Komisja Finansów i Gospodarki | Komisja Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Protokół nr 26/2013 z posiedzenia Komisji Finansów i Gospodarki z dnia 18 kwietnia 2013 r.
Protokół nr 26/2013
z posiedzenia Komisji Finansów i
Gospodarki,
które odbyło się w dniu 18 kwietnia
2013 r.
W posiedzeniu uczestniczyło 4 członków Komisji (według
załączonej listy obecności) oraz p. Zofia
Łącka – Skarbnik Powiatu, p. Anna Toby – Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie,
p. Mirosława Zakrzewska-Wołejko – Przewodnicząca Powiatowego Zespołu ds.
Orzekania o Niepełnosprawności, p. Aleksandra Myszka – Kierownik
Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, p. Aleksandra
Knade – Dyrektor Domu Dziecka, p. Gabriela Pyrc – główna księgowa Domu Dziecka,
p. Katarzyna Bronikowska – Dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Wysokiej.
Posiedzeniu przewodniczył p. Marek Boliński – Przewodniczący
Komisji.
Tematyka posiedzenia:
- Analiza finansowa wydatków i ocena funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za rok 2012.
- Analiza finansowa funkcjonowania Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w roku 2012.
- Analiza finansowa funkcjonowania Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie w roku 2012.
- Analiza finansowa i ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej
- w roku 2012.
- Analiza finansowa i ocena funkcjonowania Domu Dziecka w Tucholi.
- Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
Ad. 1.
p. A. Toby –
poinformowała, że budżet jednostki okazał się wystarczający dzięki projektom.
PCPR realizował pięć projektów. Udało się pozyskać środki na zawodowe rodziny
zastępcze. Od listopada musi być koordynator pieczy zastępczej. Piecza
zastępcza jest realizowana w stopniu minimalnym, zgodnie z ustaleniami na
konwentach. Wypłacane są tylko obligatoryjne środki. Dodatkowo PCPR otrzymał
zadanie „Aktywny samorząd”. Jest to zadanie związane z zakupem elektrycznych
wózków, urządzeń z Brailem oraz pojazdów. W związku z tym w prasie pojawiały się ogłoszenia, ale nie było zbyt
dużego zainteresowania. 5 osób nie mogło otrzymać pomocy ze względów
formalnych. W sumie PCPR wydał z tego programu 41 tysięcy złotych, a 97 tysięcy
musiał zwrócić. Te pieniądze wrócą teraz z powrotem. Opracowywane są nowe
wnioski dla studentów i na wózki. Wszystkie złożone wnioski na studenta były
załatwione pozytywnie. Gorzej wygląda sprawa środków z PFRON na zadania
coroczne. Jeżeli nie wpłyną dodatkowe środki to w lipcu pieniądze się skończą.
Wykonanie środków z PFRON na koniec 2012 r. wyniosło 99 %. 31 grudnia były
realizowane jeszcze przelewy. W ubiegłym roku było bardzo dużo likwidacji
barier architektonicznych. Dużo środków oddał Urząd Pracy od sierpnia.
Rozmawiała już w tej sprawie z Panią Dyrektor, aby te środki na bieżąco
oddawać, bo pod koniec roku jest problem z szybkim wykorzystaniem środków.
Radni nie mieli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 2.
p. M.
Zakrzewska-Wołejko – poinformowała, że jest niewielki spadek ilości
osób występujących o orzeczenie. Na działalność Zespołu Wojewoda przekazał
dotację w wysokości 135.000 zł, a Powiat przeznaczył 37.000 zł. Do pracy w
Zespole zatrudnione są dwie osoby. Pozostałe osoby zatrudniane są na umowy
zlecenie. Problem jest z utrzymaniem lekarzy, a zatrudnienie kolejnych jest
bardzo trudne. Osoby pracujące w Zespole co trzy lata muszą zdawać egzaminy. W
tym roku do egzaminów będzie musiało przystąpić 2 lekarzy. Lekarze, kiedy mają
przystępować do kolejnych egzaminów rezygnują, bo praca jest niewdzięczna, a
ludzie roszczeniowi.
Radni nie mieli uwag do przedstawionej informacji.
Ad. 3.
p. A. Myszka
– poinformowała, że Ośrodek jest finansowany z dotacji Wojewody. Po wystąpieniu
o dodatkowe środki Wojewoda przekazał dodatkową kwotę z przeznaczeniem na
remont. W województwie działają dwa tego typu Ośrodki: w Tucholi i w Inowrocławiu.
