Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Rewizyjna
28
Protokół Nr 28/2005
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 17 stycznia 2005 roku
Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Małgorzata Oller - Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, p. T. Okrzyński - Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, p. Sylwia Sobczak - WEZK i KF oraz p. Jan Przybysz - Naczelnik WEZK i KF.
Tematyka posiedzenia:
1. Sprawy różne.
2. Przygotowanie sprawozdania z prac Komisji w roku 2004.
3. Przygotowanie planu pracy Komisji na rok 2005.
Ad. 1
Przewodnicząca - wyjaśniła, iż zaprosiła na dzisiejsze posiedzenie p. Tomasz Okrzyńskiego w związku z jego pismem skierowanym do Komisji. W piśmie tym Dyrektor SOSW zwrócił uwagę na to, iż w budżecie jego jednostki na paragrafach dotyczących zakupu pomocy dydaktycznych zapisane były środki o wiele mniejsze od tych, o które prosił w zapotrzebowaniu. Powiedziała także, iż dyrektorzy, którzy mają jakieś wątpliwości co do swoich budżetów mogą zwracać się do Komisji Edukacji w tej sprawie. Zacytowała pismo do Komisji Finansów. Poinformowała, iż po wejściu rozporządzenia dotyczącego wag dla Specjalnych Ośrodków Szkolno - Wychowawczych kwota wag jest znacznie wyższa. O czym wcześniej nie wiedział Zarząd. W budżecie Zarząd obciął środki na zakup pomocy dydaktycznych dla SOSW o kwotę 50 tys. zł. Poprosiła o zabranie głosu p. Tomasza Okrzyńskiego.
p. T. Okrzyński - przed uchwaleniem pierwszej wersji budżetu nie było wiadomo jakie były wagi. Projekt rozporządzania Ministra Edukacji był dostępny w internecie. Przeglądając ten projekt można było określić, że wagi na uczniów ośrodka są znacznie wyższe niż te w roku ubiegłym. Budżet, który otrzymałem był niższy niż ten na który złożyłem zapotrzebowanie. Zdawałem sobie jednak sprawę, że nie znamy wag. Ostatnie rozmowy z Naczelnikiem, jednakże i jego zapewnienia usatysfakcjonowały mnie. Środki na zakup pomocy dydaktycznych zostały zwiększone i w tej chwili kwota ta wynosi 86 tys. zł. Część z tych pieniędzy przenieść można na paragrafy dotyczące materiałów i wyposażenia. Zarząd dał mi wolną rękę co do rozdysponowania tych środków. W związku ze zwiększeniem mojej części subwencji rozważam, dobudowanie piętra w szkole. Można by dzięki temu zwiększyć wielkość sali na wychowanie fizyczne. Chciałbym także zbudować u siebie kotłownię, wymienić elewację szkoły i dach. Jest on w opłakanym stanie. Te inwestycje są dla mnie ważne i konieczne do zrealizowania. Budżet w tej chwili jest dla mnie realny do wykonania. Będę mógł także sfinansować zajęcia pozalekcyjne.
Przewodnicząca - przedstawił Pan także w swoim piśmie wyliczenia jakie przysługują SOSW na podstawie wag dla uczniów, które powinny spłynąć z MEN i S. Zarząd otrzymał większe środki niż te, które przewidywano w budżecie.
p. T. Okrzyński - te 87 tys. zł rozplanowałem w następujący sposób. 37 tys. zł przeznaczyłem na zakup materiałów i wyposażenia, 10 tys. zł. na zajęcia pozalekcyjne, a resztę tej kwoty na zakup pomocy dydaktycznych. Tak jak wspominałem wcześniej. Zwiększone środki chcę przeznaczyć na rozbudowę piętra, wymianę elewacji, naprawę dachu.
