25

Protokół Nr 25/2004
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 25 października 2004 roku

Obecni według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Urszula Piotrowska - Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz p. Regina Wrębel - Dyrektor Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.

Było to posiedzenie wyjazdowe, które odbyło się w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zespole Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.

Tematyka:
1. Wizyta w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.
2. Informacja o działalności Wyższej Szkoły Zarządzania Środowiskiem.
3. Sprawy bieżące.

Ad. 1
Komisja rozpoczęła wizytę od Zespołu Szkół Ogólnokształcących.
Przewodnicząca - przywitała zebranych. Poprosiła Panią Dyrektor o przedstawienie jak wygląda budżet szkoły. Co jest największym problem i zagrożeniem. Następnie poprosiła o pokazanie zaplecza szkoły.
p. U. Piotrowska - w miesiącu wrześniu br. nastąpiło zwiększenie paragrafów płacowych o około 300 tys. zł. Największe zagrożenie stanowią paragrafy dotyczące energii. Dosyć wysoko energię wyszacował Powiatowy Zakład Obsługi. Na paragrafy dotyczące energii miałam zarezerwowane 140 tys. zł w budżecie. Z tej kwoty od razu 33 tys. zł musiałam zapłacić zaległości za rok ubiegły. O tę kwotę zmniejszył się mój budżet. Już w tej chwili brakuje mi na energię. W tym roku będę miała jeszcze cztery rachunki do zapłacenia. Zapłaciłam zaliczkę za październik. Za energię elektryczną do końca roku powinnam zapłacić kwotę 6.500 zł.
Przewodnicząca - mam pytanie odnoszące się do kosztów funkcjonowania Wyższej Szkoły Zarządzania Środowiskiem w waszych salach?. Czy w tym roku też będą odbywały się zajęcia u Pani?.
p. U. Piotrowska - zajęcia sporadycznie odbywają się u mnie. W większości zaś
w bloku B ZSL i A. Jedynie w weekendy odbywają się zajęcia dla studiów zaocznych.
p. J. Basta - o ile wzrastają Pani koszty?.
p. U. Piotrowska - jest mi trudno teraz to wyliczyć. Zawsze robiłam takie wyliczenie w ten sposób, że koszty utrzymania szkoły dzieliłam przez liczbę uczniów i metrów kwadratowych. Problemem dla mnie w przypadku szkoły wyższej jest to, że muszę otwierać i zamykać szkołę w weekend. Przychodzą wówczas dwie panie sprzątaczki i jedna z nich otwiera, a druga zamyka szkołę. Pracują na zmiany. W ten sposób rozwiązałam sobie ten problem. Za to oczywiście nie otrzymują wynagrodzenia. Biorą po prostu dzień wolny.
p. J. Basta - chodzi mi o porównanie za okres kiedy nie było tutaj szkoły wyższej.
p. U. Piotrowska - trudno mi to tutaj powiedzieć. Od tego momentu wzrosły ceny energii. Nawet termomodernizacja nie przyniosła spodziewanych efektów.
Przewodnicząca - ile ma Pani oddziałów?.
p. U. Piotrowska - mam 23 oddziały. Wzrosła u mnie liczba uczniów do 703.
W porównaniu do ubiegłego roku mam o dwa oddziały mniej. Przy jednoczesnym wzroście liczby uczniów. Zajęcia trwają od 8.00 do 15.00. Nie mam problemów związanych z salami lekcyjnymi. Podziały na grupy są na lekcjach języków obcych. Podzieliłam uczniów na tak ie grupy językowe, które odpowiadają ich poziomowi wiedzy. Zarząd Powiatu wystąpi do Gminy Tuchola o ustalenie obwodu dla gimnazjum powiatowego. Spotkanie w tej sprawie ma odbyć się 18 października.

Przewodnicząca podziękowała Pani Dyrektor za przyjęcie Komisji Edukacji w ZSO.

Komisja udała się do Zespołu Szkół Leśnych i Agrotechnicznych.

