XXV sesja Rady Powiatu Tucholskiego

Informacja o sposobie realizacji interpelacji złożonych
podczas XXV sesji   Rady Powiatu Tucholskiego
w dniu 20 marca 2009 roku


Wiceprzewodniczący Zbigniew Grugel 
  • pojawia się coraz więcej osób niezadowolonych z braku możliwości dofinansowania uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych. Co prawda w dzisiejszych materiałach jest uchwała na ten temat i tam następuje przesuniecie 150 tys., ale chciałby się dowiedzieć, w jakim to stopniu rozwiąże sytuację, która jest w tej chwili. Osoby, które ubiegały się o to dofinansowanie dostały odpowiedź, że nie dostaną i nie mają prawa nigdzie się odwołać. Tak to pewnie jest. Zatem, w jakim stopniu te dzisiejsze nasze przesunięcia i podjecie tej uchwały rozwiąże ten problem? Czy ci, którzy ubiegali się, a dostali odpowiedź negatywną będą uwzględnieni w tym podziale i czy to w jakiś sposób zaspokoi te oczekiwania społeczne, które jednak są dość duże. Możliwość korzystania z tego dofinansowania jest dla osób niezamożnych finansowo bardzo dużym udogodnieniem.
W tej sprawie przekazano informację następującej treści: „W dniu 06.10.2008r. Powiat Tucholski został poinformowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie o szacunkowej kwocie  1.197.086,00 zł przeznaczonej na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej
i zawodowej w roku 2009. Uchwałą  nr XXII/180/2008 Rady Powiatu Tucholskiego dokonano  podziału w/w kwoty  na poszczególne zadania.  W dniu 29.01.2009r. wpłynęło pismo  informujące o ostatecznej wysokości środków finansowych PFRON w kwocie 1.194.772,00 zł. W związku z powyższym wystąpił  niedobór  w wysokości 2.314,00 zł. PCPR zaproponował zdjęcie tej kwoty z zadania rehabilitacji społecznej: zlecanie zadań
z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej fundacjom oraz organizacjom pozarządowym. W dniu 20 marca 2009r. wywołano stosowną Uchwałę nr XXV/198/2009, która zatwierdziła przyjętą propozycję i zmniejszyła przyjętą wcześniej kwotę z 15.000,00 zł do 12.686,00 zł.
Nawiązując do interpelacji Pana Grugel wyjaśniamy, że wymieniona kwota 150.000,00 zł nie jest kwotą przesuniętą (dodatkową) na zadanie dofinansowanie turnusu rehabilitacyjnego. Stanowi ona łączną kwotę przyznaną do realizacji na to zadanie w roku bieżącym. Dodatkowo należy nadmienić, że przyznane środki na to zadanie zostały już rozdysponowane.
Osoby niepełnosprawne, które otrzymały odpowiedź negatywną zostały poinformowane o braku możliwości odwołania się od podjętego stanowiska Centrum (PCPR powołuje się tutaj na posiadaną opinię prawną). Niemniej jednak istnieje możliwość złożenia skargi do Starosty Tucholskiego.
Jednocześnie  informuję, że od kilku lat PFRON w Warszawie przekazuje
w III kwartale wszystkim powiatom dodatkowe środki finansowe. Wobec powyższego istnieje duże prawdopodobieństwo uzyskania takich środków również w roku bieżącym. Niemniej jednak środki te planujemy rozdzielić na zadania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, dofinansowania zakupu przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych (wózki inwalidzkie, protezy, pieluchomajtki itp). Decyzja taka wynika z faktu, iż te zadania niezbędne są dla egzystencji osoby niepełnosprawnej w środowisku. Ponadto należy nadmienić, że dodatkowe środki zostaną przekazane na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, które realizuje Powiatowy Urząd Pracy.
 
Środki finansowe PFRON są niewystarczające nie tylko w  zadaniach dotyczących turnusów rehabilitacyjnych, ale również na innych zadaniach z zakresu rehabilitacji społecznej. Jest to niezwykle trudna sytuacja zarówno dla wnioskujących osób jak i dla naszej jednostki.

Poniżej zamieszczamy dwie tabele wskazujące jakie środki otrzymaliśmy w roku 2008 i 2009 z podziałem na poszczególne zadania powiatu.