p. J. Przybysz - Dyrektorowi brakowało 50 tys. zł i to zostało teraz wyrównane. Dzisiaj na posiedzeniu Zarządu przyjęliśmy to zadanie do przetargu. Chcemy, żeby dokumentacja była gotowa do 15 marca. Ostateczna wysokość subwencji oświatowej na dzień dzisiejszy wynosi 20.643.391,00 zł. Ta subwencja jest wyższa od ubiegłorocznej o 6 mln zł. Budżet na ten rok zamknięty został kwotą 18 mln zł. po poznaniu ostatnich informacji chcemy dążyć do tego, żeby nie przejeść tej subwencji. Chcemy spłacić kredyty za bieżący rok i 2006. Zarząd wyznaczył sobie także jako zadanie stworzyć bibliotekę, która miałaby zawierać w sobie bibliotekę powiatową, gminną, oraz biblioteki naszych szkół. Złożyliśmy na to zadanie wniosek do ZPORR-u. Kosztorys tej inwestycji będziemy mieli gotowy pod koniec stycznia, a dokumentację pod koniec lutego. Jesteśmy już po rozmowach z Gminą Tuchola i ona wyraziła zgodę na przyłączenie się do tej inwestycji. Następnie chcielibyśmy wykonać te inwestycje, o których mówił Pan Okrzyński. Kolejnym punktem w naszych planach jest termomodernizacja instytutu przy Zespole Szkół Licealnych i Technicznych. Potrzebna jest także wymiana stolarki okiennej w sali gimnastycznej w ZSL i T. Te zadania chcemy wykonać na przełomie tego i następnego roku. Planujemy przeznaczyć kwotę 647 tys. zł na zadania pozalekcyjne i pomoce dydaktyczne. Oto jaki przyjęliśmy sposób przeliczenia kwoty subwencji:
- Zespół Szkół Ogólnokształcących - 707 uczniów,
- Zespół Szkół Leśnych i agrotechnicznych - 1291 uczniów + 459 w internacie,
- Tucholskie Centrum Edukacji Zawodowej - 550 uczniów,
- Zespół Szkół Licealnych i Technicznych - 1090 uczniów (w tym 69 ze szkoły specjalnej),
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy - 693 uczniów,
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna - nie ma uczniów, ale przyjąłem dla nich 40 tys. zł na zakup pomocy dydaktycznych z racji wykonywanych zadań.
Po sumowaniu liczby uczniów podzieliłem te kwotę przez liczbę uczniów i wyszło mi, że na jednego ucznia przypada kwota 125 zł. Co daje wyliczenie podziału tej kwoty:
- TCEZ - 70 tys. zł,
- ZSL i T - 144 tys. zł,
- ZSL i A - 218 tys. zł,
- ZSO - 88 tys. zł,
- SOSW - 87 tys. zł,
- Poradnia - 40 tys. zł.
Dyrektorzy tę propozycję podziału tej kwoty zaakceptowali. Mamy jeszcze możliwość skorzystać z programów unijnych. Rezerwa wynosi 60% i będzie ona w tym roku przeznaczona na zwiększenie zadań w oświacie. W tej subwencji zabezpieczony jest kredyt na rok 2006. Przez nasze działania mamy zabezpieczony budżet na rok przyszły. Nasze działania chociaż niepopularne przyniosły wymierne efekty finansowe. Na najbliższej sesji przedmiotem obrad będzie uchwała w sprawie zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli. Regulamin ten został już uzgodniony ze związkami zawodowymi i one pozytywnie go zaopiniowały. Najważniejszą zmianą w nim jest likwidacja wszystkich dodatków, oprócz tych ustawowych. Związki zawodowe wyszły z propozycją podwyższenia dodatku motywacyjnego z 2,5% na 3%. Z regulaminu zniknęły także dodatki na kierunki deficytowe. Dotyczyły one głównie nauczycieli języka angielskiego. Już teraz nie ma takie potrzeby, żeby wypłacać ten dodatek. Dyrektorzy zostali zobligowani do podwyższenia tym nauczycielom dodatku motywacyjnego. My na tym nie stracimy. U Pana Łangowskiego
w internacie opiekunowie grup w internacie mieli 30% dodatku, a nauczyciele w szkole 15%. Teraz wyrównaliśmy wszystko na 15%. Uzgodnienia ze związkami zawodowymi są pozytywne.
