Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół nr 30/2013 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 28 listopada 2013 r.
Protokół nr 30/2013
z posiedzenia Komisji Finansów i
Gospodarki,
które odbyło się w dniu 28 listopada
2013 r.
Posiedzenie odbyło się przy udziale 5 członków Komisji (według załączonej
listy obecności) oraz p. Zofii Łąckiej –
Skarbnik Powiatu, p. Anny Ziegler – Przewodniczącej Komisji Edukacji, Kultury i
Kultury Fizycznej, p. Andrzeja Myszkowskiego – Przewodniczącego Komisji
Polityki Społecznej i Zdrowia, p. Krzysztofa Bodzińskiego – Komendanta
Powiatowego Policji, p. Waldemara Kierzkowskiego – Komendanta Powiatowego
Państwowej Straży Pożarnej, p. Adama Ostrowickiego – Prezesa Zarządu
Powiatowego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący
Komisji.
1. Informacja o stanie bezpieczeństwa pożarowego w Powiecie Tucholskim.
2. Informacja o działalności Powiatowego Związku OSP.
3. Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w Powiecie Tucholskim.
4. Prace nad budżetem Powiatu Tucholskiego na rok 2014.
5. Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. W. Kierzkowski
– poinformował, że radni otrzymali informację w formie pisemnej. Dodał, że
nastąpił spadek zdarzeń pożarowych i pozostałych w stosunku do tego samego
okresu roku ubiegłego. Jest to spadek dość istotny. W zakresie zdarzeń pożarowych
na pierwszy plan wysuwa się użytkowanie instalacji grzewczych paliwami stałymi.
Ostatnimi laty dobrze udaje się realizować działania propagandowe. W 2012 roku
Komenda dokonała przebudowy systemu teleinformatycznego i stanowiska
kierowania. Zostało to wykonane w osiemdziesięciu procentach. W 2014 roku Komendę
czeka poważna zmiana dotycząca przebudowy systemu łączności radiowej. Na koniec
roku stan zatrudnienia jest stuprocentowy. Komenda próbuje organizować środki
finansowe na zakup samochodu gaśniczego.
p. Z. Grugel
– należy tylko, życzyć, aby tendencja zniżkowa nadal się utrzymywała. Zauważył,
że wzrosła ilość fałszywych alarmów.
p. W. Kierzkowski
– odpowiedział, że nie były to alarmy złośliwe. Zafunkcjonował numer 112
odbierany przez wojewódzkie centrum. Spowodowało to przedłużenie procedury.
Wczoraj było pierwsze takie zgłoszenie. W związku z tym przekazywane były
specjalne informacje, że nadal funkcjonują numery 997, 998, 999.
p. A. Ostrowicki
– uważa, że dysponent powinien być w powiecie i przekazywać połączenia pomiędzy
powiatowymi jednostkami.
p. K. Bodziński
– dodał, że mają być lokalizatory, które będą pokazywały gdzie np. zdarzył się
dany wypadek, czy inne zdarzenie.
Radni nie mieli uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten
punkt posiedzenia.
Ad. 2.
p. A. Ostrowicki
– poinformował, że przedstawił skrótową informację w materiałach sesyjnych.
Pominął wyniki konkursu plastyczny, ale poda je podczas sesji. Dodał, że
jednostki OSP otrzymywały wsparcie od Powiatu w postaci sprzętu. Podziękował za
te działania.
p. Przewodniczący
– stwierdził. że Powiat nie znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, ale
dobrze, że może i wspomaga jednostki OSP.
Radni nie mieli uwag, dlatego Przewodniczący zamknął ten
punkt posiedzenia.
Ad. 3.
p. K. Bodziński
– poinformował, że z danych liczbowych wynika, iż stan bezpieczeństwa w
Powiecie Tucholskim jest na niezłym poziomie. W większości kategorii mieści się
w czołówce. Było 6 kradzieży samochodów, z czterech odzyskano skradzione
przedmioty, jednak sprawców nie wykryto. Nastąpiła poprawa odnośnie zdarzeń
drogowych. Do półrocza były 4 wypadki, 2 osoby zginęły i 2 były ranne. Było też
201 kolizji. Istotną sprawą na najbliższy rok będzie budowa siedziby Komendy.
