Zbiórki publiczne

Nowa ustawa została opracowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wspólnie z organizacjami pozarządowymi. Zwiększa dostępność informacji o zbiórkach dla wszystkich obywateli, o tym, kto i na jakie cele zbiera środki. Wprowadza też elektroniczną, sprawną formę zgłaszania zbiórek.



Wprowadzane zmiany:
 
  • Od 18 lipca nie ma urzędowych zgód na zbiórki publiczne;
  • Zgłoszenia zbiórki publicznej będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie – druga forma jest preferowana m.in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonać zgłoszenia elektronicznie, należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć na portalu ePUAP.pl;
  • Zbiórki elektroniczne – np. przez przelew – będzie można prowadzić, bez dodatkowych formalności;
  • W przypadku organizowania w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014 r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu zbiórki.gov.pl, który właśnie powstaje (zostanie uruchomiony w dniu wejścia w życie ustawy). Tu również będą publikowane sprawozdania;
  • Zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie;
  • Decyzje o zbiórkach wydane przed wejściem w życie nowej ustawy nadal będą obowiązywały – te zbiórki będą rozliczane na dotychczasowych zasadach;
  • Ustawa jest opublikowana w Dzienniku Ustaw pod adresem http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2014/498
 
Więcej informacji o nowych zasadach zbiórek pod adresem http://mac.gov.pl/zbiórki
plakat informacyjny (307kB) pdf

metryczka


Wytworzył: Jacek Lorczak (2 września 2014)
Opublikował: Jacek Lorczak (2 września 2014, 15:37:08)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 14333