Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
4
Protokół
nr 4/2011
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki
w dniu 16 lutego 2011 roku.
z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki
w dniu 16 lutego 2011 roku.
Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Krystyna Siniło – Skarbnik Powiatu, Pani Henryka Dziurzyńska – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, Pani Joanna Hanczewska – Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi, Pan Krzysztof Kociński – Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
Tematyka posiedzenia:
- Analiza finansowa wydatków i ocena funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzie w Tucholi.
- Sprawozdanie z działalności Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Tucholi.
- Informacja o pracy Powiatowego Urzędu Pracy w 2010 r. oraz informacja o otrzymanych środkach w 2011 r.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące
Ad. 3
p. H. Dziurzyńska - poinformowała, że środki otrzymane w ubiegłym roku zostały wykorzystane. Zostały podjęte działania by nie zaciągać wielu zobowiązań na rok 2011, choć ustawa daje taką możliwość. Podjęte zobowiązania opiewają na kwotę 500 tys. zł. Z Funduszu Pracy zostały przyznane środki w wysokości 1.500.000 zł, a w ubiegłym roku do dyspozycji PUP była kwota 4.800.000. zł. Będzie możliwość pozyskania środków w ramach POKL na kwotę ok. 900 tys. zł, a w ubiegłym roku zostały pozyskane środki w wysokości 3 mln zł. Na dziś trudno określić jak te środki będą rozdysponowane. Z pewnością formy wsparcia będą trwały krócej. Bezrobocie wzrasta: w porównaniu do stycznia 2010 w styczniu 2011 mamy o 350 bezrobotnych mniej. Na dziś też brak decyzji PFRON i na dziś nie jest znana kwota. Zachęcam pracowników PUP do poszukiwania innych źródeł. Wiemy, że będzie możliwość składania wniosków, ale te projekty ruszą w II i III kwartale. Wykorzystaliśmy ok. 7 mln na aktywizację. Skorzystało z tych form 1278 bezrobotnych, w tym szkolenia, staże i badania lekarskie dla stażystów.
Pani Starosta - poprosiła o informację czy kosztów tych nie mogliby ponieść pracodawcy?
p. H. Dziurzyńska - można próbować u tych pracodawców, gdzie praca biurowa.
Przewodniczący – zapytał o skuteczność formy wsparcia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
p. H. Dziurzyńska – poinformowała, że po roku efektywność sięga 80-90%, po dwóch latach 70-80%, szkolenia grupowe skuteczność ok. 50%. Było np. organizowane szklenie grupowe dla tapicerów meblowych i w szkoleniu wzięło udział 12 osób, a zatrudnione zostały 4 osoby. Znacznie skuteczniejsze są szkolenia indywidualne.
Przewodniczący – czy są monitorowane działania odnośnie aktualnych potrzeb rynku pracy?
p. H. Dziurzyńska – takie opracowanie będzie przygotowywane, ale nie jest to miarodajne, gdyż nie znamy losów wszystkich absolwentów, w jakich zawodach zostali zatrudnieni. Mamy w urzędzie wdrożone standardy i mamy zatrudnionych 6 doradców zawodowych. Otrzymaliśmy dofinansowanie i musimy utrzymać ten stan zatrudnienia. Są analizowane także potrzeby pracodawców i jeśli nie będzie ofert, to PUP będzie wychodzić do pracodawców.
p. D. Kożuch – w jakich grupach rośnie najszybciej bezrobocie?
P. H. Dziurzyńska – dotyczy to osób do 25 roku życia oraz wśród niepełnosprawnych.
p. K. Kociński – czy jest to skutek dużej liczby absolwentów czy zwolnień?
p. H. Dziurzyńska – przyczyn jest klika m.in. powroty z zagranicy, osoby rejestrują się ponownie po zakończonej umowie na czas określony, kończą się roboty publiczne. Pracownicy PUP szukają środków z projektów unijnych, ale są one skierowane zwykle do konkretnych grup i jest wymagana określona efektywność. Nie wiem czy uda się znaleźć chętnych do udziału w programach pracodawców.
p. M. Oller – PK chciało skorzystać z programu dla osób po 45 roku życia, ale okazało się, że nie było chętnych.
Przewodniczący – jak wygląda odnośnie obowiązku zatrudnienia po stażach i czy pracodawcy się z tego wywiązują?
p. H. Dziurzyńska – zwykle się wywiązują, trudniej tutaj z jednostkami administracji publicznej, ale też zwykle się wywiązują choć jest to przesunięte w czasie i realizowane w różnych formach zatrudnienia np. umowy zlecenie. Ta kwestia jest analizowana przy kolejnym wniosku o organizację staży.
