Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
7
Protokół nr 7/2011
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się 13 czerwca 2011 r.
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki,
które odbyło się 13 czerwca 2011 r.
Obecni według listy obecności
oraz p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, p. Sylwia Sobczak – Naczelnik
Wydziału Oświaty, Zdrowia, Kultury i Sportu, p. Krzysztof Bodziński – Komendant
Powiatowy Policji, p. Waldemar Kierzkowski – Komendant Powiatowy Państwowej
Straży Pożarnej, p. Adam Ostrowicki – Prezes Zarządu Powiatowego OSP.
Tematyka posiedzenia:
1. Analiza finansowa i ocena funkcjonowania szkół powiatowych w roku szkolnym 2010/2011.
2. Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w powiecie tucholskim.
3. Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w powiecie tucholskim.
4. Informacja o działalności Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.
5. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący Komisji.
Ad. 1.
Analiza finansowa i ocena funkcjonowania szkół powiatowych w roku szkolnym 2010/2011:
p. Przewodniczący – poprosił panią Sylwię Sobczak o przedstawienie sytuacji finansowej i oceny funkcjonowania szkół.
p. S. Sobczak – Powiat w roku szkolnym 2010/2011 pozyskał dodatkowe środki na doposażenie. Nie ma możliwości wyszacowania dokładnie wynagrodzeń, dlatego w paragrafach dotyczących wynagrodzeń jest pewna rezerwa. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nie zakupiono planowanego pojazdu, dlatego pozostały środki, które miały być wkładem własnym. W szkołach budżet został zamknięty bez problemów i można stwierdzić, że był on skrojony na miarę potrzeb. Wszystko co zostało zaplanowane wykonano. Zrealizowano plany dotyczące remontów. Rok 2010 w zakresie funkcjonowania został zamknięty pozytywnie. Pilną sprawą do zrobienia w najbliższym czasie jest internat Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych. Konieczny jest tam generalny remont. Komisja Edukacji dzisiaj na posiedzeniu wypracowała wniosek, aby przeznaczyć w przyszłorocznym budżecie 10.000 zł na kurtyny przeciwpożarowe.
p. Starosta D. Gromowska – dodała, że Powiat przekazał drobne środki na remont piętra, które było wykorzystywane podczas kwalifikacji wojskowej.
p. S. Sobczak – stwierdziła, że szkoły dobrze funkcjonują. Problemem jest niż demograficzny. Pieniądze są niższe, bo dzieci jest mniej.
p. M. Oller – zapytała ile oddziałów będzie mniej w nowym roku szkolnym.
p. S. Sobczak – będą o dwa oddziały mniej, ale powiat czekają jeszcze dwa lata spadku. Jest analiza przyjęć uczniów w klasach gimnazjalnych, ale ludzie migrują i to się zmienia.
p. D. Kożuch – był pomysł dotyczący dowozów z gmin Kęsowo i Śliwice do szkół ponadgimnazjalnych, bo uczniowie uciekają co Czerska i Chojnic.
p. S. Sobczak – poinformowała, że była ankieta i nie było zainteresowania nawet przy zorganizowaniu dowozu. Jest nowy projekt ustawy o systemie oświaty, który zakłada grupowanie szkół. Na razie nie są planowane zwolnienia w szkołach, ale jest coraz więcej nauczycieli, którzy mają tylko etat. Nadgodziny występują głównie w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym.
p. M. Oller – zapytała o współczynnik wykorzystania sal w szkołach.
p. S. Sobczak – sale są wykorzystane w stu procentach. Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych korzysta też z sal w Książnicy. Dodała, że zabezpieczone środki z projektów unijnych na pomoce naukowe pozwoliły nie wykorzystać w pełni środków z budżetu. Nie wykonano w pełni paragrafów płacowych i dotyczących energii, bo były w tych działach oszczędności.
p. Przewodniczący – zapytał, jak wygląda nauczanie zawodowe, bo to był słaby punkt obecnego systemu nauczania.
p. S. Sobczak – poinformowała, że to się powoli zmienia i wszyscy nie będą szli do liceów i techników. Jest coraz większe zapotrzebowanie na szkoły zawodowe. Nie sprawdziły się natomiast licea profilowane.
p. Przewodniczący – zapytał, jaki odsetek kończących gimnazjum nie podejmuje dalszej nauki.
p. S. Sobczak – odpowiedziała, że jest to niewielki odsetek. Poinformowała, że na sesję będzie dostarczony jeszcze jeden projekt uchwały dotyczący rozdysponowania środków na zabytki.
p. Starosta D. Gromowska – dodała, że zostały złożone 4 wnioski i wszystkie 4 zostały zakwalifikowane do przyznania dotacji.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pani Sylwia Sobczak opuściła posiedzenie.
Ad. 2.
Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w powiecie tucholskim.
W posiedzeniu uczestniczył pan Waldemar Kierzkowski – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej.
p. W. Kierzkowski – poinformował, że ilość prowadzonych czynności kontrolno – rozpoznawczych poskutkowała zmniejszoną ilością zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej. Komenda podchodzi z dużą stanowczością do tego, aby te obiekty spełniały wszystkie normy. Przynosi to długofalowe efekty. Skład jednostki ratowniczo – gaśniczej zdecydowanie się odmłodził. Strażaków do 30 lat jest około 25 – 28 %. W ramach posiadanych środków finansowych strażacy kierowani są na szkolenia. Sprzęt na dzień dzisiejszy jest więcej niż średniej klasy. Mankamentem na dzień dzisiejszy jest stanowisko kierowania. Pomieszczenie wymaga remontu i dostosowania do systemu wojewódzkiego. Największym problemem jest brak odpowiedniego rejestratora rozmów. Koszt zakupu takiego urządzenia waha się w granicach 24 tysięcy złotych. Komenda starała się o pieniądze na ten cel z Urzędu Marszałkowskiego i z Urzędu Wojewódzkiego. Niestety nie udało się pozyskać tego. Wskazany byłby remont, ponieważ tam się przebywa 24 godziny na dobę. Musi być wygospodarowana minimalna kuchnia. Koszt remontu wraz z rejestratorem rozmów to kwota około 30.000 zł. Są problemy z podnośnikiem hydraulicznym. Naprawiają go producenci, naprawiały też inne firmy, a on nadal nie działa poprawnie.
p. D. Kożuch – zapytał o serię podpaleń na terenie Gminy Lubiewo.
p. W. Kierzkowski – część z tych podpaleń była w zarodku gaszona przez służby leśne. Ta sprawa chyba się zakończyła. W tym roku były dwa lub trzy zdarzenia, które mogą mieć podobny charakter.
p. Przewodniczący – zapytał, czy w związku z tym są jakieś wzmożone patrole.
p. W. Kierzkowski – stwierdził, że służby leśne są bardzo czujne i patrolują teren.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pan Waldemar Kierzkowski opuścił posiedzenie.