Do połowy grudnia jest termin złożenia dokumentacji projektowej. Całą
inwestycję może przesunąć procedura przetargowa. Samochody, które zostały
zakupione kilka lat temu mają już swój przebieg. Gdyby były jakieś środki, to
poleca się pamięci. Przy ograniczeniu sieci posterunków te samochody
przejeżdżają więcej kilometrów. Chcąc skutecznie działać, trzeba te samochody
wymieniać na samochody uterenowione.
p. Przewodniczący
– zapytał, jak się sprawdza system po likwidacji posterunków i czy są jakieś
oszczędności.
p. K. Bodziński
– pierwszy posterunek znikł od stycznia. W danych statystycznych nie widać
pogorszenia stanu bezpieczeństwa. Zbyt wcześnie jeszcze jest, aby stwierdzić,
czy są oszczędności. Na pewno policjanci przejeżdżają więcej kilometrów. Jednak
łatwiej zaplanować służby i łatwiej obsłużyć te gminy. Posterunek w Cekcynie
liczy 10 osób, ale nie funkcjonuje on całodobowo.
p. J. Piechowiak
– zapytał, czy sprawa likwidacji posterunków to rozdział zamknięty, czy
planowane są kolejne likwidacje.
p. K. Bodziński
– nie jest to rozdział zamknięty. Nowy obiekt Komendy jest tak zaprojektowany,
aby pomieścił wszystkich policjantów z terenu Powiatu. Na dzisiaj nie jest
przewidywana likwidacja żadnego innego posterunku.
p. A. Ziegler
– rodzice zgłosili zapotrzebowanie na pogadanki z maluchami dotyczące kontaktów
z osobami obcymi. Zapytała czy jest taka możliwość.
p. K. Bodziński
– poprosił o pismo w tej sprawie. Jeżeli będzie ono stosunkowo wcześniej to
zorganizuje to. W ostatnich latach nakłady na policję są ogromne. Obiekty,
które powstają są na miarę XXI wieku. Komenda Powiatowa w Tucholi może
kosztować około 30 milionów złotych.
p. Starosta –
poprosiła Panów Komendantów i Pana Prezesa o zapoznanie się z programem
operacyjnym województwa kujawsko-pomorskiego i przekazanie swoich uwag przez
formularz zgłoszeniowy na stronach Urzędu Marszałkowskiego do 10 grudnia
br.
Przewodniczący podziękował za przybycie i Panowie Komendanci
wraz z Panem Prezesem opuścili posiedzenie Komisji.
Ad. 4.
p. Skarbnik
– omówiła projekt budżetu na 2014 r. Środki dotyczące Zakładu Aktywności
Zawodowej będą przekazywane przez Województwo na wyodrębniony rachunek bankowy
organizatora. Na etapie planowania przyjęto 647.500 zł i taka samą kwotę ujęto
w wydatkach, dodając do tego wkład własny Powiatu. Łączną kwotę wpisano jako
dotację podmiotową do samorządowego zakładu. Opierając się na innych
samorządach okazało się, że te dotacje z województwa powinny przechodzić poza
budżetem. W budżecie powinien znaleźć się tylko wkład własny Powiatu. Ustalono
z kolegiantką Regionalnej Izby Obrachunkowej, że będzie to wprowadzone
autopoprawką do projektu budżetu. Takie pismo zostało skierowane do RIO i do
wiadomości Pana Przewodniczącego Rady.
p. Starosta
– na spotkaniu w Urzędzie zasugerowano, aby to wprowadzić do budżetu.
p. M. Oller
– zapytała, czy wszystkie Zakłady Aktywności Zawodowej działają w formie
zakładu budżetowego.
p. Skarbnik
– wszystkie działają w ten sposób. Działają one na podstawie ustawy o rehabilitacji
zawodowej i społecznej. Zakład nie zawsze musi być powołany przez samorząd.