Przewodnicząca - przywitała Panią Dyrektor Reginę Wrębel. Poprosiła
o przedstawienie jak wygląda budżet szkoły. Co jest największym problem
i zagrożeniem. Następnie poprosiła o pokazanie zaplecza szkoły.
p. R. Wrębel - po uzupełnieniu płac myślę, że powinnam się zamknąć w budżecie po dodaniu wypracowanych przeze mnie dochodów własnych. Dochody własne wyszacowałam na poziomie 400 tys. zł, ale myślę, że będzie to kwota 550 tys. zł. Nie doliczałam do tego wszystkiego jeszcze środka specjalnego jakim jest wyżywienie. Myślę, że na czysto, już po odjęciu wszelkich podatków, wypracowałam dochód własny w kwocie 350 tys. zł. 50 tys. zł kosztował remont internatu, było to malowanie pokojów. Były one już w opłakanym stanie. W tym roku mam 1.292 uczniów jest około 130 uczniów więcej od roku poprzedniego. Oddziały liczą 36 i 40 uczniów. Średnio w pierwszych klasach jest 35,17 uczniów. Te warunki w których muszą uczyć się moi uczniowie są tragiczne. Mankamentem jest to, że w mojej szkole nie ma zapleczy przy klasach. W klasach pierwszych jest 422 uczniów. Rada Pedagogiczna liczy 114 nauczycieli i 9 leśników, którzy nie uczestniczą w jej pracach. Remont piętra w szkole według kosztorysu wyniesie 240 tys. zł. Mogłabym wtedy, po jego wyremontowaniu, całkowicie z użytkowania wyłączyć blok B z prac pedagogicznych. Mogłaby w tym budynku mieścić się szkoła wyższa.
Przewodnicząca - ile oddziałów liczy szkoła leśna ?.
p. R. Wrębel - 17 oddziałów.
p. J. Basta - czy Rada Pedagogiczna waszej szkoły już zajmowała się podjęciem stanowiska w sprawie rozdzielenia szkół ?.
p. R. Wrębel - tak. Zastanawiała się nad wystąpienie do dwóch ministerstw. W tym temacie powołaliśmy zespoły robocze. Zrobiliśmy analizę wszystkich plusów
i minusów przejęcia szkół przez oba ministerstwa.
p. J. Basta - ważne jest to jak dyrekcja i rada pedagogiczna widzi sprawę rozłączenia szkół. Ważne będzie też uzyskanie zwrotu kosztów włożonych w remont budynku szkoły. Nie będącego przecież naszym obiektem. To są obiekty Lasów Państwowych.
p. R. Wrębel - to są argumenty do dyskusji Radnych. Obawiam się też o sprzęt. Szczególnie komputerowy. Uczniowie korzystają na równych prawach na przykład
z pracowni komputerowych. Nie wiem jak to będzie wyglądało po rozdzieleniu, gdyż nie jaskrawego podziału mienia ruchomego w tej szkole.
p. J. Basta - ale co to tego można zawrzeć porozumienie. Mamy na to tylko rok. Czy przeliczała Pani koszty związane z użytkowaniem pomieszczeń przez szkołę wyższą.
p. R. Wrębel - w ubiegłym roku miałam przygotowane takie wyliczenie. Mogę to zrobić dla Państwa, jeśli sobie życzycie. Ale w tej chwili nie mam tego przy sobie. Myślę, że nie są to takie duże koszty. Zwiększyła się co prawda cena energii.
W przypadku pracowników dokonaliśmy przesunięć. Nie ukrywam, że przeniesienie wszystkich lekcji z bloku B do budynku szkoły dałoby nam poczucie samodzielności. Bo wtedy szkoła wyższa mogłaby mieć tam zajęcia. Dałoby mi to duże oszczędności.
Przewodnicząca - czy mogłaby Pani przygotować takie wyliczenie.
p. R. Wrębel - jak mówiłam takie wyliczenie przygotowałam w roku ubiegłym. Ale oczywiście mogę je przygotować. Moim problemem jest ogrzewanie całego obiektu. To jest ogromny kombinat. Wchodzą w to koszty wody i ciepła. Planujemy wprowadzić tzw. perlatory. Są to czujniki zużycia wody. Myślę, że pozwoli nam to stwierdzić skąd mamy tak duże opłaty za zużycie wody. Mieszkania nauczycieli odłączone zostały od naszej kotłowni i mają własne ogrzewanie. Tych mieszkań jest sześć. Zastanawiam się nad założeniem własnego ogrzewania gazowego. Byłaby to duża oszczędność środków finansowych. W moim budżecie około 1 mln złotych to koszty energii. Tym bardziej byłoby to dla nas opłacalne, że znajdują się w piwnicach pomieszczenia po kotłowni węglowej. Zdaję sobie sprawę, że najlepsza byłaby wymiana kaloryferów. Ale to zbyt duży koszt.
Przewodnicząca - prosimy o przesłanie tych kosztów. Komisję interesowałyby także wnioski tych zespołów roboczych w sprawie przejęcia szkół przez ministerstwa.
p. R. Wrębel - jest nowelizacja ustawy, ale nie ma do niej jeszcze stanowiska resortów co do przejęcia szkół.
Przewodnicząca - jeśli zostanie podjęta uchwała intencyjna w tej sprawie to Zarząd Powiatu dołączy do niej porozumienie, będące załącznikiem do uchwały.
p. R. Wrębel - nauczyciele są za rozłączeniem jedynie w wypadku przejęcia szkół przez oba ministerstwa.
p. J. Basta - uchwałę intencyjną podejmie Zarząd. Myślę, że dyrekcja powinna popracować nad warunkami przejęcia. Żeby być przygotowanym kiedy zajdzie potrzeba.
p. A. Pruszak - poinformował, iż przygotował materiał o Wyższej Szkole Zarządzania Środowiskiem. Przekazał ten materiał Członkom Komisji do zapoznania się.
Przewodnicząca - poinformowała, że ze względu na specyfikę tej Komisji nie zapraszała Rektora Szkoły Wyższej.
Przewodnicząca wobec braku dalszych zapytań zakończyła posiedzenie Komisji.

Na tym zakończono protokół z posiedzenia Komisji.


Protokołowała:                                                                 Przewodnicząca Komisji

Kinga Majer                                                                             Anna Ziegler

    

metryczka


Wytworzył: Kinga Majer (25 października 2004)
Opublikował: Elżbieta Błaszczyk (7 lutego 2005, 14:32:28)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2080