Ad. 3.
Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w powiecie tucholskim:
W posiedzeniu Komisji uczestniczył pan Krzysztof Bodziński – Komendant Powiatowy Policji.
p. Przewodniczący – stwierdził, że materiał przygotowany przez Komendę jest bardzo obszerny, wszystkie wskaźniki zostały przedstawione. Poprosił o przedstawienie najważniejszych rzeczy i wniosków.
p. K. Bodziński – starał się, aby Rada miała pełny pogląd. Co do podpalacza, to sprawa jest na etapie postępowania sądowego. Niestety trudno sprawdzić poczytalność tej osoby. Wyniki pracy jednostki są niezłe. Na tle województwa po czterech miesiącach Komenda znajduje się na 3 – 4 miejscu, jeżeli chodzi o wykrywalność. Największy problem jest z uszkodzeniami mienia. W ubiegłym roku przez pierwsze 4 miesiące było 5 takich czynów, a w tym roku jest 11. Na koniec kwietnia była stuprocentowa wykrywalność. Kradzieże i włamania wahają się cały czas. W tym roku był duży wysyp kradzieży dotyczących domków letniskowych. Jeżeli chodzi o ruch drogowy, to w marcu była jedna ofiara śmiertelna. Stwierdzenie w mediach dotyczące zmiany Prawa o ruchu drogowym w zakresie rowerzystów spowodowało wysyp wypadków z ich udziałem. Jest duży przyrost ilości samochodów. Zauważyć należy, że od kiedy w Żalnie jest straż gminna z fotoradarem, nie zanotowano ani jednego wypadku śmiertelnego. W zestawieniu rocznym widać, że stan nawierzchni dróg stanowi duży odsetek zdarzeń drogowych. Najważniejsze wnioski to potrzeba budowy nowej siedziby komendy oraz przestarzały sprzęt komputerowy. Ponad połowa komputerów ma 5 lat i więcej. Niestabilna jest też sytuacja kadrowa. W przypadku zmiany ustawy o emeryturach można się liczyć z odejściem 30 – 40 % funkcjonariuszy. Podziękował pani Staroście i Radzie za dotychczasową pomoc.
p. D. Kożuch – zapytał, jak wygląda sytuacja z narkotykami w Powiecie i jak działa monitoring miejski.
p. K. Bodziński – w sprawie narkotyków dzięki większemu zaangażowaniu policjantów są efekty. Na pewno nie ma problemu z zakupem. 21 spraw, które zostały wszczęte dotyczyło posiadania narkotyków. Nie udało się na chwilę obecną zatrzymać handlarzy. Monitoring działa i jest wykorzystywany np. przy kradzieżach, włamaniach czy uszkodzeniach mienia. Od momentu uruchomienia monitoringu na Placu Wolności nie ma kradzieży i włamań. Dzięki monitoringowi załatwia się też wiele spraw dotyczących ruchu drogowego. Gdyby nie monitoring to nie byłoby ośmiu zatrzymań na gorącym uczynku i nie udałoby się zatrzymać dwóch osób poszukiwanych.
p. Przewodniczący – zapytał jak się sprawdzają patrole na rowerach.
p. K. Bodziński – na rowerach jeżdżą wszyscy, którzy są zainteresowani. Efekty tych patroli były piorunujące. Jest bardzo zadowolony z tych patroli. Na rowerach patrolowany jest między innymi park za Urzędem Miejskim, Plac Wolności, al. LOP i teren nad Głęboczkiem.
p. Przewodniczący – zapytał, czy jest plan dotyczący rozszerzenia monitoringu w Tucholi. Widoczna jest dewastacja sprzętów na placach zabaw. Na pewno nie robią tego dzieci. Może monitoring polepszyłby sytuację.
p. K. Bodziński – środki na monitoring i na służby ponadnormatywne przekazuje Gmina Tuchola. To jest dodatkowy patrol dwuosobowy. Za taką służbę jest 100 zł za 8 godzin. Druga część środków jest na rozwój monitoringu. Punkty, które mają być objęte monitoringiem są uzgadniane z Gminą Tuchola. W sieć zostanie włączona promenada nad Głęboczkiem.
p. Przewodniczący – widział przejazd kibiców Chojniczanki przez Tucholę. Było bardzo duże zaangażowanie policji.
p. K. Bodziński – policja angażuje bardzo duże siły na przejazd kibiców. Z przodu i z tyłu kolumny jedzie patrol prewencji z Komendy Wojewódzkiej Policji. Każdorazowo taki przejazd musi być też zabezpieczony przez komendy powiatowe. Coraz częściej policja zabezpiecza też przejazdy kibiców koszykówki. Zabezpieczenie pucharu Polski w Bydgoszczy kosztowało 1 milion złotych.
p. D. Kożuch – zauważył, że jak będzie Euro 2012 to policjanci będą przed stadionami, a u nas nikogo nie będzie.
p. K. Bodziński – wie już, że 8 policjantów z Komendy przez miesiąc będzie skoszarowanych przy stadionach.
p. Przewodniczący – w przyszłym roku będzie zjazd Kurkowych Bractw Strzeleckich. Zapytał, czy są już jakieś plany zabezpieczenia tej imprezy.
p. K. Bodziński – było spotkanie, na którym organizatorzy przedstawili jaka będzie skala uczestników. Jest problem tego typu, że polskie prawo zabrania, aby 10.000 osób chodziło z bronią. My opiniujemy plan organizatora. Największy problem to logistyka. Należy rozwiązać problem parkingów i przejazdu przez miasto.
