to kwotowanie mleka. W innych dziedzinach nie ma granic produkcji i to powoduje problemy.
p. M. Mróz – dodał, że świński rynek jest szybkim cyklem i bardzo szybko można zwiększyć lub zmniejszyć produkcję.
p. Przewodniczący – wzrasta produkcja drobiu. Teraz jest wzrost o 50 % w stosunku do 10 lat wcześniej.
p. M. Mróz – zagrożenie jest dwojakie. Pierwsza rzecz to można wypaść z rynku zbytu, a druga rzecz to cena.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt posiedzenia. Posiedzenie opuścili pan Marek Borowski i pan Marek Reder.
Ad. 2.
Informacja z działalności Rejonowego Zespołu Doradców w Tucholi Kujawsko – Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie:
p. J. Karnecki – odczytał informację o działalności Rejonowego Zespołu Doradców, która znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu.
p. Przewodniczący – zapytał, jak oceniana jest zmiana podległości i przejście pod Marszałka Województwa.
p. J. Karnecki – odpowiedział, że minął już okres destabilizacji. Drgnęło coś, jeżeli chodzi o nieruchomości. ODR prowadzi działalność doradczą i komercyjną. Urząd Marszałkowski nie gwarantuje w pełni środków i należy dorabiać, poprzez działalność komercyjną.
p. Przewodniczący – chodziły głosy dotyczące prywatyzacji ODR. Zapytał, czy jest duże zainteresowanie dotyczące programu Nowy zawód – nowa szansa.
p. J. Karnecki – 12 osób jest już po kursie na operatora koparki. Największe zainteresowanie jest na prawo jazdy, operatora koparki, opiekunki do dzieci, spawaczy.
p. M. Mróz – zapytał, czy na zachodzie jest też tyle różnych programów odnośnie dopłat.
p. J. Karnecki – poinformował, że na zachodzie są dopłaty do produkcji. W Polsce wielu rolników nie zakwalifikowałoby się do takich dopłat.
p. Przewodniczący – poinformował, że wpłynęło pismo od Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego o podjęcie przez rady uchwał w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski. Zapytał, czy Komisja jest za podjęciem tego typu uchwały. Uważa, że wyraziłoby to poparcie dla działań Ministra Rolnictwa.
p. M. Mróz – uważa, że czas, w którym jest to wystąpienie, powoduje że jest to sprawa polityczna. Jest za tego typu uchwałą, ale po wyborach. W piśmie Prezes powołuje się na różnego rodzaju dane liczbowe. Takimi danymi dysponuje na pewno Minister Rolnictwa. Te dane należałoby zweryfikować. Uważa, że należy wystąpić do Ministra Rolnictwa o uwierzytelnienie tych danych.
p. Przewodniczący – prezydencja zaczyna się niedługo. To czy my to podejmiemy ma tylko wymiar symboliczny. Jest za podjęciem tego na sesji.
Komisja zdecydowała, że wystąpi do Rady Powiatu o podjęcie stanowiska w sprawie uznania rolnictwa za priorytet polskiej prezydencji w Unii Europejskiej i wyrównania dopłat rolniczych dla Polski.
p. S. Rzepiński – poinformował, że przez ostatnie 3 lata Marszałek Województwa udzielał dotacji dla gmin i osób fizycznych na zbiorniki małej retencji. Właściciel musiał przygotować dokumentację. Na rok 2011 zostały również złożone takie wnioski. W marcu Marszałek na piśmie poinformował, że dotacje nie będą udzielane. Zaproponował, aby Komisja wystąpiła do radnego wojewódzkiego Tadeusza Zaborowskiego w tej sprawie.
Komisja zdecydowała, że wystąpi z pismem do pana Tadeusza Zaborowskiego o interwencję w tej sprawie.
Ad. 3.
Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu za 2010 r.:
p. Skarbnik – poinformowała, że realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni 2010 roku przebiegała bez większych zakłóceń. Podsumowując rok 2010 dochody budżetu powiatu planowane w kwocie 63.837.119,64 zł zostały wykonane tylko w 88,09 % w kwocie 56.233.474,15 zł, to jest 7.603.645,49 zł nie wykonanych dochodów w 2010 r. Nie wykonane dochody to przede wszystkim dochody majątkowe, które powinny wpłynąć w 2010 roku jako zwrot zrealizowanych inwestycji. Dochody bieżące wykonano w 100,15 %. Jednakże dochody majątkowe tylko w 53,96%. Pomimo wykonania tak nisko dochodów są one wyższe od uzyskanych w roku 2009 o 7.016.823,04 zł tj. o 14,26 % więcej. Największy wpływ na niski poziom uzyskania dochodów miały dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2010 w kwocie 11.372.501,38 zł, wykonano w 2010 roku w 35,85% tj. w kwocie 4.077.201,85 zł. Uzyskane dochody z UE są o 2.875.056,34 zł wyższe od dochodów uzyskanych w roku 2009. W strukturze dochodów największy udział mają subwencje - stanowią 55,56%, dotacje 12,77%, dochody własne 25,42%, środki z UE 7,25%. Realizacja dochodów wykazała znaczące odchylenia od założonego planu. Nie zrealizowano wpływów, które były zaplanowane w budżecie ze sprzedaży majątku tj. sprzedaży Kamienicy, a przede wszystkim przedłużające się procedury zwrotu środków z UE spowodowały niskie wykonanie dochodów. To zaważyło na wykonaniu deficytu, który został przekroczony o 442.874,15 zł. Wydatki po zmianach budżetowych planowane w wysokości 71.837.119,64 zł zostały wykonane w 2010 roku w kwocie 64.676,348,30 zł tj. w 90,03 % planu rocznego. Wydatki wykonane w 2010 roku są o 7.802.702,52 zł wyższe od wydatków wykonanych w 2009r. Wydatki bieżące wykonano w 94,21%, wydatki majątkowe w 80,48%. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 64.676.348,30 zł, 72,80 % stanowią wydatki bieżące w kwocie 47.082.913,36 zł, a 27,20 % wydatki majątkowe w kwocie 17.593.434,94 zł. W strukturze wydatków najwyższy poziom stanowią wynagrodzenia i pochodne 47,24%, wydatki majątkowe wynoszą 27,20%, dotacje udzielane z budżetu stanowią 1,33%, wydatki rzeczowe 24,22%. Dochody bieżące wynoszą 47.235.398,16 zł a wydatki bieżące 47.082.913,36zł. Różnica jako wynik operacyjny stanowi kwota 152.484,80 zł tj. 0,32 % do dochodów bieżących. Realizując inwestycje w 2010r. dołożono do wykonania inwestycji 8.595.358,95 zł w tym między innymi zaciągając kredyt w wysokości 8.000.000,00 zł. Przychody zaplanowane w kwocie 10.200.000,00 zł wykonano w 117,20 %, tj. w kwocie 11.954.309,65 zł, w tym: z tytułu kredytów: 8.000.000,00 zł, z tytułu innych źródeł w kwocie 3.954.309,65 zł. Rozchody zaplanowane w kwocie 2.200.000,00 zł, zostały wykonane zostały w 2010 roku w 99,77 % w kwocie 2.195.081,92 zł, w tym: z tytułu spłat kredytów i pożyczek 1.295.081,92 zł, z tytułu wykupu obligacji: 900.000,00 zł. W powiecie na koniec grudnia 2010 roku, nie występowały zobowiązania przeterminowane. Kredyty bankowe i wyemitowane obligacje przez powiat na 31.12.2009 roku stanowią kwotę 21.800.000,00 zł, w tym kredyty 8.700.000,00 zł, obligacje 13.100.000,00 zł. Zadłużenie Powiatu wynoszące zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2010r to kwota 27.604.918,08 zł co stanowi 49,1% w relacji do zrealizowanych dochodów zgodnie ze zmianą przepisów i włączeniu do długu wykupu wierzytelności oraz leasingu dług na koniec 2010r. wynosi 34.913.960,14 zł. Powiat nie udzielił poręczeń i gwarancji w roku 2010. Wykonanie wydatków inwestycyjnych odbywało się zgodnie z planem finansowym na kwotę 17.593.434,94 zł. Gospodarka pozabudżetowa dotycząca rachunków dochodów własnych gospodarstw i funduszy przebiegała zgodnie z założeniami plany dochodów własnych po stronie dochodów zrealizowano w 68,80% a po stronie wydatków w 73,11%. Gospodarstwo przy TCEZ zamknęło rok ze stratą 33.512,51 zł, wykonując przychody w 47,19% natomiast koszty w 50,21%. Gospodarstwo w ciągu roku 2010 zostało zlikwidowane. Fundusz Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przychody zrealizowano w 114,58%, koszty zrealizowano w 117,71%. Do wykonania roku 2010 w wyniku zmiany ustawy o finansach publicznych należy się odnieść również do informacji o mieniu oraz o sprawozdaniu finansowym. Z informacji o mieniu wynika, że aktywa trwałe na koniec 2010 roku wynoszą netto 63.421.201,56 zł co jest zgodne z bilansem jednostek umieszczonym w sprawozdaniu finansowym. Wysokość aktywów wzrosła od ubiegłego roku o 18.861.623,62 zł. Wzrost nastąpił we wszystkich grupach aktywów trwałych. Powiązania sum wykazanych w sprawozdaniu finansowym są zgodne z danym w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
p. Przewodniczący – zauważył, że w wydatkach bardzo duży procent stanowią wynagrodzenia. Zapytał jak to wygląda w innych powiatach.