Przewodnicząca - poprosiła Członków Komisji o przystąpienie do głosowania nad projektem uchwały w sprawie zmiany regulaminu wynagradzania nauczycieli.
Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej pozytywnie opiniuje zmiany do Regulaminu Wynagradzania Nauczycieli przedstawione przez Zarząd Powiatu Tucholskiego.
p. J. Przybysz - będziemy kontrolowali szkoły w zakresie ilości okienek. Została także powołana komisja do spraw sprawozdawczości, w jej skład weszli Pani Siniło, Pani Bocianiak, Pani Sobczak i ja.
Przewodnicząca - dowiedziałam się, że w materiałach sesyjnych ma być program współpracy z organizacjami pozarządowymi.
p. S. Sobczak - uchwała dotyczy zmiany ustawy o współpracy i w związku z tym zmieniliśmy program współpracy. W tym programie nic nie zmieniałam i tam to wszystko co było jest ujęte nadal. W ubiegłym roku nie musieliśmy ogłaszać konkursów na organizację imprez. W tym roku na się to raczej nie uda. I trzeba będzie wszcząć procedury.
W najbliższych dniach zostanie ogłoszony konkurs na organizację imprez z dziale kultura
i kultura fizyczna. Na te dwa działy mam środki finansowe zabezpieczone. Muszę zmienić jeden punkt w Regulaminie dotyczącym przyznawania stypendiów.
Przewodnicząca podziękowała Pani Sobczak za przybycie.
Ad. 2
Przewodnicząca zacytowała tekst sprawozdania:
W 2004 roku Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej działała zgodnie
z przyjętym w styczniu 2004 roku planem pracy Komisji realizując zawartą w nim tematykę.
Łącznie odbyło się 14 posiedzeń, na których frekwencja wyniosła 89,28%. W pięciu posiedzeniach uczestniczyło 5 na 6 członków Komisji, w dwóch 4 na 6 członków.
W posiedzeniach uczestniczyli również:
1. Andrzej Wegner - Starosta 1 raz,
2. Wiktor Metkowski - Wicestarosta 5 razy,
3. Jan Przybysz - Naczelnik Wydziału Edukacji,… 11 razy,
4. Pani Zyta Kolczyk - Członek Zarządu 1 raz,
5. Krystyna Siniło - Skarbnik Powiatu 7 razy,
6. Maria Bocianiak - Dyrektor PZO 1 raz,
7. Urszula Piotrowska - Dyrektor ZSO 5 razy,
8. Regina Wrębel - Dyrektor ZSL i A 5 razy,
9. Renata Gramowska - Dyrektor PPP 2 razy,
10. Tomasz Okrzyński - Dyrektor SOSW 4 razy,
11. Stanisław Łangowski - Dyrektor ZSL i T 5 razy,
12. Andrzej Dziurzyński - Dyrektor TCEZ 5 razy,
13. Sylwia Sobczak - WEZK i KF 2 razy,
14. Adam Ostrowicki - Prezes PZ OSP 1 raz,
15. Adam Paluśkiewicz - przedstawiciel KO DBT 1 raz,
16. Stanisław Rzepiński - Z-ca Naczelnika WGGN i ZP 1 raz,
17. Mieczysław Stachowiak - przedstawiciel WSZŚ 1 raz,
18. Przewodniczący Sekcji NSZZ Solidarność w Tucholi 1 raz,
19. Dariusz Śpica - radny Gminy Śliwice 1 raz,
Po opracowaniu programu oszczędnościowego w oświacie, wdrażanie
i monitorowanie było głównym elementem spotkań. Komisja 5 razy obradowała wspólnie
z dyrektorami szkół, a 7 razy analizowała dokumenty budżetowe z Panią Skarbnik. Przewodnicząca uczestniczyła także w spotkaniu dyrektorów z przedstawicielami Powiatu Świdnickiego dotyczącym metod i procedur opracowania miękkiego bonu oświatowego.