p. Starosta D. Gromowska – prosi, aby zapoznać się z projektem uchwały dostarczonym na Komisję w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Na sesji Rada będzie głosowała nad dostarczonym na Komisjach projektem. Zmiana dotyczy paragrafu 1 pkt2 podpunkt 1. Zmiana została wprowadzona przez geodetę wojewódzkiego. Nowy zapis jest zgodny z ustawą. Przystąpienie do związku zadeklarowali wszyscy starostowie z województwa. Utworzenie związku ma na celu wspólne wystąpienie o środki z projektu norweskiego. Nasz Powiat potrzebuje 9,5 miliona złotych, aby zrealizować wszystkie zadania z zakresu geodezji. Bez środków zewnętrznych nie uda się tego zrobić. Powiat aleksandrowski ma to ładnie rozpracowane. Być może ten związek posłuży również do pozyskiwania środków na remonty dróg. O składkach na razie nie chce mówić. Jak będzie większa pewność, to Rada uchwali statut. W innym przypadku ta uchwała pozostanie intencyjną.
p. Z. Grugel – uważa, że jest to sprawa rządu i Głównego Geodety Kraju. Nie jest przeciwny związkowi, ale zadania zawarte w uchwale są zadaniami rządu i Głównego Geodety.
p. Starosta D. Gromowska – stwierdziła, że można to tak ująć. Jednak nie chciałaby być postrzegana, że nie jesteśmy na bieżąco.
p. M. Oller – zapytała, czy ten związek będzie mógł pozyskiwać środki, skoro to nie jest zadanie powiatów.
p. Starosta D. Gromowska – o te środki mogą występować województwa lub związku powiatów.
p. Z. Grugel – są instytucje państwowe, do których zadań to należy.
p. Skarbnik – dodała, że do momentu kiedy był fundusz geodezyjny Główny Geodeta wykonywał te zadania. Od kiedy nie ma funduszu sami mamy to robić.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pani Starosta Dorota Gromowska i pan Krzysztof Bodziński opuścili posiedzenie Komisji.
W posiedzeniu uczestniczy 4 członków Komisji.
Ad. 4.
Informacja o działalności Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych:
W posiedzeniu Komisji uczestniczy pan Adam Ostrowicki – Prezes Zarządu Powiatowego OSP.
p. Przewodniczący – poprosił pana Prezesa o przedstawienie krótkiej informacji na temat działalności ochotniczych straży pożarnych.
p. A. Ostrowicki – poinformował, że 18 czerwca odbędą się zwody powiatowe drużyn młodzieżowych. Jednostki są w trakcie kampanii sprawozdawczo – wyborczej. W przyszłorocznym sprawozdaniu dane z tego wynikające zostaną przedstawione. W stan likwidacji została postawiona jednostka zakładowa OSP Zacisze. W całym Powiecie zmieniła się część prezesów i komendantów jednostek. Planowane jest zorganizowanie spotkania dla weteranów pożarnictwa z Powiatu.
p. Z. Grugel – zaprosił do Woziwody na spotkanie weteranów. Poinformował, że w Rzepicznej ukradziono z jednostki węże. Nie rozumie dlaczego dokonuje się takich kradzieży.
p. M. Oller - zapytała, dlaczego środki planowane na ten rok są mniejsze niż w roku ubiegłym.
p. A. Ostrowicki – poinformował, że to są środki gmin i one są zależne od tego czy gminy planują jakieś inwestycje czy zakupy. W ubiegłym roku były zakupy samochodów i z tego powodu budżet był większy.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pan Adam Ostrowicki opuścił posiedzenie Komisji.
Ad. 5.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że przedstawiony projekt uchwały dotyczy przyjęcia do dochodów kwoty 527.256,71 zł i zwiększenia wydatków o kwotę 1.377.256,71 zł. W związku z tym tworzy się deficyt w wysokości 850.000 zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami z roku ubiegłego. Po stronie dochodów w dziale 700 przyjmuje się kwotę 25.000 zł w związku ze sprzedażą nieruchomości w Kamienicy. O kwotę 13.000 zł zwiększają się dochody z tytułu zwrotu podatku VAT w Zarządzie Dróg Powiatowych, o 14.835,71 zł z tytułu wpływu środków z Unii Europejskiej dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Gmina Cekcyn przekazała środki w kwocie 5.000 zł na dofinansowanie dowozu uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Do uchwały wprowadzono również program „Uczeń zawodowiec – gwarancją sukcesu” na kwotę 171.819 zł. Po stronie wydatków zwiększa się udział własny na projekt Bory Tucholskie w labiryntach natury. Dotyczy to ścieżki Tuchola – Świt – Tuchola. W dziale ochrona zdrowia wprowadza się wydatki związane z wykupem udziałów w Spółce Szpital Tucholski od osób fizycznych na kwotę 85.000 zł.
p. M. Oller – zapytała czego dotyczy zmiana dotycząca projektu Bory Tucholskie w labiryntach natury.
p. Skarbnik – poinformowała, że dotyczy to wielkości udziału własnego. Marszałek Województwa wycofał się z porozumienia i Powiat musi uzupełnić wkład własny. Według porozumienia Marszałek miał dofinansować 1/3 całości ścieżki, a po zmianie dofinansuje 1/3 udziału własnego.
p. M. Oller – zapytała jakiego zakresu labiryntów to dotyczy.
p. Skarbnik – dotyczy to ścieżki rowerowej Tuchola – Świt – Tuchola, która jest realizowana w ramach labiryntów.
p. M. Oller – zapytała jaką to spowoduje różnicę środków.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że zabezpieczono 100.000 zł, a powinno być 358.000 zł.
p. M. Oller – zapytała, według jakiej wartości będzie wykup udziałów od osób fizycznych.
p. Skarbnik – wartość wykupu jest ograniczona w uchwale i wynosi maksymalnie 500 zł, czyli wartość nominalną udziału.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. (4-0-0).
2) projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024
p. Skarbnik – uchwała ta jest konsekwencją zmian budżetu oraz zmian, które zostały wprowadzone przez Zarząd. Zgodnie z zaleceniem Regionalnej Izby Obrachunkowej zostały rozpisane zadania na poszczególne lata.
p. M. Oller – kwota długu na koniec 2010 r. wynosiła 34.913.960,14 zł, a na koniec 2011 r. 37.542.489,52 zł. Zapytała z czego to wynika.
p. Skarbnik – zgodnie z zaleceniami zostały wpisane wszystkie umowy. Dodano leasing samochodów. Wzrósł też wykup wierzytelności.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024 (4-0-0).
3) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – zmiana spowodowana jest zwiększeniem przez PFRON w Warszawie kwoty środków o 161.219 zł. Środki te zostaną podzielone i rozdysponowane. 30.000 zł trafi na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się, natomiast kwota 131.219 zł trafi na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty i środki pomocnicze.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011 (4-0-0).
4) omówienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za 2010 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym
p. Skarbnik – poinformowała, że realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni 2010 roku przebiegała bez większych zakłóceń. Podsumowując rok 2010 dochody budżetu powiatu planowane w kwocie 63.837.119,64 zł zostały wykonane tylko w 88,09 % w kwocie 56.233.474,15 zł, to jest 7.603.645,49 zł nie wykonanych dochodów w 2010 r. Nie wykonane dochody to przede wszystkim dochody majątkowe, które powinny wpłynąć w 2010 roku jako zwrot zrealizowanych inwestycji. Dochody bieżące wykonano w 100,15 %. Jednakże dochody majątkowe tylko w 53,96%. Pomimo wykonania tak nisko dochodów są one wyższe od uzyskanych w roku 2009 o 7.016.823,04 zł tj. o 14,26 % więcej. Największy wpływ na niski poziom uzyskania dochodów miały dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2010 w kwocie 11.372.501,38 zł, wykonano w 2010 roku w 35,85% tj. w kwocie 4.077.201,85 zł. Uzyskane dochody z UE są o 2.875.056,34 zł wyższe od dochodów uzyskanych w roku 2009. W strukturze dochodów największy udział mają subwencje - stanowią 55,56%, dotacje 12,77%, dochody własne 25,42%, środki z UE 7,25%. Realizacja dochodów wykazała znaczące odchylenia od założonego planu. Nie zrealizowano wpływów, które były zaplanowane w budżecie ze sprzedaży majątku tj. sprzedaży Kamienicy, a przede wszystkim przedłużające się procedury zwrotu środków z UE spowodowały niskie wykonanie dochodów. To zaważyło na wykonaniu deficytu, który został przekroczony o 442.874,15 zł. Wydatki po zmianach budżetowych planowane w wysokości 71.837.119,64 zł zostały wykonane w 2010 roku w kwocie 64.676,348,30 zł tj. w 90,03 % planu rocznego. Wydatki wykonane w 2010 roku są o 7.802.702,52 zł wyższe od wydatków wykonanych w 2009r. Wydatki bieżące wykonano w 94,21%, wydatki majątkowe w 80,48%. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 64.676.348,30 zł, 72,80 % stanowią wydatki bieżące w kwocie 47.082.913,36 zł, a 27,20 % wydatki majątkowe w kwocie 17.593.434,94 zł. W strukturze wydatków najwyższy poziom stanowią wynagrodzenia i pochodne 47,24%, wydatki majątkowe wynoszą 27,20%, dotacje udzielane z budżetu stanowią 1,33%, wydatki rzeczowe 24,22%. Dochody bieżące wynoszą 47.235.398,16 zł a wydatki bieżące 47.082.913,36zł. Różnica jako wynik operacyjny stanowi kwota 152.484,80 zł tj. 0,32 % do dochodów bieżących. Realizując inwestycje w 2010r. dołożono do wykonania inwestycji 8.595.358,95 zł w tym między innymi zaciągając kredyt w wysokości 8.000.000,00 zł. Przychody zaplanowane w kwocie 10.200.000,00 zł wykonano w 117,20 %, tj. w kwocie 11.954.309,65 zł, w tym: z tytułu kredytów: 8.000.000,00 zł, z tytułu innych źródeł w kwocie 3.954.309,65 zł. Rozchody zaplanowane w kwocie 2.200.000,00 zł, zostały wykonane zostały w 2010 roku w 99,77 % w kwocie 2.195.081,92 zł, w tym: z tytułu spłat kredytów i pożyczek 1.295.081,92 zł, z tytułu wykupu obligacji: 900.000,00 zł. W powiecie na koniec grudnia 2010 roku, nie występowały zobowiązania przeterminowane. Kredyty bankowe i wyemitowane obligacje przez powiat na 31.12.2009 roku stanowią kwotę 21.800.000,00 zł, w tym kredyty 8.700.000,00 zł, obligacje 13.100.000,00 zł. Zadłużenie Powiatu wynoszące zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2010r to kwota 27.604.918,08 zł co stanowi 49,1% w relacji do zrealizowanych dochodów zgodnie ze zmianą przepisów i włączeniu do długu wykupu wierzytelności oraz leasingu dług na koniec 2010r. wynosi 34.913.960,14 zł. Powiat nie udzielił poręczeń i gwarancji w roku 2010. Wykonanie wydatków inwestycyjnych odbywało się zgodnie z planem finansowym na kwotę 17.593.434,94 zł. Gospodarka pozabudżetowa dotycząca rachunków dochodów własnych gospodarstw i funduszy przebiegała zgodnie z założeniami plany dochodów własnych po stronie dochodów zrealizowano w 68,80% a po stronie wydatków w 73,11%. Gospodarstwo przy TCEZ zamknęło rok ze stratą 33.512,51 zł, wykonując przychody w 47,19% natomiast koszty w 50,21%. Gospodarstwo w ciągu roku 2010 zostało zlikwidowane. Fundusz Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przychody zrealizowano w 114,58%, koszty zrealizowano w 117,71%. Do wykonania roku 2010 w wyniku zmiany ustawy o finansach publicznych należy się odnieść również do informacji o mieniu oraz o sprawozdaniu finansowym. Z informacji o mieniu wynika, że aktywa trwałe na koniec 2010 roku wynoszą netto 63.421.201,56 zł co jest zgodne z bilansem jednostek umieszczonym w sprawozdaniu finansowym. Wysokość aktywów wzrosła od ubiegłego roku o 18.861.623,62 zł. Wzrost nastąpił we wszystkich grupach aktywów trwałych. Powiązania sum wykazanych w sprawozdaniu finansowym są zgodne z danym w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu za 2010 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym (4-0-0).
p. M. Oller – zadała pytanie dotyczące projektu uchwały o utworzeniu Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. W uzasadnieniu jest zapis, że od 2016 roku dyrektorzy będą mieli obowiązek podpisywania porozumień. W statucie nic się nie mówi o akredytacji tego ośrodka. Akredytację się uzyskuje i potem trzeba ją podtrzymywać. Do tej pory w budżetach szkół były środki na dokształcanie.
p. Skarbnik – te środki w budżecie są nadal. Kiedy taki ośrodek powstanie w Powiecie, to szkoły będą mogły z niego korzystać.
Radni nie wnieśli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Marek Boliński
Tematyka posiedzenia:
1. Analiza finansowa i ocena funkcjonowania szkół powiatowych w roku szkolnym 2010/2011.
2. Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w powiecie tucholskim.
3. Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w powiecie tucholskim.
4. Informacja o działalności Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.
5. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący Komisji.
Ad. 1.
Analiza finansowa i ocena funkcjonowania szkół powiatowych w roku szkolnym 2010/2011:
p. Przewodniczący – poprosił panią Sylwię Sobczak o przedstawienie sytuacji finansowej i oceny funkcjonowania szkół.
p. S. Sobczak – Powiat w roku szkolnym 2010/2011 pozyskał dodatkowe środki na doposażenie. Nie ma możliwości wyszacowania dokładnie wynagrodzeń, dlatego w paragrafach dotyczących wynagrodzeń jest pewna rezerwa. W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nie zakupiono planowanego pojazdu, dlatego pozostały środki, które miały być wkładem własnym. W szkołach budżet został zamknięty bez problemów i można stwierdzić, że był on skrojony na miarę potrzeb. Wszystko co zostało zaplanowane wykonano. Zrealizowano plany dotyczące remontów. Rok 2010 w zakresie funkcjonowania został zamknięty pozytywnie. Pilną sprawą do zrobienia w najbliższym czasie jest internat Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych. Konieczny jest tam generalny remont. Komisja Edukacji dzisiaj na posiedzeniu wypracowała wniosek, aby przeznaczyć w przyszłorocznym budżecie 10.000 zł na kurtyny przeciwpożarowe.
p. Starosta D. Gromowska – dodała, że Powiat przekazał drobne środki na remont piętra, które było wykorzystywane podczas kwalifikacji wojskowej.
p. S. Sobczak – stwierdziła, że szkoły dobrze funkcjonują. Problemem jest niż demograficzny. Pieniądze są niższe, bo dzieci jest mniej.
p. M. Oller – zapytała ile oddziałów będzie mniej w nowym roku szkolnym.
p. S. Sobczak – będą o dwa oddziały mniej, ale powiat czekają jeszcze dwa lata spadku. Jest analiza przyjęć uczniów w klasach gimnazjalnych, ale ludzie migrują i to się zmienia.
p. D. Kożuch – był pomysł dotyczący dowozów z gmin Kęsowo i Śliwice do szkół ponadgimnazjalnych, bo uczniowie uciekają co Czerska i Chojnic.
p. S. Sobczak – poinformowała, że była ankieta i nie było zainteresowania nawet przy zorganizowaniu dowozu. Jest nowy projekt ustawy o systemie oświaty, który zakłada grupowanie szkół. Na razie nie są planowane zwolnienia w szkołach, ale jest coraz więcej nauczycieli, którzy mają tylko etat. Nadgodziny występują głównie w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym.
p. M. Oller – zapytała o współczynnik wykorzystania sal w szkołach.
p. S. Sobczak – sale są wykorzystane w stu procentach. Zespół Szkół Licealnych i Agrotechnicznych korzysta też z sal w Książnicy. Dodała, że zabezpieczone środki z projektów unijnych na pomoce naukowe pozwoliły nie wykorzystać w pełni środków z budżetu. Nie wykonano w pełni paragrafów płacowych i dotyczących energii, bo były w tych działach oszczędności.
p. Przewodniczący – zapytał, jak wygląda nauczanie zawodowe, bo to był słaby punkt obecnego systemu nauczania.
p. S. Sobczak – poinformowała, że to się powoli zmienia i wszyscy nie będą szli do liceów i techników. Jest coraz większe zapotrzebowanie na szkoły zawodowe. Nie sprawdziły się natomiast licea profilowane.
p. Przewodniczący – zapytał, jaki odsetek kończących gimnazjum nie podejmuje dalszej nauki.
p. S. Sobczak – odpowiedziała, że jest to niewielki odsetek. Poinformowała, że na sesję będzie dostarczony jeszcze jeden projekt uchwały dotyczący rozdysponowania środków na zabytki.
p. Starosta D. Gromowska – dodała, że zostały złożone 4 wnioski i wszystkie 4 zostały zakwalifikowane do przyznania dotacji.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pani Sylwia Sobczak opuściła posiedzenie.
Ad. 2.
Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w powiecie tucholskim.
W posiedzeniu uczestniczył pan Waldemar Kierzkowski – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej.
p. W. Kierzkowski – poinformował, że ilość prowadzonych czynności kontrolno – rozpoznawczych poskutkowała zmniejszoną ilością zdarzeń w obiektach użyteczności publicznej. Komenda podchodzi z dużą stanowczością do tego, aby te obiekty spełniały wszystkie normy. Przynosi to długofalowe efekty. Skład jednostki ratowniczo – gaśniczej zdecydowanie się odmłodził. Strażaków do 30 lat jest około 25 – 28 %. W ramach posiadanych środków finansowych strażacy kierowani są na szkolenia. Sprzęt na dzień dzisiejszy jest więcej niż średniej klasy. Mankamentem na dzień dzisiejszy jest stanowisko kierowania. Pomieszczenie wymaga remontu i dostosowania do systemu wojewódzkiego. Największym problemem jest brak odpowiedniego rejestratora rozmów. Koszt zakupu takiego urządzenia waha się w granicach 24 tysięcy złotych. Komenda starała się o pieniądze na ten cel z Urzędu Marszałkowskiego i z Urzędu Wojewódzkiego. Niestety nie udało się pozyskać tego. Wskazany byłby remont, ponieważ tam się przebywa 24 godziny na dobę. Musi być wygospodarowana minimalna kuchnia. Koszt remontu wraz z rejestratorem rozmów to kwota około 30.000 zł. Są problemy z podnośnikiem hydraulicznym. Naprawiają go producenci, naprawiały też inne firmy, a on nadal nie działa poprawnie.
p. D. Kożuch – zapytał o serię podpaleń na terenie Gminy Lubiewo.
p. W. Kierzkowski – część z tych podpaleń była w zarodku gaszona przez służby leśne. Ta sprawa chyba się zakończyła. W tym roku były dwa lub trzy zdarzenia, które mogą mieć podobny charakter.
p. Przewodniczący – zapytał, czy w związku z tym są jakieś wzmożone patrole.
p. W. Kierzkowski – stwierdził, że służby leśne są bardzo czujne i patrolują teren.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pan Waldemar Kierzkowski opuścił posiedzenie.
Ad. 3.
Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w powiecie tucholskim:
W posiedzeniu Komisji uczestniczył pan Krzysztof Bodziński – Komendant Powiatowy Policji.
p. Przewodniczący – stwierdził, że materiał przygotowany przez Komendę jest bardzo obszerny, wszystkie wskaźniki zostały przedstawione. Poprosił o przedstawienie najważniejszych rzeczy i wniosków.
p. K. Bodziński – starał się, aby Rada miała pełny pogląd. Co do podpalacza, to sprawa jest na etapie postępowania sądowego. Niestety trudno sprawdzić poczytalność tej osoby. Wyniki pracy jednostki są niezłe. Na tle województwa po czterech miesiącach Komenda znajduje się na 3 – 4 miejscu, jeżeli chodzi o wykrywalność. Największy problem jest z uszkodzeniami mienia. W ubiegłym roku przez pierwsze 4 miesiące było 5 takich czynów, a w tym roku jest 11. Na koniec kwietnia była stuprocentowa wykrywalność. Kradzieże i włamania wahają się cały czas. W tym roku był duży wysyp kradzieży dotyczących domków letniskowych. Jeżeli chodzi o ruch drogowy, to w marcu była jedna ofiara śmiertelna. Stwierdzenie w mediach dotyczące zmiany Prawa o ruchu drogowym w zakresie rowerzystów spowodowało wysyp wypadków z ich udziałem. Jest duży przyrost ilości samochodów. Zauważyć należy, że od kiedy w Żalnie jest straż gminna z fotoradarem, nie zanotowano ani jednego wypadku śmiertelnego. W zestawieniu rocznym widać, że stan nawierzchni dróg stanowi duży odsetek zdarzeń drogowych. Najważniejsze wnioski to potrzeba budowy nowej siedziby komendy oraz przestarzały sprzęt komputerowy. Ponad połowa komputerów ma 5 lat i więcej. Niestabilna jest też sytuacja kadrowa. W przypadku zmiany ustawy o emeryturach można się liczyć z odejściem 30 – 40 % funkcjonariuszy. Podziękował pani Staroście i Radzie za dotychczasową pomoc.
p. D. Kożuch – zapytał, jak wygląda sytuacja z narkotykami w Powiecie i jak działa monitoring miejski.
p. K. Bodziński – w sprawie narkotyków dzięki większemu zaangażowaniu policjantów są efekty. Na pewno nie ma problemu z zakupem. 21 spraw, które zostały wszczęte dotyczyło posiadania narkotyków. Nie udało się na chwilę obecną zatrzymać handlarzy. Monitoring działa i jest wykorzystywany np. przy kradzieżach, włamaniach czy uszkodzeniach mienia. Od momentu uruchomienia monitoringu na Placu Wolności nie ma kradzieży i włamań. Dzięki monitoringowi załatwia się też wiele spraw dotyczących ruchu drogowego. Gdyby nie monitoring to nie byłoby ośmiu zatrzymań na gorącym uczynku i nie udałoby się zatrzymać dwóch osób poszukiwanych.
p. Przewodniczący – zapytał jak się sprawdzają patrole na rowerach.
p. K. Bodziński – na rowerach jeżdżą wszyscy, którzy są zainteresowani. Efekty tych patroli były piorunujące. Jest bardzo zadowolony z tych patroli. Na rowerach patrolowany jest między innymi park za Urzędem Miejskim, Plac Wolności, al. LOP i teren nad Głęboczkiem.
p. Przewodniczący – zapytał, czy jest plan dotyczący rozszerzenia monitoringu w Tucholi. Widoczna jest dewastacja sprzętów na placach zabaw. Na pewno nie robią tego dzieci. Może monitoring polepszyłby sytuację.
p. K. Bodziński – środki na monitoring i na służby ponadnormatywne przekazuje Gmina Tuchola. To jest dodatkowy patrol dwuosobowy. Za taką służbę jest 100 zł za 8 godzin. Druga część środków jest na rozwój monitoringu. Punkty, które mają być objęte monitoringiem są uzgadniane z Gminą Tuchola. W sieć zostanie włączona promenada nad Głęboczkiem.
p. Przewodniczący – widział przejazd kibiców Chojniczanki przez Tucholę. Było bardzo duże zaangażowanie policji.
p. K. Bodziński – policja angażuje bardzo duże siły na przejazd kibiców. Z przodu i z tyłu kolumny jedzie patrol prewencji z Komendy Wojewódzkiej Policji. Każdorazowo taki przejazd musi być też zabezpieczony przez komendy powiatowe. Coraz częściej policja zabezpiecza też przejazdy kibiców koszykówki. Zabezpieczenie pucharu Polski w Bydgoszczy kosztowało 1 milion złotych.
p. D. Kożuch – zauważył, że jak będzie Euro 2012 to policjanci będą przed stadionami, a u nas nikogo nie będzie.
p. K. Bodziński – wie już, że 8 policjantów z Komendy przez miesiąc będzie skoszarowanych przy stadionach.
p. Przewodniczący – w przyszłym roku będzie zjazd Kurkowych Bractw Strzeleckich. Zapytał, czy są już jakieś plany zabezpieczenia tej imprezy.
p. K. Bodziński – było spotkanie, na którym organizatorzy przedstawili jaka będzie skala uczestników. Jest problem tego typu, że polskie prawo zabrania, aby 10.000 osób chodziło z bronią. My opiniujemy plan organizatora. Największy problem to logistyka. Należy rozwiązać problem parkingów i przejazdu przez miasto.
p. Starosta D. Gromowska – prosi, aby zapoznać się z projektem uchwały dostarczonym na Komisję w sprawie utworzenia Związku Powiatów Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Na sesji Rada będzie głosowała nad dostarczonym na Komisjach projektem. Zmiana dotyczy paragrafu 1 pkt2 podpunkt 1. Zmiana została wprowadzona przez geodetę wojewódzkiego. Nowy zapis jest zgodny z ustawą. Przystąpienie do związku zadeklarowali wszyscy starostowie z województwa. Utworzenie związku ma na celu wspólne wystąpienie o środki z projektu norweskiego. Nasz Powiat potrzebuje 9,5 miliona złotych, aby zrealizować wszystkie zadania z zakresu geodezji. Bez środków zewnętrznych nie uda się tego zrobić. Powiat aleksandrowski ma to ładnie rozpracowane. Być może ten związek posłuży również do pozyskiwania środków na remonty dróg. O składkach na razie nie chce mówić. Jak będzie większa pewność, to Rada uchwali statut. W innym przypadku ta uchwała pozostanie intencyjną.
p. Z. Grugel – uważa, że jest to sprawa rządu i Głównego Geodety Kraju. Nie jest przeciwny związkowi, ale zadania zawarte w uchwale są zadaniami rządu i Głównego Geodety.
p. Starosta D. Gromowska – stwierdziła, że można to tak ująć. Jednak nie chciałaby być postrzegana, że nie jesteśmy na bieżąco.
p. M. Oller – zapytała, czy ten związek będzie mógł pozyskiwać środki, skoro to nie jest zadanie powiatów.
p. Starosta D. Gromowska – o te środki mogą występować województwa lub związku powiatów.
p. Z. Grugel – są instytucje państwowe, do których zadań to należy.
p. Skarbnik – dodała, że do momentu kiedy był fundusz geodezyjny Główny Geodeta wykonywał te zadania. Od kiedy nie ma funduszu sami mamy to robić.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pani Starosta Dorota Gromowska i pan Krzysztof Bodziński opuścili posiedzenie Komisji.
