41

Protokół nr 41/2006
z posiedzenia Komisji Edukacji, Kultury i Kultury Fizycznej
w dniu 27 marca 2006 roku
 
Obecni na posiedzeniu według listy obecności oraz zaproszeni goście: p. Maciej Korda – Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Promocji, p. Tomasz Stybaniewicz – Zastępca naczelnika Wydziału Organizacyjnego, Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego oraz Zbigniew Klinicki - kierownik nadzoru inwestorskiego prac adaptacyjnych Książnicy Tucholskiej obecny podczas wizji lokalnej.
 
Tematyka posiedzenia:
1.      Przyjęcie informacji dotyczącej zaawansowania prac związanych z powstaniem „Książnicy Tucholskiej” – wizja lokalna.
2.      Informacja o zamierzeniach w zakresie promocji powiatu poprzez imprezy kulturalne i wydawnictwa w 2006 roku.
3.      Analiza materiałów sesyjnych i sprawy bieżące.
 
Ad. 1
Pierwsza cześć posiedzenia Komisji odbyła się na miejscu budowy Książnicy Tucholskiej. Przewodnicząca przywitała zebranych i poprosiła o zabranie głosu Pana Tomasza Stybaniewicza, który przedstawił informację o planowanych pomieszczeniach dla potrzeb biblioteki. Po wizji Komisja udała się do sali nr 16 w budynku przy ul. Pocztowej 7 i tam kontynuowała posiedzenie.
 
p. T. Stybaniewicz – były dwa etapy realizacji Książnicy: stan surowy zamknięty i wykończenie. Zarząd uruchomił kwotę 993 tys. z tego roku i będzie to zakończone w kwocie 1336 tys. Projekt zakładał 2 mln, ale w wyniku tego, że przeprowadziliśmy przetarg zimą, udało nam się zamknąć to w ok. 1,3 mln.
Przewodnicząca – czy były liczone koszty ogrzewania?
p. T. Stybaniewicz – Książnica będzie ogrzewana z ciepłowni miejskiej, a w tej części gdzie będzie geodezja, będzie ogrzewanie gazowe, tak jak w pozostałych kondygnacjach budynku przy ul. Pocztowej.
Przewodnicząca – czy są ustalenia, w jakim zakresie gmina będzie partycypować w kosztach?
p. T. Stybaniewicz – gmina musi prowadzić bibliotekę i nie może nam tego przekazać. Za własność w wyremontowanym budynku gmina przekaże nam budynek przy pl. Wolności 23, gdzie obecnie jest PUP..
Przewodnicząca – czyli koszty utrzymania biblioteki będzie ponosić gmina?
p. F. Król – Pawelska – czy my będziemy płacić w sytuacji jak go wyremontowaliśmy?
p. T. Cherek-Kanabaj – kto będzie ponosił koszty utrzymania budynku?
p. T. Stybaniewicz – to będzie porozumienie między gminą, a powiatem i to zależy od wyników negocjacji i od wyceny budynku przy pl. Wolności 23. Koszty będą zależały od udziału we współwłasności, a większość udziału będzie miała gmina. Dla nas jest korzystnie oby gmina objęła jak najwięcej.
p. J. Basta – mamy w Tucholi Wyższą Szkołę Zarządzania Środowiskiem i z pewnością ta szkoła będzie chciała z tego korzystać i z pewnością taka wizja była.
Przewodnicząca – rektor mówił na sesji, że oni będą kupować książki i przekażą w zamian za obsługę.
p. T. Stybaniewicz – będzie ona spełniała funkcję Książnicy dla mieszkańców.
Przewodnicząca – jaki jest dalszy ciąg sprawy naszego wniosku?
p. T. Stybaniewicz – wniosek został odrzucony z przyczyn formalnych i byliśmy zaangażowani w procedurę odwoławczą. Załącznikiem do wniosku był program rewitalizacji. My odwoływaliśmy się od procedury, że nie dano nam możliwości spełnienia wymagań formalnych. Odwołaliśmy się do Ministerstwa. Otrzymaliśmy odpowiedź w styczniu. Podano nam te same przyczyny, na które powołał się Urząd Marszałkowski. Napisaliśmy pismo do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i podaliśmy nasze uwagi. Obecnie jest przygotowywany wniosek na wyposażenie, który musi byś złożony do 15 kwietnia.
p. F. Król – Pawelska – czy my byliśmy w stanie sprawdzić czy program rewitalizacji był dobry?
p. M. Korda – to był załącznik nie przez nas tworzony. My bierzemy to jako pewnik. Prawie wszystkie wnioski z naszego województwa zostały odrzucone z powodu złych programów rewitalizacji.
p. T. Stybaniewicz – są duże wymagania od nas jako beneficjentów, a potem najwyższa instancja nie potrafi sformułować odpowiedzi. Jeśli chodzi o budynek to wykonawca zobowiązał się, że zrealizuje to do końca czerwca, a najpóźniej do 30 lipca.
Przewodnicząca – jeśli to by było zrealizowane do sierpnia to będzie dobrze. Tylko żeby się nie okazało, że za chwilę trzeba będzie coś przebudowywać.
p. T. Stybaniewicz – to było uzgadniane z Panią Dyrektor biblioteki. Przez cały czas Pani Dyrektor uczestniczyła w pracach projektowych.
 