Główne problemy analizowane przez Komisję to:
" opracowanie Strategii Rozwoju Oświaty Powiatu Tucholskiego na lata 1005-2010,
" opracowanie bonu oświatowego,
" wpływ wdrożenia programu oszczędnościowego w oświacie na jakość kształcenia uczniów,
" zabezpieczenie poszczególnych paragrafów budżetowych w szkołach,
" możliwość pozyskania środków z 1% rezerwy budżetowej,
" wypracowanie dochodów własnych przez szkoły i placówki,
" stan bazowo-dydaktyczny szkół,
" stopień wykorzystania bazy oświatowej,
" wykonanie budżetu za 3, 6, 9 i 12 miesięcy,
" wybór racjonalnego sposobu rekrutacji uczniów do szkół (rozmieszczenie profili
i typów szkół),
" promocja szkół w gimnazjach na terenie powiatu i poza nim,
" zasadność istnienia PZO,
" analiza kosztów obsługi i wydatków rzeczowych dotyczących ZSO i ZSL
i A związanych z zajęciami studentów WSZŚ w Tucholi,
" zmiany w regulaminie dotyczącym wynagradzania nauczycieli,
" regulaminy związane z przyznaniem i przekazywaniem stypendiów na wyrównywanie szans edukacyjnych dla uczniów ponadgimnazjalnych i dla studentów,
" przekazanie prowadzenia Technikum Leśnego,
" zasadność utworzenia nowych typów szkół (m.in. liceum i technikum uzupełniającego),
" powołanie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego,
" opiniowanie wniosków stowarzyszeń o dofinansowanie działań i imprez kulturalnych i sportowych,
" działalność kulturalna OSP,
" promocja powiatu w ramach Dni Borów Tucholskich.
Na swych spotkaniach Komisja analizowała też materiały sesyjne formułując opinie
i wnioski do Zarządu. 2 posiedzenia Komisji odbyły się na terenie ZSO, ZSL i A, ZSL i T, TCEZ i PPP. Co dało możliwość zapoznania się Członków Komisji z bazą tych placówek, najpilniejszymi potrzebami oraz zadaniami realizowanymi we własnym zakresie.
Komisja nie zrealizowała spotkania z Powiatowym Organizatorem Sportu (z powodu zmiany formy działalności) - powołania stowarzyszenia Powiatowy Szkolny Związek Sportowy. Oraz punktu związanego z informacją dotyczącą Powiatowej Rady Oświatowej (ciało takie nie zostało w roku 2004 powołane).
Członkowie Komisji w ciągu całego roku uczestniczyli w różnych imprezach kulturalnych i sportowych. Wsparli też finansowo organizację Wiosennych Warsztatów Edukacji Regionalnej dla nauczycieli z terenu Powiatu Tucholskiego. (Komisja otrzymała dyplom od BTK). Oraz organizację powiatowej edycji Ligi Zadaniowej. Organizatorem, której jest UMK w Toruniu (w spotkaniu podsumowującym uczestniczył Pan Józef Basta). Pan Józef Basta uczestniczył również w spotkaniu naczelników wydziałów edukacji ze starostw Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Związanych z ustaleniem standardów dla szkolnictwa powiatowego dostosowanych do kwoty subwencji oświatowej.