W posiedzeniu uczestniczy 4 członków Komisji.
Ad. 4.
Informacja o działalności Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych:
W posiedzeniu Komisji uczestniczy pan Adam Ostrowicki – Prezes Zarządu Powiatowego OSP.
p. Przewodniczący – poprosił pana Prezesa o przedstawienie krótkiej informacji na temat działalności ochotniczych straży pożarnych.
p. A. Ostrowicki – poinformował, że 18 czerwca odbędą się zwody powiatowe drużyn młodzieżowych. Jednostki są w trakcie kampanii sprawozdawczo – wyborczej. W przyszłorocznym sprawozdaniu dane z tego wynikające zostaną przedstawione. W stan likwidacji została postawiona jednostka zakładowa OSP Zacisze. W całym Powiecie zmieniła się część prezesów i komendantów jednostek. Planowane jest zorganizowanie spotkania dla weteranów pożarnictwa z Powiatu.
p. Z. Grugel – zaprosił do Woziwody na spotkanie weteranów. Poinformował, że w Rzepicznej ukradziono z jednostki węże. Nie rozumie dlaczego dokonuje się takich kradzieży.
p. M. Oller - zapytała, dlaczego środki planowane na ten rok są mniejsze niż w roku ubiegłym.
p. A. Ostrowicki – poinformował, że to są środki gmin i one są zależne od tego czy gminy planują jakieś inwestycje czy zakupy. W ubiegłym roku były zakupy samochodów i z tego powodu budżet był większy.
Radni nie mieli więcej uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten punkt porządku posiedzenia. Pan Adam Ostrowicki opuścił posiedzenie Komisji.
Ad. 5.
Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące:
1) projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r.
p. Skarbnik – poinformowała, że przedstawiony projekt uchwały dotyczy przyjęcia do dochodów kwoty 527.256,71 zł i zwiększenia wydatków o kwotę 1.377.256,71 zł. W związku z tym tworzy się deficyt w wysokości 850.000 zł, który zostanie pokryty wolnymi środkami z roku ubiegłego. Po stronie dochodów w dziale 700 przyjmuje się kwotę 25.000 zł w związku ze sprzedażą nieruchomości w Kamienicy. O kwotę 13.000 zł zwiększają się dochody z tytułu zwrotu podatku VAT w Zarządzie Dróg Powiatowych, o 14.835,71 zł z tytułu wpływu środków z Unii Europejskiej dotyczących termomodernizacji Zespołu Szkół Ogólnokształcących. Gmina Cekcyn przekazała środki w kwocie 5.000 zł na dofinansowanie dowozu uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Do uchwały wprowadzono również program „Uczeń zawodowiec – gwarancją sukcesu” na kwotę 171.819 zł. Po stronie wydatków zwiększa się udział własny na projekt Bory Tucholskie w labiryntach natury. Dotyczy to ścieżki Tuchola – Świt – Tuchola. W dziale ochrona zdrowia wprowadza się wydatki związane z wykupem udziałów w Spółce Szpital Tucholski od osób fizycznych na kwotę 85.000 zł.
p. M. Oller – zapytała czego dotyczy zmiana dotycząca projektu Bory Tucholskie w labiryntach natury.
p. Skarbnik – poinformowała, że dotyczy to wielkości udziału własnego. Marszałek Województwa wycofał się z porozumienia i Powiat musi uzupełnić wkład własny. Według porozumienia Marszałek miał dofinansować 1/3 całości ścieżki, a po zmianie dofinansuje 1/3 udziału własnego.
p. M. Oller – zapytała jakiego zakresu labiryntów to dotyczy.
p. Skarbnik – dotyczy to ścieżki rowerowej Tuchola – Świt – Tuchola, która jest realizowana w ramach labiryntów.
p. M. Oller – zapytała jaką to spowoduje różnicę środków.
p. Skarbnik – odpowiedziała, że zabezpieczono 100.000 zł, a powinno być 358.000 zł.
p. M. Oller – zapytała, według jakiej wartości będzie wykup udziałów od osób fizycznych.
p. Skarbnik – wartość wykupu jest ograniczona w uchwale i wynosi maksymalnie 500 zł, czyli wartość nominalną udziału.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 r. (4-0-0).
2) projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024
p. Skarbnik – uchwała ta jest konsekwencją zmian budżetu oraz zmian, które zostały wprowadzone przez Zarząd. Zgodnie z zaleceniem Regionalnej Izby Obrachunkowej zostały rozpisane zadania na poszczególne lata.
p. M. Oller – kwota długu na koniec 2010 r. wynosiła 34.913.960,14 zł, a na koniec 2011 r. 37.542.489,52 zł. Zapytała z czego to wynika.
p. Skarbnik – zgodnie z zaleceniami zostały wpisane wszystkie umowy. Dodano leasing samochodów. Wzrósł też wykup wierzytelności.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Tucholskiego na lata 2011 – 2024 (4-0-0).
3) projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011
p. Skarbnik – zmiana spowodowana jest zwiększeniem przez PFRON w Warszawie kwoty środków o 161.219 zł. Środki te zostaną podzielone i rozdysponowane. 30.000 zł trafi na dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się, natomiast kwota 131.219 zł trafi na dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty i środki pomocnicze.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2011 (4-0-0).