                                      Tabele Nr 1 i Nr 2 (62kB) pdf

Radny Krzysztof Łukaszewicz
  • ma pytanie, bo posiadł taką informację, że w Zespole Szkół Leśnych przebywa delegacja czy inspekcja z Ministerstwa Środowiska, czy Pan Starosta może powiedzieć czego ona dotyczyła, czy to miało charakter oficjalny, czy ona wnosi dalej coś do sprawy związanej  jeszcze z tymi pracami, które trwały odnośnie przekazania i taka informacja, że dzisiaj też ma pojawić się ktoś w randze ministra tutaj u nas to też chciałby wiedzieć i radni chcieli by wiedzieć czego dotyczy ta wizyta.
Podczas sesji udzielono odpowiedzi, że kontrola z Ministerstwie Środowiska w ZSL była rutynową kontrolą placówki, dokładny zakres kontroli nie jest nam znany. Jeśli chodzi o wizytę Ministra to o godz. 10.00 rozpocznie się konferencja naukowa dotycząca bilansu wód i stepowienia, w której Minister Środowiska weźmie udział. Organizatorem konferencji są lasy i Wojewoda.
 
Radna Krystyna Koczwara
  • kolejny raz mieszkańcy Bladowa proszą u zwrócenie uwagi na drogę przebiegającą przez Bladowo, na natężenie ruchu i prędkość z jaką poruszają się tam pojazdy. Prosi o przekazanie do Zarządu Dróg Wojewódzkich wniosku o przebudowę drogi przebiegającej przez Bladowo oraz łączącej Bladowo z Tucholą. Doga ta na łuku w Bladowie jest śliska co grozi kolejnymi nieszczęściami. Prowadzone obecnie remonty zlikwidują dziury, ale nie zlikwidują śliskości. Może wystarczyłoby chociaż doraźnie zfrezować nawierzchnię tak jak zrobiono to swego czasu w Rudzkim Moście. Sytuacje poprawiłoby dodatkowe oznakowanie i zabezpieczenie domów w pobliżu tego niebezpiecznego miejsca oraz ustawienie tam stałych fotoradarów, które w sposób ciągły nadzorowałyby ruch pojazdów z obydwu stron. Problemem  są zbyt szybko jeżdżące pojazdy. Prowadzone są już prace nad specjalnymi rozwiązaniami bezpieczeństwa na polskich drogach. Prosi o starania, aby w Bladowie, a przy okazji również w Rudzkim Młynie takie maszty z fotoradarami zostały ustawione i w załączeniu przedstawiam zdjęcia z łuku drogi w Bladowie to jest 1 sprawa.  
W tej sprawie wystąpiono do Zarządu Dróg Wojewódzkich i jak poinformował ZDW poinformował, że poza okresem zimowym (gołoledź) nawierzchnia na łuku w Bladowie ma odpowiednią przyczepność i przechyłkę, toteż nie wymaga frezowania, a przez to osłabienia szkieletu (w Rudzkim Moście nastąpiło przebitumowanie, toteż była konieczność usunięcia całej warstwy nawierzchni). Domy znajdujące się w pobliżu skrzyżowania znajdują się ppoza skrajnią drogową, zaś łuk zewnętrzny jest zabezpieczony poręczmi ochronnymi. Ponadto na tym odcinku obowiązuje prędkość do 40 km/h. W sprawie fotoradarów ZDW informuje, że na swoich drogach nie zakupuje i nie ustawia fotoradarów.
  • Zwrócili się do Radnej koledzy lekarze z prośbą o rozważenie możliwości współfinansowania przez Powiat szczepienia przeciw HPV czyli przeciw zakażeniu wirusem brodawczaka ludzkiego. Sczepienia te są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne oraz Polskie Towarzystwo Profilaktyki Zakażeń. Ten problem został kolejny raz nagłośniony na III kongresie lekarzy praktyków w Poznaniu w marcu bieżącego roku. Zaleca się rutynowe podawanie szczepionek przeciw HPV dziewczętom w wieku 12-15 lat i szczepienia mogą być wykonywane także u młodszych dziewczynek począwszy od ukończenia przez nie 9 –10 roku życia oraz u chłopców w wieku 9-15 lat, ale barierą jest duży koszt ok. 1500zł. Jeśli będziemy chcieli zmierzyć się z tym problemem przygotuję materiały na kolejną sesję.
W tej sprawie udzielono informacji, że możliwości że na dzień dzisiejszy nie ma zabezpieczonych środków w budżecie Powiatu na ww. cel.
 