Przewodnicząca Komisji uczestniczyła w:
" uroczystości nadania imienia "Ziemi Tucholskiej" ZSL i T,
" obchodach Dnia Działacza Kultury,
" spotkaniu z bibliotekarzami z terenu Powiatu Tucholskiego podsumowującymi "Tydzień Bibliotek",
" podsumowaniu Wiosennych Warsztatów Sportowych,
" Powiatowych Igrzyskach Sportowych,
" wyjeździe przedstawicieli Powiatu do Tarnowskich Gór na obchody "Dni Gwarków",
" obchodach Dnia Edukacji narodowej,
" inauguracji roku akademickiego WSZŚ w Tucholi,
" podsumowaniu powiatowego konkursu "Szopka Bożonarodzeniowa",
" pokazach Duńskiej Grupy Gimnastycznej na terenie Tucholi,
" pracach Komisji rozpatrującej wnioski o częściowe pokrycie kosztów dokształcania się nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez powiat.
Komisja przyjęła tekst sprawozdania.
Na prośbę Radnej Teresy Cherek-Kanabaj ustalono, iż Członkowie Komisji będą pisemnie informowani o jej posiedzeniach.
Ad. 3
Przewodnicząca przystąpiła do opracowywania planu pracy Komisji na rok 2005 i poprosiła Członków Komisji o propozycje do planu pracy.
Komisja ustaliła następujący plan pracy:
Styczeń:
1. Opracowanie sprawozdania z prac Komisji w roku 2004.
2. Opracowanie planu pracy Komisji na rok 2005.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Anna Ziegler.
Marzec:
1. Przyjęcie informacji dotyczącej realizacji Strategii Rozwoju Turystyki w Powiecie Tucholskim.
2. Projekt uruchomienia biblioteki powiatowej jako realizacji zadania własnego Powiatu.
3. Funkcjonowanie organizacji pozarządowych w powiecie w świetle nowych przepisów prawnych.
4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Teresa Cherek-Kanabaj, Halina Matuszelańska, Felicyta Król-Pawelska
Kwiecień:
1. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Tucholskiego za rok 2004 - wypracowanie opinii dotyczących paragrafów zgodnie z zakresem działań Komisji.
2. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy - baza, dostosowanie - posiedzenie wyjazdowe.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Naczelnik WEZK i KF, Anna Ziegler.
Maj:
1. Spotkanie z przedstawicielami gmin odpowiedzialnymi za działalność kulturalną.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Teresa Cherek-Kanabaj.
Czerwiec:
1. Informacja o funkcjonowaniu szkół prowadzonych przez powiat za I półrocze 2005 roku.
2. Gimnazjum Powiatowe - wdrożenie projektu szkoły eksperymentalnej.
3. Działalność pozalekcyjna szkół w projekcie organizacyjnym za rok szkolny 2004/2005
i przewidywany plan na rok 2005/2006.
4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Naczelnik WEZK i KF, Anna Ziegler, Teresa Cherek-Kanabaj.
Wrzesień:
1. Przyjęcie sprawozdania z realizacji budżetu powiatu za I półrocze 2005 roku.
2. Spotkanie z Panią Prezes Stowarzyszenia Rodziców Dzieci Specjalnej Troski - posiedzenie wyjazdowe.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Anna Ziegler, Halina Matuszelańska.
Październik:
1. Stan działalności sportowej w gminach - spotkanie z przedstawicielami gmin.
2. Działalność Towarzystwa Rozwoju Regionalnego "Promocja Borów Tucholskich.
3. Informacja w zakresie działalności kulturalnej, sportowej i promocyjnej Powiatu.
4. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Józef Basta, WRGT i P, WEZK i KF.
Listopad:
1. Organizacja roku szkolnego 2005/2006.
2. Wykonanie budżetu, rozmieszczenie kierunków kształcenia w szkołach powiatowych.
3. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Naczelnik WEZK i KF.
Grudzień:
1. Analiza projektu budżetu powiatu na rok 2006 z uwzględnieniem programowanego wykonania budżetu w dziale Oświata za rok 2005.
2. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Osoba odpowiedzialna za przygotowanie materiału na posiedzenie - Anna Ziegler.
Wobec braku dalszych pytań Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodnicząca Komisji
Kinga Majer Anna Ziegler
metryczka
Wytworzył: Kinga Majer (17 stycznia 2005)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (7 lutego 2005, 14:38:57)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2191