Ponieważ więcej pytań nie było Przewodnicząca podziękowała za informację.
 
Ad. 2
p. M. Korda – moją informację zacznę od wydawnictw. Mamy nasze wydawnictwo powiatowe i naszą mapkę w 3 językach, mamy broszurkę z programu Lider Plus, gdzie powiat i gmina mają swoją stronę, folder o powiecie, folderek „Borów Tucholskich”, publikację o grzybach sfinansowaną z Towarzystwa. Drugie wydawnictwa to takie, które kupujemy za logo itd. i to są: broszura szlaku Brdy i Wdy realizowane z Powiatem Chojnickim, duży folder z Powiatami Chojnickim i Świeckim z Lokalnej Organizacji Turystycznej. Otrzymujemy także pewne wydawnictwa: mamy z gminą Tuchola podpisaną umowę na prowadzenie Punktu Informacji Turystycznej i od nich pewne rzeczy otrzymujemy. Są także tzw. przez nas kolorowanki, które cieszą się dużym powodzeniem, bo robimy ich ok. 45 tys. Mamy także informator ze stowarzyszenia „Partner” o produktach lokalnych z Pomorza i Kujaw, gdzie umieściliśmy nasz produkty haft i gęsinę (okrasę). Jeśli chodzi o zamierzenia to napisaliśmy wniosek w sprawie wydania „Informatora wędkarza” za 45 tys. zł. Będzie dodruk „Sztuki ludowej w Borach” na kwotę 12 tys. zł. Będzie przewodnik po Powiecie Tucholskim w formie takiego informatora jak „Informator grzybiarza”. Będzie też folder w formacie A4 i będzie on sponsorowany także przez firmy.
Jeśli chodzi o imprezy to Powiat sam dużo takich imprez nie robi, ale w wielu konkursach uczestniczy finansowo. Kupuje się coś albo daje określoną kwotę. Mamy też swój udział finansowy w Dniach Borów Tucholskich. Dnia 6 kwietnia będzie spotkanie w sprawie Dni Borów Tucholskich i imprez lata (Dni Borów Tucholskich odbywają się w ty roku w dniach 14-16 lipca).
p. F. Król – Pawelska – czy będzie już dostępny kalendarz imprez?
p. M. Korda – zgłoszenia w sprawie środków są do 30 marca, podobnie zgłaszania imprez i wtedy dopiero będzie coś wiadomo. W tej chwili jesteśmy w trakcie realizacji programu Lider Plus. Jeśli będziemy mieli środki to będą mogły być zrealizowane małe przedsięwzięcia w zakresie kultury. W programie Lider Plus trzeba najpierw wyłożyć własne środki, zrealizować zadanie, a dopiero potem wpłyną środki. Teren działania programu to teren Powiatu Tucholskiego i 3 gminy z Powiatu Świeckiego.
Przewodnicząca – jakie będą imprezy z powiatu?
p. M. Korda – uczestniczymy w targach: do Poznania daliśmy materiały, jedziemy do Warszawy na targi „Lato 2006” na Akademii Wychowania Fizycznego 23 czerwca, na targi w Gdańsku dołączymy się do kogoś. Targi obecnie zmieniają swoją formułę, ale jest to dobre miejsce dla osób, które nie wierzą w internet. W zeszłym roku na targi zabraliśmy też artystów.
p. H. Matuszelańska – czy te wydawnictwa można kupić?
p. M. Korda – tą broszurę z LOT-u można kupić, a pozostałe nie są przeznaczone do sprzedaży.
p. J. Basta – mamy szlaki i czy nie można by zorganizować takiej imprezy zimowej np. zimowy bieg Borowiaka? Mam jeszcze pytanie odnośnie działalności gospodarczej. Wzrosła atrakcyjność inwestycyjna powiatu. Jakie działania są podejmowane w celu promocji powiatu pod tym kontem? W jaki sposób są realizowane zadania w zakresie organizowania międzynarodowej współpracy gospodarczej?
p. M. Korda – pod koniec ubiegłego roku chcieliśmy wydać przewodnik gospodarczy i okazało się, że rynek sponsorów został spustoszony. Musimy dać trochę czasu tym firmom na odpoczynek. Chodziło nam głównie o tych mniejszych przedsiębiorców, które same nie są w stanie tak promować swojej działalności. Nie zrobimy wszystkiego za przedsiębiorców. Jeżeli oni nie chcą to my ich nie zmusimy. Przesyłamy różne oferty do firm, ale brak zainteresowania.
p. J. Basta – mamy wymianę międzynarodową w zakresie kultury i turystyki, a w sferze gospodarczej?
p. M. Korda – byliśmy w Niemczech na wymianie dotyczącej spraw gospodarczych dotyczących odnawialnych źródeł energii. Jest tam firma, która skupuje zużyte meble, które następnie są przerabiane. Ten pomysł został wpleciony do strategii Lidera. Od tego zaczęliśmy. Zawsze można powiedzieć, że można było zrobić więcej, ale od czegoś trzeba zacząć. Na razie się uczymy.
 