Na posiedzenie przybyła Pani Joanna Hanczewska kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi.
p. D. Kożuch – czy są deficytowe zawody?
p. H. Dziurzyńska – zawodem takim był właśnie tapicer i dlatego zostało zorganizowane szkolenie.
p. M. Oller – jaki jest wskaźnik bezrobocia?
p. H. Dziurzyńska – w powiecie 19,6%, a krajowy 12%.
p. K. Kociński – sytuacja dotycząca nowych miejsc pracy nie poprawi się dopóki będzie tak dużo form ochrony.
Przewodniczący podziękował za przybycie i przedstawienie informacji. Pani Henryka Dziurzyńska opuściła posiedzenie Komisji.
Ad. 2
Przewodniczący poprosił o zabranie głosu pana Krzysztofa Kocińskiego Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
p. K. Kociński - jeśli chodzi o sytuację finansową to otrzymujemy dotację wojewody na funkcjonowanie i jest ona wykorzystywana w 100%. W roku bieżącym mamy niższy budżet, a pracownik ma jubileusz i powinien otrzymać nagrodę. Na dzień dzisiejszy czekamy. Wie, że w Chełmnie zmniejszono wynagrodzenia pracownikom ze względu na brak środków. W ubiegłym roku mniej było spraw dotyczących samowoli budowlanej, a większy nacisk był na stan techniczny obiektów budowlanych. Zwykle są to sprawy pilne ze względu na bezpieczeństwo i konsekwencją są nakazy rozbiórki. Rozbiórki są realizowane przez właścicieli nieruchomości. Nie było konieczności prowadzenia postępowania dodatkowego. W roku bieżącym szczególnej uwadze będą podlegały obiekty sportowe. W ubiegłym roku były to obiekty służby zdrowia i kontrolowane były publiczne zakłady opieki zdrowotnej. W roku 2009 szczególnej uwadze podlegały place zabaw. Na bieżąco są realizowane kontrole obiektów wielokopowierzchniowych w zakresie usuwania śniegu z dachów. W związku ze zmianą przepisów nie ma już obowiązku przesyłania do PINB protokołów dotyczących kontroli stanu azbestu, nadal jednak jest obowiązek informowania o usuwaniu azbestu. Spora część spraw odnośnie samowoli dotyczy obiektów sprzed 95 roku. Był projekt odnośnie ustawy w zakresie legalizacji tych obiektów, ale został on zaskarżony do Trybunału Konstytucyjnego i na dziś Trybunał nie zajął stanowiska.
Przewodniczący – czy jest jeszcze możliwość realizacji obiektów na zgłoszenie?
P. K. Kociński – jest taka możliwość, jeśli chodzi o wolnostojące budynki gospodarcze do 25 m2, a rolnik może do 35 m2. Chciałby także zwrócić uwagę na kwestie zjazdów, gdyż jest to obowiązek inwestora. Przepisy w tym zakresie powinny spowodować uporządkowanie pewnych spraw dotyczących lokalizacji zjazdów. Jest też przepis, że nowo budowane obiekty użyteczności publicznej muszą być wyposażone w sieć szerokopasmową.
p. M. Oller – jak wygląda sprawa przestrzegania prawa przez mieszkańców?
p. K. Kociński – co do pozwoleń i zgłoszeń sytuacja uległa poprawie, w kwestii przeglądów stanu technicznego budynków jest dobrze w budynkach użyteczności publicznej, ale jeśli chodzi o prywatne obiekty to właściwie brak tych przeglądów. Jest to istotne ze względu na to, że najczęstszą przyczyną pożarów są niesprawne kominy oraz instalacje elektryczne. W takim przypadku, jeśli nie ma aktualnych przeglądów technicznych to nie uzyska się odszkodowania z ubezpieczenia.
p. M. Oller – w ubiegłym roku mieliśmy powódź w naszym województwie, czy PINB Tuchola uczestniczył w działaniach z tym związanych?
p. K. Kociński – wyjeżdżaliśmy dwukrotnie po 3 dni i prowadziliśmy działania związane z oceną stanu bezpieczeństwa obiektów dotkniętych przez powódź, a także zajmowaliśmy się szacowaniem strat.