p. Skarbnik – przygotuje na sesję informację jak to wygląda w innych powiatach. W Powiecie Tucholskim jest dużo szkół, więc bardzo duży procent budżetu stanowią tam płace.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu za 2010 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym (3-0-0).
Ad. 4.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że przedstawiony projekt uchwały dotyczy przyjęcia do dochodów kwoty 527.256,71 zł i zwiększenia wydatków o kwotę 1.377.256,71 zł. W związku z tym tworzy się deficyt w wysokości 850.000 zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami z roku ubiegłego. Po stronie dochodów w dziale 700 przyjmuje się kwotę 25.000 zł w związku ze sprzedażą nieruchomości w Kamienicy. O kwotę 13.000 zł zwiększają się dochody z tytułu zwrotu podatku VAT w Zarządzie Dróg Powiatowych, o 14.835,71 zł z tytułu wpływu środków z Unii Europejskiej dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Gmina Cekcyn przekazała środki w kwocie 5.000 zł na dofinansowanie dowozu uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Do uchwały wprowadzono również program „Uczeń zawodowiec – gwarancją sukcesu” na kwotę 171.819 zł. Po stronie wydatków zwiększa się udział własny na projekt Bory Tucholskie w labiryntach natury. Dotyczy to ścieżki Tuchola – Świt – Tuchola. W dziale ochrona zdrowia wprowadza się wydatki związane z wykupem udziałów w Spółce Szpital Tucholski od osób fizycznych na kwotę 85.000 zł.
p. S. Kożuch – zapytał, dlaczego Powiat wycofał się z wykupu gruntów pod ścieżkę po prawej stronie drogi Lińsk – Śliwice.
p. M. Mróz – zaproponował zapytać na sesji panią Starostę lub pana Wicestarostę.
p. Skarbnik – dodała, że zabezpieczono na wykupy przy tej drodze kwotę 160 tysięcy złotych. Brakuje środków na pokrycie wykupów przy ścieżce Tuchola – Świt – Tuchola.
p. M. Mróz – dodał, że jest też droga Gostycyn – Piła.
p. Skarbnik – dodała, że tam za operat szacunkowy zażądano 16.000 zł.
p. M. Mróz – Gmina Gostycyn ma załatwioną z drogami wojewódzkimi sprawę drogi od ronda w kierunku Kamienicy. Teraz ma być przebudowa od ronda w stronę Tucholi. Wtedy będzie problem, bo możemy nie wkomponować się ze ścieżką.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. (3-0-0).
2) projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024
p. Skarbnik – uchwała ta jest konsekwencją zmian budżetu oraz zmian, które zostały wprowadzone przez Zarząd. Zgodnie z zaleceniem Regionalnej Izby Obrachunkowej zostały rozpisane zadania na poszczególne lata.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024 (3-0-0).
3) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – zmiana spowodowana jest zwiększeniem przez PFRON w Warszawie kwoty środków o 161.219 zł. Środki te zostaną podzielone i rozdysponowane. 30.000 zł trafi na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się, natomiast kwota 131.219 zł trafi na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty i środki pomocnicze.
p. M. Mróz – zapytał, w jakiej części te środki będą wykorzystane na zobowiązania z 2010 r.
p. Skarbnik – te środki są w pełni zabezpieczone i teraz wszystko jest realizowane na bieżąco.
p. M. Mróz – najbardziej pocieszający jest fakt, że ten problem został rozwiązany. Poprzedni Zarząd postanowił o takim rozdzieleniu środków, a obecny o innym.
p. Skarbnik – dodała, że poprzedni Zarząd dał większą możliwość dysponowania środkami Kierownikowi PCPR. Było też więcej pieniędzy i na wszystko można było dać.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011 (3-0-0).
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Damian Kożuch
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (14 czerwca 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (14 września 2011, 10:45:58)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2456