Na każdy jest kwota 375.000 zł rocznie. Jeżeli Tuchola otrzymała więcej tych
środków, to automatycznie o tę kwotę mniej dostał Inowrocław. Główną część
budżetu stanowią wynagrodzenia osobowe pracowników. Na to składają się umowy o
pracę oraz wynagrodzenia specjalistów. Pracownicy biorą udział w szkoleniach,
ale wiele osób szkoli się we własnym zakresie. Oferuje się bardzo dużo szkoleń
na terenie całego kraju za bardzo duże pieniądze. Jednak są to słabe
merytorycznie szkolenia. Pracownicy kształcą się w Warszawie w „Niebieskiej linii”. Zmianie
ulegnie krajowy program przeciwdziałania przemocy. Dla Ośrodka konsekwencją
będą pewnie zwiększone środki na rok 2014. W planie jest remont dachu. Trzeba
wymienić cały dach łącznie z malowaniem budynku.
p. Z. Grugel
– w materiale jest informacja, że 192 rodziny skorzystały z pomocy Ośrodka.
Zapytał, na ile udało się tym ludziom skutecznie pomóc, czyli skończyły się
problemy.
p. A. Myszka
– bardzo trudno to określić. Co roku zamyka się około 70 spraw, jednak trudno
powiedzieć czy zniknęły problemy w tych rodzinach. Skuteczność ma wymiar
wieloletni, bo wracają stare sprawy. W tych rodzinach są po kilka razy
zakładane niebieskie karty. Statystyki nie są miarodajne do problemu. W Tucholi
założonych jest około 30 niebieskich kart, a interwencji jest 800. Skuteczne
jest całościowe traktowanie rodziny. Poprawiła się jakość usług i korzystanie z
pomocy psychologa i psychiatry.
p. Z. Grugel
– uważa, że jeżeli jest zmiana stanu w kierunku na lepsze to też jest pomoc.
p. A. Myszka
– zauważyła, że jednak celem jest zaprzestanie przemocy.
p. M. Oller
– stwierdziła, że Pani kierownik chyba jest skromna w swojej ocenie pracy. O
skuteczności świadczy też ilość osób korzystających. Ludzie zwracają się o
pomoc bo wiedzą, że mogą ją otrzymać.
Radni nie mieli dalszych pytań do przedstawionej informacji.
Ad. 4
p. K. Bronikowska
– budżet 2012 roku został wykonany. W trakcie roku przez pewien okres brakowało
3 osób do pełnej obsady Domu. Zmniejsza się procentowo stosunek osób przyjętych
na starych i nowych zasadach. W chwili obecnej na starych zasadach jest 14
pensjonariuszy. W ubiegłym roku zostały pozyskane środki zewnętrzne i wykonano
I etap elewacji. Dzięki tym środkom udało się uzupełnić luźne tynki i wykonać
izolację fundamentów i opaski żwirowe. W tym roku było ponowne wystąpienie o
środki do Marszałka i Ministerstwa Kultury. Wnioski przeszły pozytywną
weryfikację, ale środki nie zostały przyznane. Jednostka otrzymała 12.000 zł
z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na zagospodarowanie zieleni. W
ubiegłym roku nie udało się zaoszczędzić. W tym roku również nie wiadomo jak
będzie, bo jest już duże wykonanie na opale. Są też wydatki na materiały medyczne i leki.
Myślano o założeniu solarów. Wstępny kosztorys opiewał na 45.000 zł. Jednak nie
ma pewności czy to wystarczyłoby na ogrzanie takiej ilości wody. Jednostka cały
czas szuka oszczędności. Jeżeli przez cały rok będzie pełne obłożenie to
sytuacja finansowa będzie lepsza. Skierowania do DPS są głównie są z powiatów
ościennych: nakielskiego, chojnickiego, toruńskiego. W chwili obecnej są trzy
osoby oczekujące.
p. Z. Grugel
– zapytał, czy mieszkańcy mają coś takiego jak urlop i czy z tego korzystają.
p. K. Bronikowska
– mieszkańcy mają 21 dni takiego urlopu. Korzystają tylko te osoby, które mają
najbliższe rodziny. Wcześniej część mieszkańców wyjeżdżała na turnusy
rehabilitacyjne.
p. Z. Grugel
– zapytał, czy DPS posiada swój samochód.
p. K. Bronikowska
– jednostka ma samochód i jeździ nim kierownik działu gospodarczego.
p. M. Oller
– zapytała, czy w DPS jest zatrudniony na etacie kapelan.
p. K. Bronikowska
– jest zatrudniony na fragment etatu. Egzekwuje to, żeby przyjeżdżał i
wypracowywał swoje godziny. Kapelana wyznacza biskup. Jest to ksiądz z Silna.