Przewodniczący podziękował za przedstawianą informację. Pan Krzysztof Kociński opuścił posiedzenie Komisji.
Ad. 1
Przewodniczący podziękował Pani Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tucholi za przygotowany materiał i w związku z tym, że Komisja nie miała czasu zapoznać się z materiałem zaproponował, by Komisja zajęła się tym tematem na kolejnym posiedzeniu komisji.
Pani Joanna Hanczewska poinformowała, że dostarczona informacja dotycząca rodzin zastępczych wymaga jeszcze dopracowania.
Ad. 4
Materiały sesyjne.
W sprawie pisma Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotyczącego kontroli w Starostwie Powiatowym w zakresie przestrzegania procedur PRFON głos zabrali:
Starosta – Zarząd podjął już działania w celu wyjaśnienia sprawy i informacja na ten temat zostanie przekazana Przewodniczącemu Rady, gdyż do Przewodniczącego Rady wpłynęło pismo w tej sprawie. Sytuacja taka była następstwem nie przekazania do Powiatowego Urzędu Pracy wystąpienia pokontrolnego, co spowodowało, że Pani Dyrektor nie odpowiedziała na to wystąpienie. Obecnie środki są ściągane i poszła informacja do PFRON o podjętych działaniach.
Pani Joanna Hanczewska opuściła posiedzenie Komisji.
W sprawie projektu uchwały dotyczącego zmian budżetu Powiatu tucholskiego na 2011 rok głos zabrali:
p. K. Siniło – zmiany dotyczą przyjęcia środków do budżetu w ramach projektu „Wyjdź z domu – czekamy na ciebie” finansowanego z POKL i realizowanego przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Jest to projekt finansowany w 100% z POKL. Są przeniesienia pomiędzy § wydatków dotyczących dodatkowego wynagrodzenia rocznego, utworzenie nowych § w jednostkach, ujęto porozumienia na praktyczną naukę zawodu. Zmiana dotyczy także obsługi długu w § dotyczących zabezpieczenia środków na zapłatę odsetek od kredytów i papierów wartościowych.
p. M. Oller – czy już wiadomo o ile mnie będzie środków z subwencji oświatowej?
p. Starosta – będzie to ok. 3 mln zł.
p. Skarbnik – nie mamy decyzji, są to informację nieoficjalne. Będziemy zmuszeni obniżyć wydatki lub poszukać innych dochodów. Zagrożeniem jest także sprawa zwrotów za karty pojazdów, a także nie mamy środków na wyceny gruntów oraz na wykupy gruntów przejętych pod inwestycje drogowe.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2011 rok (5-0-0).
Pani Starosta Dorota Gromowska oraz Pani Skarbnik Krystyna Siniło opuściły posiedzenie.
W sprawie projektu uchwały dotyczącego użyczenia Gminie Gostycyn nieruchomości Powiatu Tucholskiego położonej w Kamienicy głos zabrali:
p. Z. Grugel – zgłosił wątpliwość co do użyczenia części budynku. Jest za tym, aby użyczenie dotyczyło całego obiektu, gdyż na obiekcie powinien być jeden gospodarz.
p. D. Kożuch – rozmawialiśmy na Komisji Edukacji, że trwałość projektu 10 lat i to blokuje dalsze działania powiat, co do tego budynku.
p. Z. Grugel – jestem za tym, aby, jeśli to możliwe, było to na 5 lat.
p. D. Kożuch - poinformował, że Członek Zarządu Jan Przybysz informował na Komisji Edukacji, że są plany by Gmina Gostycyn nabyła ten obiekt, ale na dzień dzisiejszy Gmina nie dysponuje środkami na zakup tej nieruchomości. Koszty roczne utrzymania to ok. 48 tys. zł.
p. M. Oller – uważam, że może być na 10 lat, jeżeli nie jest możliwe na 5 lat, ale także uważam, że cały obiekt.
Komisja proponuje by umowa użyczenia Gminie Gostycyn nieruchomości położonej w Kamienicy dotyczyła całego obiektu byłej szkoły w Kamienicy, a nie tylko wydzielonej części. Komisja proponuje także, by umowa była zawarta na okres 10 lat, jeżeli tego wymaga trwałość projektu, lub jeśli to możliwe na krótszy okres (3-0-1).
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji Finansów i Gospodarki.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Katarzyna Puczyńska /-/Marek Boliński
metryczka
Wytworzył: Katarzyna Puczyńska (16 lutego 2011)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (30 czerwca 2011, 08:44:17)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2647