Ponieważ nie było więcej pytań Przewodnicząca zamknęła ten punkt porządku obrad i podziękowała Naczelnikowi za udzieloną informację. 
 
 
Ad. 3
Przewodnicząca – rozmawiałam z Dyrektorem Poturalskim odnośnie ścieżek rowerowych. Ścieżki leżą u nas równolegle do dróg. W większości tereny te należą do Lasów Państwowych, a lasy nie są zainteresowane tego typu działalnością, bo jest to również ingerencja w środowisko. Taka ścieżka powinna być oddzielona od pasa drogowego. Tucholanie jeżdżą leśnymi drogami gruntowymi.
p. F. Król – Pawelska – kiedy my się staraliśmy o szlaki turystyczne to trzeba było naprawdę dużo tych uzgodnień i było to naprawdę trudne. A jak wygląda sprawa przejęcia działek?
Przewodnicząca – sprawa przejęcia prywatnych gruntów została zakończona, a co do gruntów w lasach, gruntów kolejowych, to są to grunty Skarbu Państwa, ale zarządzie lasów, kolei i innych jednostek. Są różne sytuacje. Czasami są to zaszłości sprzed 50 lat i trzeba szukać świadków sprzed wielu lat.
p. F. Król – Pawelska – czy tego nie można było zrobić wcześniej, przecież już dawno znane były terminy ustawowe. To powinno być zrobione do końca 2005 roku.
Przewodnicząca – wszystkie postępowania zostały wszczęte, ale w niektórych przypadkach nie można ustalić właściciela i procedury trwają bardzo długo.
p. J. Basta – odnośnie pracy Rzecznika Konsumentów to było ok. 90 spraw. Organizował on spotkania z młodzieżą, przygotował ulotki. Sprawozdanie jest skromne.
p. F. Król – Pawelska – powiat musi mieć taką funkcję. Miały być spotkania z Rzecznikiem w gminach. Trzeba ludzi do tego przyzwyczajać.
p. J. Basta – w Regulaminie Organizacyjnym jest 6 punktów odnośnie działalności rzecznika, a w sprawozdaniu jest odniesienie tylko do pkt 1.
Przewodnicząca – po analizie jego zakresu obowiązków uważam, że rzeczywiście całe sprawozdanie odnosi się do pkt 1 i poproszę o rozszerzenie.
p. J. Basta – w zakresie zadań Starostwa jest także organizowanie obchodów rocznic na terenie Powiatu i uważam, że nie jest to dobrze realizowane. Czy jest to ustalane z gminami? Tu nie chodzi o Tucholę, ale o cały Powiat.
 
Komisja wypracowała następujące wnioski:
 
    W sprawie projektu uchwały dotyczącego przyjęcia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Tucholi Komisja wyraża pozytywną opinię odnośnie zmiany zapisów § 18 związanych z zadaniami Wydziału Edukacji, Zdrowia, Kultury i Kultury Fizycznej. Jednocześnie Komisja zwróciła uwagę na brak realizacji punktu 14 zadań w zakresie kultury: „Organizowanie na terenie powiatu obchodów rocznic związanych z walkami o niepodległość i ofiarami wojny oraz okresu powojennego”.
     W sprawie projektu uchwały dotyczącego zaopiniowania sposobu finansowania budowy hali sportowej Komisja nie wyraziła opinii ze względu na brak wariantów.
    W sprawie projektu uchwały dotyczącego zmiany budżetu w zakresie działów 801 Oświata i wychowanie, 854 Edukacyjna opieka wychowawcza Komisja wyraziła pozytywną opinię. Do zmian w dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego Komisja się nie ustosunkowała, bo wymaga to dodatkowego wyjaśnienia.
 
 
Ponieważ porządek został wyczerpany Przewodnicząca zakończyła posiedzenie Komisji.
 
Na tym zakończono protokół.
 
 
Protokołowała:                                                          Przewodnicząca Komisji
 
Katarzyna Knieć                                                                   Anna Ziegler
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Katarzyna Knieć (27 marca 2006)
Opublikował: Katarzyna Knieć (11 maja 2006, 11:27:52)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2133