Radni nie mieli dalszych pytań do przedstawionej informacji.
Ad. 5.
p. A. Knade
– poinformowała, że budżet 2012 r. wynosił 1.299.172 zł. Były to środki
wystarczające na zabezpieczenie podstawowych potrzeb jednostki. W Domu Dziecka
zatrudnionych jest 25 pracowników, w tym 1 osoba jest na zwolnieniu lekarskim.
Cały czas jeszcze są pracownicy zatrudnieni na kartę nauczyciela. To ma się
zmienić od stycznia 2014 roku. Została podniesiona stawka wyżywienia dziennego
wychowanka z 8,20 zł na 9 zł. Kieszonkowe również zostało podniesione do 9
zł. Dzieci w ubiegłym roku były na obozie żeglarsko – terapeutycznym. Wzięło w
nim udział 16 osób i kosztowało to 12.500 zł. Dzieci były zadowolone. Jest
pilna potrzeba związana z brakiem samochodu. Dzieci jeżdżą do 16 różnych
poradni. Na dzień 31.12 2012 r. w placówce było 29 dzieci z czego 12 jest
pacjentami poradni zdrowia psychicznego. W chwili obecnej Dom Dziecka korzysta
z samochodu Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Na koniec 2012 r. z
terenu Powiatu w Domu Dziecka przebywało 11 dzieci. Pozostałe dzieci są z
terenu całego kraju. Przy Domu Dziecka działa Stowarzyszenie Przyjaciół Domu
Dziecka, które pozyskało 5.200 zł. Te środki przydają się np. na wyjazdy na basen.
W budynku istnieje potrzeba dostosowania do warunków ppoż. Własnymi
wygospodarowanymi środkami udało się w 2012 roku zrobić przyłącza wodociągowe,
6 hydrantów i drzwi przeciwpożarowe.
p. Z. Grugel
– na stronie 128 materiałów sesyjnych jest zapis, że koszt miesięczny
utrzymania wychowanka wynosił 3.674 zł, a średnia miesięczna stawka żywieniowa
9 zł.
p. A. Knade
– jest to dzienna stawka żywieniowa. Na sesji sprostuje to.
p. Z. Grugel
– zauważył, że nastąpił wzrost miesięcznego utrzymania wychowanka.
p. A. Knade
– wzrosły koszty utrzymania i ten koszt się z tym wiąże.
p. G. Pyrc –
dodała, że koszt utrzymania wylicza się na podstawie wydatków roku
poprzedniego.
Radni nie mieli dalszych pytań do przedstawionej informacji.
Ad. 6
Analiza materiałów sesyjnych: projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na 2013 r.
p.
Skarbnik – poinformowała, że dochody i wydatki ulegają zwiększeniu o
5.132,91 zł. Następuje zmniejszenie w dziale transport o 105.338,54 zł w
związku z mniejszym zabezpieczeniem wkładu własnego otrzymanego z Gminy Kęsowo
dotyczącego drogi. Będzie jednak w tym zakresie autopoprawka, bo Gmina Kęsowo
wycofała się z tej decyzji i pozostanie kwota, jaka była na wstępie.
Zwiększenia dokonuje się w dziale turystyka. Dotyczy to realizacji projektu
złożonego w konkursie ogłoszonym przez LGD Bory Tucholskiego. Następuje
zwiększenie o kwotę 85.488,45 zł w Urzędzie Pracy w związku z przystąpieniem do
projektu „Skuteczny PUP”. Po stronie wydatków dokonuje się zwiększenia o 24.983
zł w dziale Turystyka. Zmiana dotyczy realizacji projektu „Organizacja
Historycznego Pochodu Borowiaków” złożonego w konkursie ogłoszonym przez LGD
Bory Tucholskie. W dziale Administracja publiczna dokonuje się zmian w paragrafach
w celu zabezpieczenia środków do prawidłowego funkcjonowania. W dziale Oświata
i wychowanie dokonuje się zwiększenia w § 2540 w kwocie 24.382,12 zł. w
związku z ostatecznymi wielkościami subwencji oświatowej i wyliczeniem dotacji przyznanej na jednego
ucznia w Szkole Realnej. W dziale Gospodarka komunalna i ochrona środowiska dokonuje
się przeniesienia pomiędzy § w łącznej kwocie 610.983 zł. w związku z
ustaleniami poprzetargowymi wpływającymi na kwalifikację wydatków oraz z
podpisaniem aneksu do umowy o dofinansowanie projektu „Borowiackie szlaki –
kompleksowa redukcja presji turystycznej w Rezerwacie Biosfery Bory
Tucholskie”.