Takie zakłady tworzą też stowarzyszenia.
p. M. Oller
– zapytała, czy chodzi o to, aby wyjść z tego warunku 50 % i nie przekroczyć
progu ustawowego.
p. Skarbnik
– te środki będą przychodziły na odrębny rachunek bankowy. Zakład będzie miał
swój rachunek, kierownika i księgowość.
p. Przewodniczący
– poinformował, że wpłynęły opinie poszczególnych Komisji. Poprosił
Przewodniczących o ich przedstawienie.
p. A. Ziegler
– odczytała opinię Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej, która
znajduje się w załączeniu do oryginału protokołu. Dodała, że jeżeli subwencja
pozostanie na zaplanowanym poziomie to wszystkie działy będą zabezpieczone.
p. M. Oller
– odczytała opinię Komisji Rewizyjnej, która znajduje się w załączeniu do
oryginału protokołu.
p. J. Piechowiak
– poinformował, że Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska zapoznała
się z projektem budżetu na 2014 r. i zaopiniowała go pozytywnie.
p. A. Myszkowski
– Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu
Powiatu na 2014 r. Dodał, że po raz pierwszy podczas opiniowania budżetu
Komisja nie poruszała tematu Szpitala. Komisja miała wątpliwości co do środków
z PFRON. Można się spodziewać, że nie będą one wysokie. W Domu Pomocy
Społecznej jest coraz mniej osób przyjętych na starych zasadach. Członkowie
Komisji wyrażali też swoje wątpliwości odnośnie Zakładu Aktywności Zawodowej,
czy będzie on w stanie wypracować zaplanowane środki.
p. Starosta
– stwierdziła, że wszystko będzie zależało od tego jak ZAZ będzie starał się o
rynek.
p. J. Piechowiak
– dodał, że korzyścią jest już to, że niepełnosprawni wyjdą z domu.
p. M. Oller
– zapytała, dlaczego zaplanowana jest taka różnica we wpływach z usług w geodezji.
p. Skarbnik
– udało się podpisać dwie umowy z firmą Enea dotyczące usług geodezyjnych.
Będzie to skutkowało dodatkowymi dochodami.
p. M. Oller
– zapytała, czy stawki za usługi są stałe, czy się zmieniają.
p. Starosta
– stawki są określone przepisami.
p. M. Oller –
zauważyła, że w Powiatowym Urzędzie Pracy w 2013 roku różne wydatki na rzecz
osób fizycznych wynosiły około 850 tys. zł, a na rok 2014 potrzeby są zerowe i
nie ma planu.
p. Skarbnik
– są to środki z projektu, który kończy się w 2013 r. Na nowy rok nie są
podpisane umowy, dlatego na tych paragrafach nie ma środków.
p. M. Oller
– to dotyczy środków na wynagrodzenia.
p. Starosta
– dotyczyło to zatrudnienia czterech osób na czas trwania projektu.
Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów
przeciwnych i wstrzymujących przyjęła opinie przedstawione przez poszczególne
Komisje.
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych
i 1 głosie wstrzymującym się pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Powiatu
Tucholskiego na 2014 r.
p. M. Oller
– zapytała, czy opinia Komisji Finansów będzie zawarta w jednym zdaniu. Komisja
Rewizyjna zwróciła uwagę na zagrożenia. Zwróciła m.in. uwagę, że mogą nie
zostać wykonane dochody z tytułu podatku od osób fizycznych.
p. Przewodniczący
– stwierdził, że ta kwota wynika z decyzji Ministra Finansów. Dobrze, że Komisja
Rewizyjna pochyliła się nad tym budżetem szczegółowo. Jednak Komisja nie
wypracowała wniosków. Jest uwaga dotycząca czynszu Szpitala, ale nie ma kwoty.
Należy to negocjować i doprowadzić do urealnienia.
p. Z. Grugel
– można wpisać w opinię stwierdzenie ogólne, że Komisja opiniuje budżet
pozytywnie z dopiskiem, że należy negocjować i dążyć do urealnienia czynszu dla
Szpitala. Zarząd powinien się odnieść do tego.
p. Starosta
– zgadza się z elementami zagrożeń. W każdym roku takie zagrożenia występują. Na
dzisiaj nie można do końca przewidzieć jaka będzie polityka budżetu państwa.
Budżet Powiatu jest w 80 % kreowany z góry. Dla przykładu jest zadanie pieczy
zastępczej, na które wpływa za mało środków. Powiat posiłkuje się środkami z EFS
na ten cel.
p. Przewodniczący
– stwierdził, że można przegłosować sprawę Szpitala i czynszu.
p. Z. Grugel
– uważa, że należy powołać się na zagrożenie przedstawione przez Komisję
Rewizyjną. Zarząd musi się do tego odnieść i ma możliwość wprowadzenia
autopoprawek do projektu budżetu.