4) omówienie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za 2010 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym
p. Skarbnik – poinformowała, że realizacja zadań określonych w budżecie powiatu na przestrzeni 2010 roku przebiegała bez większych zakłóceń. Podsumowując rok 2010 dochody budżetu powiatu planowane w kwocie 63.837.119,64 zł zostały wykonane tylko w 88,09 % w kwocie 56.233.474,15 zł, to jest 7.603.645,49 zł nie wykonanych dochodów w 2010 r. Nie wykonane dochody to przede wszystkim dochody majątkowe, które powinny wpłynąć w 2010 roku jako zwrot zrealizowanych inwestycji. Dochody bieżące wykonano w 100,15 %. Jednakże dochody majątkowe tylko w 53,96%. Pomimo wykonania tak nisko dochodów są one wyższe od uzyskanych w roku 2009 o 7.016.823,04 zł tj. o 14,26 % więcej. Największy wpływ na niski poziom uzyskania dochodów miały dochody pochodzące z budżetu Unii Europejskiej i innych bezzwrotnych środków zagranicznych planowane na rok 2010 w kwocie 11.372.501,38 zł, wykonano w 2010 roku w 35,85% tj. w kwocie 4.077.201,85 zł. Uzyskane dochody z UE są o 2.875.056,34 zł wyższe od dochodów uzyskanych w roku 2009. W strukturze dochodów największy udział mają subwencje - stanowią 55,56%, dotacje 12,77%, dochody własne 25,42%, środki z UE 7,25%. Realizacja dochodów wykazała znaczące odchylenia od założonego planu. Nie zrealizowano wpływów, które były zaplanowane w budżecie ze sprzedaży majątku tj. sprzedaży Kamienicy, a przede wszystkim przedłużające się procedury zwrotu środków z UE spowodowały niskie wykonanie dochodów. To zaważyło na wykonaniu deficytu, który został przekroczony o 442.874,15 zł. Wydatki po zmianach budżetowych planowane w wysokości 71.837.119,64 zł zostały wykonane w 2010 roku w kwocie 64.676,348,30 zł tj. w 90,03 % planu rocznego. Wydatki wykonane w 2010 roku są o 7.802.702,52 zł wyższe od wydatków wykonanych w 2009r. Wydatki bieżące wykonano w 94,21%, wydatki majątkowe w 80,48%. Z ogólnej kwoty wykonanych wydatków, wynoszącej 64.676.348,30 zł, 72,80 % stanowią wydatki bieżące w kwocie 47.082.913,36 zł, a 27,20 % wydatki majątkowe w kwocie 17.593.434,94 zł. W strukturze wydatków najwyższy poziom stanowią wynagrodzenia i pochodne 47,24%, wydatki majątkowe wynoszą 27,20%, dotacje udzielane z budżetu stanowią 1,33%, wydatki rzeczowe 24,22%. Dochody bieżące wynoszą 47.235.398,16 zł a wydatki bieżące 47.082.913,36zł. Różnica jako wynik operacyjny stanowi kwota 152.484,80 zł tj. 0,32 % do dochodów bieżących. Realizując inwestycje w 2010r. dołożono do wykonania inwestycji 8.595.358,95 zł w tym między innymi zaciągając kredyt w wysokości 8.000.000,00 zł. Przychody zaplanowane w kwocie 10.200.000,00 zł wykonano w 117,20 %, tj. w kwocie 11.954.309,65 zł, w tym: z tytułu kredytów: 8.000.000,00 zł, z tytułu innych źródeł w kwocie 3.954.309,65 zł. Rozchody zaplanowane w kwocie 2.200.000,00 zł, zostały wykonane zostały w 2010 roku w 99,77 % w kwocie 2.195.081,92 zł, w tym: z tytułu spłat kredytów i pożyczek 1.295.081,92 zł, z tytułu wykupu obligacji: 900.000,00 zł. W powiecie na koniec grudnia 2010 roku, nie występowały zobowiązania przeterminowane. Kredyty bankowe i wyemitowane obligacje przez powiat na 31.12.2009 roku stanowią kwotę 21.800.000,00 zł, w tym kredyty 8.700.000,00 zł, obligacje 13.100.000,00 zł. Zadłużenie Powiatu wynoszące zgodnie z przepisami obowiązującymi w 2010r to kwota 27.604.918,08 zł co stanowi 49,1% w relacji do zrealizowanych dochodów zgodnie ze zmianą przepisów i włączeniu do długu wykupu wierzytelności oraz leasingu dług na koniec 2010r. wynosi 34.913.960,14 zł. Powiat nie udzielił poręczeń i gwarancji w roku 2010. Wykonanie wydatków inwestycyjnych odbywało się zgodnie z planem finansowym na kwotę 17.593.434,94 zł. Gospodarka pozabudżetowa dotycząca rachunków dochodów własnych gospodarstw i funduszy przebiegała zgodnie z założeniami plany dochodów własnych po stronie dochodów zrealizowano w 68,80% a po stronie wydatków w 73,11%. Gospodarstwo przy TCEZ zamknęło rok ze stratą 33.512,51 zł, wykonując przychody w 47,19% natomiast koszty w 50,21%. Gospodarstwo w ciągu roku 2010 zostało zlikwidowane. Fundusz Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przychody zrealizowano w 114,58%, koszty zrealizowano w 117,71%. Do wykonania roku 2010 w wyniku zmiany ustawy o finansach publicznych należy się odnieść również do informacji o mieniu oraz o sprawozdaniu finansowym. Z informacji o mieniu wynika, że aktywa trwałe na koniec 2010 roku wynoszą netto 63.421.201,56 zł co jest zgodne z bilansem jednostek umieszczonym w sprawozdaniu finansowym. Wysokość aktywów wzrosła od ubiegłego roku o 18.861.623,62 zł. Wzrost nastąpił we wszystkich grupach aktywów trwałych. Powiązania sum wykazanych w sprawozdaniu finansowym są zgodne z danym w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Komisja w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu za 2010 r. wraz ze sprawozdaniem finansowym (4-0-0).
p. M. Oller – zadała pytanie dotyczące projektu uchwały o utworzeniu Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. W uzasadnieniu jest zapis, że od 2016 roku dyrektorzy będą mieli obowiązek podpisywania porozumień. W statucie nic się nie mówi o akredytacji tego ośrodka. Akredytację się uzyskuje i potem trzeba ją podtrzymywać. Do tej pory w budżetach szkół były środki na dokształcanie.
p. Skarbnik – te środki w budżecie są nadal. Kiedy taki ośrodek powstanie w Powiecie, to szkoły będą mogły z niego korzystać.
Radni nie wnieśli dalszych uwag, dlatego Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Marek Boliński
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (13 czerwca 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (30 czerwca 2011, 12:42:21)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2298