  • Kolejna prośba, też medyczna, zwróciła się do Radnej mieszkanka naszego powiatu z prośbą o nagłośnienie informacji: „Jak zostać dawca szpiku kostnego”. Materiały na ten temat są w przychodni MCL w Tucholi i służą informacją dla zainteresowanych, ale rzeczywiście jeśli ktoś w odruchu serca chce pomoc to nie wie jakie kroki przedsięwziąć. Myślę, że sprawa jest warta nagłośnienia w jakiś sposób prosi o wyrażenie opinii.
W tej sprawie udzielono informacji, że Wydział Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej po otrzymaniu materiałów na temat: „Jak zostać dawcą szpiku kostnego” deklaruje chęć rozpowszechnienia ww. materiałów w szkołach, dla których Powiat Tucholski jest organem prowadzącym.
 
Radna Dorota Gromowska
  • interpelacja  jest związana z odbywającymi się zebraniami. Prosiłaby o ustawienie znaku, oczywiście po uprzednim sprawdzeniu celowości, tzw. sierżant na ciągu drogi Wielkie Budziska – Małe Gacno w miejscowości Wielkie Budziska naprzeciwko posesji Pani Sołtys. Podaje tutaj te informacje żeby ułatwić lokalizacje.
  • prosi o ustawienie znaku na Śliwice przy posesji pana Albina Chmary w Małym Gacnie, ponieważ jadący spoza z terenu naszej gminy mieszkańcy nie wiedzą jak dalej jechać do miejscowości Śliwice. To ułatwi na pewno komunikację gościom, turystom i innym osobom przyjeżdżającym na teren naszego powiatu i gminy. Poza tym prosi o przeprowadzenie wizji lokalnej przy posesji pana Kołodziejskiego w Małym Gacnie celem już ostatecznego załatwienia problemu odwodnienia. Trochę ta sprawa trwa i prosiła o takie już ostateczne załatwienie.
  • prosi o przeprowadzenie wizji lokalnej na terenie Sołectwa Zalesie wspólnie z przedstawicielem samorządu gminy Cekcyn do spraw dróg celem uregulowania ustawienia tablic miejscowości na terenie tego sołectwa. Samorząd gminny jest w stanie zakupić niektóre znaki,  które dotyczą naszej gminy, ale również prosi zarząd o taką współprace, żeby po prostu wspólnie to zrobić ustalić lokalizację, żeby był już porządek.
Zarząd dróg Powiatowych skonsultuje zasadność wprowadzenia dodatkowego oznakowania w trakcie wizji lokalnej z przedstawicielami Gminy. Wnioski zostaną przedstawione komisji ds. oznakowania.Odnośnie problemu odwodnienia w Małym Gacnie ZDP na koniec kwietnia będzie miał gotowy wykonawczy projekt rozwiązania tego problemu i wspólnym siłami z Gminą będzie go realizował.
  • w sprawie zorganizowania szkolenia dla stowarzyszeń odnośnie sposobu wypełniania wniosków do KRS i wypełniania wniosków odnośnie zmian w stowarzyszeniach,
W tej sprawie udzielono informacji, że szkolenia kierowane do organizacji pozarządowych były organizowane. W ostatnim czasie w podobnym szkoleniu wzięło udział ok. 20 osób. Poza tym przedstawiciele organizacji pozarządowych na bieżąco zgłaszają się do Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej w celu uzyskania szczegółowych informacji na temat „jak założyć stowarzyszenie”, zmian dot. wpisu do KRS itp. Wszystkie organizacje, które tylko potrzebują wsparcia w tym zakresie, otrzymują je, czasami od razu, a czasami ze względu na obowiązki Wydziału, po wcześniejszym umówieniu. W przypadku zorganizowania grupy osób chętnych do udziału w podobnym szkoleniu deklarujemy swoją pomoc i przeprowadzenie ww. szkolenia.
 
 
Radny Andrzej Pruszak
  • w ubiegłym roku została wyremontowana droga Wielkie Gacno – Lińsk. Jaki skutek, to pan starosta widzi. Chciałby się zorientować, kiedy to będzie naprawione, żeby po prostu to miało jakiś lepszy efekt.
W tej sprawie udzielono informacji, że wszystkie wyremontowane odcinki w ramach gwarancji będą naprawiane w roku bieżącym, najprawdopodobniej  w czerwcu.
 