p.
M. Oller – zapytała, czy będzie jakiś tekst jednolity tych poprawek.
Poprosiła o więcej informacji na temat promesy i sposobu finansowania.
p.
Starosta – w ubiegłym roku Powiat korzystał z dofinansowania na drogę w
kierunku Czerska. W tym roku było wystąpienie Powiatu w związku z trąbą
powietrzną. Środki własne należy zabezpieczyć w wysokości 20 %. O taką promesę
wystąpił również Powiat Świecki. Jest to zadanie, które będzie realizowane na
drodze Tuchola – Tleń do Trzebcin i fragment drogi w Wierzchlesie.
p.
M. Oller – zapytała z czego będzie sfinansowany udział własny.
p.
Starosta – 150.000 zł zostanie wykorzystane ze środków na ochronę
środowiska, 200.000 zł zostało zdjęte w Zarządzie Dróg Powiatowych, a 150.000
zł zostało zabrane z wolnych środków subwencji oświatowej. Zarząd wystąpił też
do Gminy Cekcyn o dofinansowanie tego zadania. Jest wstępna promesa na 100.000
zł i o tą kwotę zmniejszy się udział własny Powiatu.
p.
M. Oller – rozumie, że radni otrzymają takie dokładne informacje.
Chodzi dokładnie o sfinansowanie wkładu własnego.
p.
Skarbnik – dokładny opis znajduje się w autopoprawce. Na stronie 5
pozostała działalność oraz transport i łączność i w dziale 900 widać te środki.
W uzasadnieniu jest również wszystko opisane.
p.
M. Oller – zapytała o wystąpienie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska czy można tego typu zadania finansować.
p.
Starosta – całe zadanie zostało opisane i wpłynęła odpowiedź, że
kwalifikuje się to do finansowania, ale środków nie otrzymamy.
p.
M. Oller – zapytała, czy ten zakres prac mieści się w ramach środków,
które były wcześniej w gestii powiatowego funduszu ochrony środowiska. Zawsze
środki z tego funduszu były dość sztywne. Są rygorystyczne zasady, na co te
środki mogą być wykorzystane.
p.
Starosta – to zadanie mieści się w ramach tych środków.
p.
Z. Grugel – jest zapis, że te środki można przeznaczyć tylko na
działania związane z ochroną środowiska. Do tej pory były te środki
kierowane głównie do spółek wodnych. Jest przekonany, że to wydatkowanie na
działanie po huraganie mieści się w tym.
p.
Starosta – uważa, że z takich okazji należy korzystać, bo jest bardzo
wysoki procent dofinansowania.
p.
M. Oller – 200.000 zł zostało zdjęte z materiałów w ZDP. W tym roku
wystąpiły na drogach duże szkody w nawierzchni. Zapytała, czy ZDP jest
zabezpieczony w środki na naprawę tych szkód.
p.
Starosta – poinformowała, że ZDP jest zabezpieczone w środki. Dodała,
że po uzyskaniu środków z Gminy Cekcyn trafią one do ZDP.
p.
Skarbnik – poinformowała, że do końca marca wykorzystano 24 % środków w
ZDP na materiałach.
W wyniku głosowania 3 głosami za,
przy braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym Komisja pozytywnie
zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Powiatu Tucholskiego na
2013 r.
Komisja w wyniku głosowania 4
głosami za, przy braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się przyjęła
protokół z 25 posiedzenia Komisji.
Protokołowała: Przewodniczący Komisji
Elżbieta Damasiewicz Marek Boliński
metryczka
Wytworzył: Elżbieta Damasiewicz (18 kwietnia 2013)
Opublikował: Elżbieta Damasiewicz (20 czerwca 2013, 13:55:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1975