W opinii Komisji zostanie zawarte następujące zdanie:
Komisja popiera sugestię Komisji Rewizyjnej o podjęcie przez Zarząd Powiatu
negocjacji ze Spółką „Szpital Tucholski” w sprawie rewaloryzacji czynszu
dzierżawnego.
Posiedzenie opuściła Pani Starosta. W posiedzeniu
uczestniczy 4 członków Komisji.
Ad. 5.
1)
projekt
uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
p. Skarbnik
– omówiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013
r. Poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o kwotę 709.596,45
zł. zmiany wynikają z potrzeb, z wykonanych zadań i dostosowania paragrafów do
wykonania po okresie sprawozdawczym. W
dziale 020 Leśnictwo następuje
zmniejszenie o 2.328 zł. Jest to
rozliczenie dotacji na zwrot kosztów odnowienia powierzchni leśnej zniszczonej
w wyniku trąby powietrznej. W dziale 700 Gospodarka mieszkaniowa następuje
zwiększenie o 6.343,72 zł. W dziale 710 Działalność usługowa następuje
zwiększenie o kwotę 114.252,75 zł w związku z pracami geodezyjnymi w
sprawie ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy
danych. W rozdziale 71015 Nadzór
budowlany następuje zwiększenie o kwotę 71,91 zł w związku z dostosowaniem
paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. Dział 750 Administracja
publiczna ulega zwiększeniu o kwotę 65.211,95 zł w związku z dostosowaniem
paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym. W dziale 754 Bezpieczeństwo
publiczne i ochrona przeciwpożarowa następuje zwiększenie o kwotę 0,09 zł. Dział
756 Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek
nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem ulegają zwiększeniu o kwotę 3.223 zł w
związku z dostosowaniem paragrafów do wykonania po okresie sprawozdawczym.
W dziale 758, Rozdział 75801 Część
oświatowa subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego następuje
zwiększenie w wyniku pisma Ministra Finansów dotyczącego zwiększenia części
oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu Tucholskiego na rok 2013 o kwotę
145.250 zł w związku z dofinansowaniem wydatków związanych z likwidacją szkód w
szkołach i placówkach oświatowych wywołanych zdarzeniami losowymi. W związku z
tym część oświatowa subwencji ogólnej dla Powiatu na rok 2013, po zwiększeniu
wynosi 22.185.074 zł. W dziale 801 Oświata i wychowanie dokonuje się
zwiększenia o kwotę 25.688,65
zł w związku z urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym. W dziale 852
Pomoc społeczna dokonuje się zwiększenia o kwotę 182.618,52 zł. w związku z
urealnieniem dochodów po okresie sprawozdawczym, które są wynikiem zawartych w
ciągu 2013 roku nowych porozumień z innymi powiatami. Dział 853 Pozostałe
zadania w zakresie polityki społecznej ulega zwiększeniu o 112.115 zł. W tym
znajdują się środki z PFRON na dofinansowanie kosztów tworzenia zakładu
aktywności zawodowej z przeznaczeniem na zakup 9 osobowego busa przystosowanego
do przewozu osób niepełnosprawnych. Te
same zmiany zostały zawarte w wydatkach do budżetu. Do projektu uchwały jest
autopoprawka. W Cekcynie odbyła się sesja Rady Gminy i zostały zwiększone
środki na chodniki. To zostanie wprowadzone do budżetu.
p. M. Oller
– zwróciła uwagę na dział 801 – Oświata i wychowanie. We wrześniu było
zwiększenie na wynagrodzenia. W tej zmianie jest kolejne zwiększenie. Zapytała,
czy to zabezpieczy wynagrodzenia do końca roku.
p. Skarbnik
– odpowiedziała, że tak.
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych
i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian
budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
2)
projekt
uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zadań i wysokości
środków finansowych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych na rehabilitację zawodową i społeczną osób
niepełnosprawnych oraz zatrudnianie osób niepełnosprawnych na rok 2013
Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciwnych
i wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała powyższy projekt uchwały.
Komisja w wyniku głosowania 4
głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się przyjęła
protokół z 29 posiedzenia Komisji.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Marek Boliński
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (28 listopada 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (5 lutego 2014, 10:38:20)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1634