  • na tym samym odcinku miały być postawione słupki prowadzące to bodajże U1. miało to być w sezonie letnim, a to już minął jeden, drugi sezon letni teraz będzie trzeci sezon letni. Czy może w tym sezonie letnim będą ustawione te słupki.
W tej sprawie udzielono informacji, że słupki prowadzących U1 zostaną ustawione.
 
Radna  Małgorzata Oller
  • w imieniu mieszkańców miejscowości Kiełpin i innych użytkowników drogi powiatowej z Kiełpina do drogi Tuchola – Śliwice wnosi o naprawę tej drogi w tej części, gdzie ona jest bardzo słabo przejezdna. Ta droga generalnie jest w niezłym stanie szczególnie tam, gdzie jest gruntówka utwardzona czy bruk, ale są odcinki, gdzie naprawdę trudno się przemieszczać pojazdem.
W tej sprawie udzielono informacji, że droga ta na odcinku 500 m ma nawierzchnię bitumiczną, 1400 m jest bruku, a 1603 są gruntowe. Najgorsze odcinki drogi gruntowej zostały wyremontowane w roku 2008. W tym roku ZDP planuje ustabilizować kolejne miejsca drogi gruntowej oraz doprowadzić do początku nawierzchnię brukową w samej miejscowości Kiełpin.
 
Radny Wojciech Kociński
  • mieszkańcy ulicy Warszawskiej proszą o naprawę,  a Radny prosi o wymianę barierek zabezpieczających, które są przy ulicy Warszawskiej na wysokości sklepu Pana Zielińskiego, są takie niskie, a także tych,  które są na skrzyżowaniu z ulicą Nowodworskiego.  Mają one bardzo zły stan, są luźne blachy, to jest wszystko przegnite, a estetyka tego już w ogóle podlega bardzo dużej krytyce.
W tej sprawie wystąpiono do Zarządu Dróg Wojewódzkich i ZDW przekazał informację, że barierki i słupki zabezpieczajće w ciągu drogi 240 w Tucholi zostaną wyremontowane i odnowione w terminie do 31.05.2005 r.
  • chciał zapytać o boisko budowane Orlik czy zostało naprawione odwodnienie. Nie wie czy naprawione, czy wstawione odwodnienie na terenie tego boiska, bo przy każdym deszczu stała tam woda. Myślał,  że zostało to zrobione, ale po ostatnich opadach w tym tygodniu, które wcale nie były takie wielkie, dalej stała tam woda. Teraz zasypano następna warstwą piasku. Chciałbym się dowiedzieć czy zostało to naprawione.
W tej sprawie udzielono informacji, że w inwestycji zaprojektowane zostało odwodnienie liniowe, jednakże nie działało ono prawidłowo. Po uwagach zgłoszonych przez Starostwo i inspektora nadzoru odnośnie funkcjonowania wykonanego odwodnienia, wykonawca dokonał wymaganych poprawek:
  1. Wymieniono nawierzchnią warstwę kruszywa – ok. 5 cm,
  2. Sprawdzono drożność wykonanego drenu,
  3. Wykonano dodatkowy drenaż o długości 150mb Ø 100 i 75 mb Ø 50 oraz studnię chłonną Ø 2000. 
  • Radny prosił o uzasadnienie dlaczego przy rozpatrywaniu wniosków w zakresie kultury i sportu dokonano właśnie takich zmian w dotacjach w stosunku do opinii komisji.
W tej sprawie przekazano informację, że Zarząd Powiatu Tucholskiego przyznając dotacje w ramach konkursu ofert nr 1/2009 kierował się przede wszystkim jak najefektywniejszą realizacją zadań samorządu powiatowego, które dzięki ogłoszonemu przez Zarząd konkursowi mogły uzyskać wsparcie finansowe. Konkurs rozstrzyga Zarząd Powiatu, który dokonuje wyboru ofert najlepiej, zdaniem Zarządu, służących realizacji zadania. Oczywiście podczas wyboru ofert Zarząd brał także pod uwagę opinię Komisji, z którą zgodził się w ok. 70%.
 
                                                                  

metryczka


Wytworzył: Zarząd Powiatu (9 kwietnia 2009)
Opublikował: Katarzyna Puczyńska (10 czerwca 2009, 13:35:28)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2560